Köpa digital kamera vad rekomenderas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klas A
    Användare
    • December 2004
    • 104

    Köpa digital kamera vad rekomenderas

    Skall köpa ny digitalkamera vilket märke och vad är viktigt att tänkla på. Vilket fabrikat å modell tycker ni är värd att titta noga på...
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Två viktiga frågor är om du tänkt köpa en kompaktkamera eller systemkamera och hur mycket pengar du hade tänkt lägga?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Jag hade lagt lite energi på att hitta en begagnad Canon EOS 300D. De ser ut att ligga bra till prismässigt och är i mitt tycke en förbannat bra kamera. Ersättaren EOS350D har såvitt jag kunnat se inte sådär värst mycket mer att komma med än 300D'n.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Klas A
        Användare
        • December 2004
        • 104

        #4
        Tanken var en kompaktkamera och priset ca 3000-3500
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Ett tips är att helt enkelt läsa tester på www.dpreview.com och ta den kameran som fått bäst betyg för pengarna och väg de mot de funktioner du värdesätter mest, exempelvis hur manuell den skall vara, vilka iso-tal man kan ställa in, lagtider etc.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Skall man fota akvarier tycker jag dpreviews tester är helt kass. Den Ixus 700 jag köpte för "allmänt snabbfotande" duger inte på långa vägar för fiskfoto, och det gäller nog väldigt många av kompaktkamerorna med toppbetyg.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Tony

              Skall man fota akvarier tycker jag dpreviews tester är helt kass. Den Ixus 700 jag köpte för "allmänt snabbfotande" duger inte på långa vägar för fiskfoto, och det gäller nog väldigt många av kompaktkamerorna med toppbetyg.
              Generellt är en systemkamera alltid att fördra för akvariefotografering. Precis som Tony tipsade om börjar det gå att hitta begagnade digitala systemkameror idag till riktigt bra priser. Satsar man på det direkt har man nytta av objektiv och andra tillbehör även om man skulle byta kamerahus i framtiden.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Kompaktkamera som kompaktkamera. De duger väl sällan till nått? hoho! Skämt o sido. Jag tror dpreview sätter ribban lite högre på slr och jag tycker deras reviews är ganska bra. Om inte annat är de väldigt långa och detaljerade.

                Spana in 350D tex:
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • February 2004
                  • 234

                  #9
                  Om man vill undvika släpbar systemkamera så kan Canon Ixus 5 megapixel rekommenderas. Bra pris på pixmania.com och otroligt bra kamera över lag.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Är absolut ingen expert på området, men till växtkar och någorlunda fiskbilder duger min Nikkon Coolpix 4500 rätt bra. Krävdes lite övning för att få in snits på fiskfotona, och det är långt ifrån alltid de blir bra - men med en digitalkamera är det bara att dra på med många bilder. Rätt bra makrofunktion på den också.

                    Annars har jag också hört att en begagnad Canon EOS 300D ska vara himla prisvärd.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #11
                      Om man väljer en kompaktkamera ska man se upp med slutarfördröjningen, dvs tiden mellan avtryck och när bilden tas. Det kan vaiera rejält mellan olika modeller. Det kan också vara en fördel om man kan stänga av all automatik som gör slutarfördröjningen ännu längre.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • August 2002
                        • 8616

                        #12
                        Hej

                        För två år sedan hade jag precis samma beslutsvånda. Kompaktkamera eller systemkamera? Resultatet blev, att jag köpte en begagnad kompaktkamera och tänkte att jag testar detta billigare alternativ först, duger det inte får jag sticka kniven djupare in i plånboken och köpa en systemkamera i stället.

                        Nu har två år gått, jag är ganska nöjd. Framför allt har jag insett, att jag inte ännu kan tillräckligt för att få ut allt ur kompaktkameran, dvs jag kan förbättra bilderna ännu avsevärt genom att lära mig använda kompaktkameran bättre. Så jag behöver inte ännu köpa en systemkamera på ett par år.

                        Fördelar med kompaktkamera: Priset, vikten, softwaren (kameran gör själv vissa justeringar för att bilden skall bli bra). Nackdelar: Slutarfördröjningen (ibland blir det bara en stjärtfena på bilden), bildskärpan (ok i sig men ej att jämföra med vad man uppnår med ett riktigt macroobjektiv).

                        Vad köpte jag då: En begagnad Canon Powershot G3.

                        Betr. 300D versus 350D: Har förstått att 350 är flera strån vassare, börjar närma sig 20D nästan. Men detta är hearsay, har ej egna erfarenheter av dessa.

                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #13
                          Nu har dpreview testat Nikon D50 också, den hittills billigaste digitala systemkameran.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Klas A
                            Användare
                            • December 2004
                            • 104

                            #14
                            Köpte en Nikon Coolpix 5900 med ett 512 mb minneskort 60 ggr läs hastigheten

                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej, sorry jag tar din tråd lite men du verkar ju klar med valet
                              vad skulle "ni" rekommendera om man vill ha en digital systemkamera som ger mkt inställningsmöjligheter, bra batteritid och går bygga på de närmaste åren? budgeten är absolut max runt 7000:-.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...