Köpa digital kamera vad rekomenderas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Kollade på en olympus c-70 den var riktigt fin stog mellan den och en systemkamera.
    Olympusen klara RAW filer och var gediget byggd

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4179

Jag sålde min Canon 300D för 3000:- + moms. Dvs ni borde kunna göra fynd.

Om ni tvekar mellan systemkamera och kompaktkamera. Gör så att ni provar respektive och ser på resultatet. Det är stor skillnad i att fota med resp.

Sigma är kända för billigare objektiv. Har själv ett Sigma 50mm Makroobjektiv som funkar bra. Det låter mycket men ger bra bilder.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

Hur står sig canon 300 mot 350 är det värt pengarna på den nya det har ju trots allt hänt en del med åren

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Vad jobbet ska man behöva bry sig om att objektiven låter är det stor skillnad mellan tysta och cke tysta i pris??
          Finns det andra objektivfabrikat man bör titta på??

Kommentar

• bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

Kollde nys annonserna på blocket och en 300 är ju lika dyr som en ny 350

Kommentar

• Christian Alfredsson
              NCS Medlem

• April 2002
              • 4179

Zaphi kan bättre svara på det. Jag skulle kolla recensioner på nätet. Själv gjorde jag så att jag frågade fotografer som tog bra fiskfoton vilka objektiv de valt. Vanliga är Sigma och Tamron. Canon och Nikon tillverkar ju enbart till sina egna märken.

Jag hade i första hand valt ett 50mm Makroobjektiv för fiskfoto och ett billigt zoomobjektiv för vanlig kort (det som följer med i paketet duger kanske?)

För mig som har glasögon är autozoomen viktig. Den måste vara snabb. Micke som ser bättre kör nog enbart manuell zoom.

Sedan är en bra blixt viktig för fiskfoto. Gärna en som man kan hålla med sladd eller sändare till kameran.
              Christian Alfredsson

Kommentar

• Christian Alfredsson
                NCS Medlem

• April 2002
                • 4179

Är inte Nikon D50 billig och bra?
                Christian Alfredsson

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

När det gäller skillnaden mellan EOS300D och 350D ser det enligt specifikationerna lite skumt ut. Vad jag kunnat läsa om dem har iallafall fått mig att behålla 300'an. Det verkar som att 350 har sämre batterikapacitet(?!?) samt att den är mindre. När man vant sig med att hålla i en buss-liknande kamera vill man inte ha små fjuttgrejjer längre

De objektiv jag använder är det bundlade Canon 18-55mm för vanligt foto och ett Tamron 90mm macro för alla kul foton på fisk, insekter, porträtt och i viss mån landskap. Det som kommer näst på tur är något vettigt zoom-objektiv någonstans 70-300mm.

Extern blixt är som Christian säger ett rejält lyft för resultat på framförallt fiskbilder. Jag har en enkel slavblixt som jag använder med en 3-meters kabel för maximal flexibilitet.

Som kompaktkamera har jag en Canon Ixus 700, men i jämförelse med systemkameran är den så blek att jag tycker alla bilder blir skräp..
                  Tony Englund

Kommentar

• Christer T

Det är en del skillnader mellan 300D och 350D, detta är citerat från Canons hemsida:
                    "EOS 350D har en nyutvecklad CMOS-sensor i andra generationen med 8,0 megapixels. Det är den fjärde nya CMOS-sensorn från Canon under de senaste 12 månaderna. Kameran drivs av samma DIGIC II bildprocessor som Canons mest avancerade digitala systemkameror för yrkesfotografer. Hastigheten har ökat väsentligt med bland annat 0,2 sekunders starttid, upp till 3 bilder per sekund, buffertminne för 14 bilder, gränssnittet USB 2.0 Hi-Speed och samtidig registrering av RAW- och JPEG-bilder. Kameran är också mer än 10 % lättare och 25 % mindre än EOS 300D.

Förbättringar jämfört med EOS 300D
                    Den nya CMOS-sensorn och den avancerade bildprocessorn DIGIC II ger en lång rad förbättringar. Andra nyheter är blixtautomatiken E-TTL II med avståndslänkning som förbättrar precisionen i blixtexponeringar. Tre autofokusmetoder är inställbara: One-shot AF, AI Servo AF och AI Focus AF. Skrivningen på minneskortet är 3,5 gånger snabbare och gränssnittet är uppgraderat till USB 2.0 Hi-Speed för snabbare nedladdningar. Spegeln kan låsas i uppfällt läge och blixten kan ställas för att tändas i slutet av exponeringstiden (synkronisering med andra ridån).

Kameran kan ställas för svartvit fotografering med ett urval filtereffekter. Vitbalanskorrigering är möjlig inom ±9 steg för blå/gul och magenta/grön. Programvaran Digital Photo Professional för RAW-bildbehandling levereras med kameran."

Vad det innebär i praktiken är såklart en annan sak än ovanstående reklamtext. Det skiljer en del i funktion mellan dom två men det finns någon form av uppdatering till 300D som öppnar fler funktioner än vad den säljs med. Det sägs vara en ryss som har "hackat" den. Beträffande det lilla formatet på 350D så tycker jag bara att det är en fördel. Jag har fotat med "klumpar" tidigare men tycker det här är klart bekvämare. (Jag har handskstorlek 11).

Kommentar

Arbetssätt...