Köpa digital kamera vad rekomenderas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Jag hittade test på www.dpreview.com där dom jämförde dom kamror jag tdigare kollat på.
    Det var canon Canon S2 IS,Konica Minolta Z5,Panasonic DMC-FZ5,Kodak DX7590 .
    Skulle någon kunna skumma igonom denna länk och se vad som sägs om kameran om man köpt skit eller inte http://www.dpreview.com/reviews/sonydsch1/

Kommentar

• drd
      Användare
      • December 2004
      • 1112

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

Då sitter man här med en ny kamera blev en sony DSC H-1 men redan nu ångra man sig när man läser tester.
      Den lider tydligen av kromatisk aberration.
      Det var lite av ett impulsköp stod och valde mellan en mindre eller en lite större.
      Men när man kom hem såg man att cyberphoto var 500kr billigare så nu är man riktigt sur,när scandinavian photo där jag köpte den sa att dom var billigast.
      Så¨frågan är ju vad man gjort ska man skicka tillbaka ellr vara nöjd
      Har oxå handlat mig en H1 och jag tycker den är klockren till det jag skulle ha den till.
      Fiskfoto och plåta segling
      // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

Det jag upptäckte är att den har svårt med fokusering i ett halvskumt rum.
        Plus att den är klumpig både i vikt och format sedan om man ta kort på något med vit bakgrund så ser man kromatisk aberration runt föremålet.
        Den är väldigt känslig på vilka battreier som används

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Hur står nytta har man av en systemkamera av typ,canon 350d eller nikon d50 om man är en hobby fotograf.
          Har tröttnat lite på kompaktkamerenas brister.

Kommentar

• Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

Något jag märkt efter köp av systemkamera är att man blir ofantligt mycket mer intresserad av att ta bilder och inte bara dokumentera saker man ser. När man har möjligheten att justera precis allt blir allt mycket roligare då resultatet efter lite övning blir så förbannat mycket bättre.

Tony Englund

Kommentar

• salar
              Användare
              • June 2002
              • 227

Brukar fota ungefär 30-40 rullar film per år varav 1 eller högst två rullar är akvariefiskar under senare år. Använder oftast ett 90mm macro till akvariefiskar. Det är bla väldigt svårt att hitta 100% skärpa vid närbilder, spec när motivet rör sig. Skärpedjupet är så litet med macro-tele och iso50-100. När 9 av tio bilder hamnar i papperskorgen så önskar man en digital slr.

Men alla är ju inte lika kräsna. Man ser nuförtiden på nätet massor av bilder tagna av vanliga amatörer med digital-kompakter som de flesta är av rent urusel bildkvalite. Fattar inte att de ids hålla på. Bland det svåraste man kan fota hör akvariefiskar om man vill ha bra bilder, men också i regel bland de tristaste bilder att titta på när man sett mängder av liknande tidigare.

Kan väl passa på att varna för backupper på DVD. Är ett format gjort för filmer inte foton. På CD gör man säkrast backupp för framtida behov. Detta läste jag någonstans här: http://www.kenrockwell.com/

SALAR

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Jag håller inte med om att akvariefiskar är bland det svåraste att fotografera. Det finns bara ett problem egentligen och det är att de rör på sig, men vet man vad man sysslar med och kan hantera en blixt är det inte svårt att frysa dem, hur fort de än rör sig. det finns ett visst problem med reflektioner och ljus också, men inte som på vissa andra objekt. Samtidigt är det en så otroligt kontrollerad miljö så det finns inte, det är ju inte så att fisken kan rymma direkt.

Det finns många objekt som har mycket lurigare variabler vad gäller ljus, tillgänglighet, rörelse etc som är svårare. Exempelvis djur i dess naturliga miljö eller kranar som är bland det svåraste man kan ljussätta. En bil, även i studiomiljö, är inte direkt heller lätt att ljussätta till 100% eftersom människan har svårt att föreställa sig vad som anses vara naturligt vad gäller billjussättning.

En annan stor fördel med fiskarna är att de i princip alltid har samma uttryck i ansiktet. Det är ju inte så att de genom små muskelrörelser i ansiktet kan visa 1000 olika känslor precis. Ok, de gäspar ibland och äter ibland och gräver i sanden ibland, men människor är ju en helt annan sak. Att posera en människa naturligt är inte lätt.

Rörelse är en variabel som lätt kontrolleras med blixt och jag måste säga att om man har en eller ett par slavblixtar, och tålamod bara en timma eller så så är akvariefiskar något av det lättaste man kan fotografera eftersom miljön är så otroligt kontrollerad.

Däremot förstår jag att folk anser det vara svårt med en kompaktkamra med en liten blixt framifrån. Men det är ju en helt annan sak. Om du försöker slå i en spik med en skruvmejsel är det inte så lätt heller.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

Usch vad många naiva jämförelser du gör Zaphi. Systemkamera kontrra kompaktkamera som har samma huvudsyfte kan jag aldrig få till att jämföra en hammare med skruvmejsel som har två vitt skiljda syften och användningsområden.

Det är även naivt att börja prata om det svåra i ljussättning och komposition när de allra flesta har problem med att ens få med fisken på kortet och när den väl är där så är den suddig. Exakt var någonstans blir det lätt?

Vore vettigare om du föreslog konkretare tips hur man blir en jäkel på reaktionsförmåga eller lura fisken att vara i sökaren och hur man får så extremt mycket ljus som krävs för att få den där riktigt fettosnabba slutartiden
                  http://www.defblog.se

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Naivt? Nja, min syn är att systemkamera kontra kompaktkamera (båda kameror) kan jämföras med hammare och mejsel (båda byggverktyg). Närmare än så kommer man inte.

Vad gäller ljus, komposition etc. så har jag sett så pass många bra akvariebilder från många håll här på ciklid.se nu att jag tror att många har kommit förbi det nybörjarstadiet och kanske tycker det är intressant med lite mer avancerade diskussioner än vad man har för lagtid på kompaktkameran. Varför skulle du ha något emot det och varför ifrågasätter du på ett sådant sätt? Menar du att vi måste ha två fotoforum, en för nybörjare och en för avancerade? Får inte mina tankar och inlägg plats i detta forum tycker du? Isåfall tycker jag du kan hålla dig från de diskussionerna och inte nedvärdera dem. Andra medlemmar kanske tycker de är intressanta.

Jag tror att det är få som skulle hålla med om att jag inte ger konkreta tips här på foto och om någon ställer en konkret fråga så svarar jag gärna med ett detaljerat svar, som jag gjort så många gånger förr. Det skall dock inte behöva betyda att inte jag kan prata på lite generellt på en annan nivå om jag känner för det.

PS: Enligt mig handlar akvariefoto varken om reaktionsförmåga eller att kunna lura fisken. Det handlar om att veta vad man sysslar med och att vara tålmodig.

Kommentar

• defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Naivt? Nja, min syn är att systemkamera kontra kompaktkamera (båda kameror) kan jämföras med hammare och mejsel (båda byggverktyg). Närmare än så kommer man inte.
                      Jämförelsen haltar för du börjar snacka om komposition och jag ser inte hur man blir bättre kompositör med en dyrare kamera? Jag har sett bedövande vackra bilder tagna med en rutten Holga.

Det är däremot svårare att ta en riktigt snyggt komponerad och välexponerad bild med en kompaktkamera, men det är något av det svårare man kan ge sig på speciellt på en snabb fisk som försvinner innan kameran hunnit reagera - därav sätter jag mig emot att du inte tycker det är svårt.

citat:
                      Vad gäller ljus, komposition etc. så har jag sett så pass många bra akvariebilder från många håll här på ciklid.se nu att jag tror att många har kommit förbi det nybörjarstadiet och kanske tycker det är intressant med lite mer avancerade diskussioner än vad man har för lagtid på kompaktkameran. Varför skulle du ha något emot det och varför ifrågasätter du på ett sådant sätt?
                      Ja det undrar jag med? Har jag gjort det?

citat:
                      Menar du att vi måste ha två fotoforum, en för nybörjare och en för avancerade?
                      Nej som jag ser det är väl precis vad du vill om du tycker att man måste köpa en systemkamera istället för kompaktkamera så att du får diskutera mer komposition istället för trötta lagtider?

citat:
                      Får inte mina tankar och inlägg plats i detta forum tycker du?
                      Du är inte van att bli ifrågasatta va? Får mina tankar plats här, och gud förbjude kanske t om ifrågasätta moderatorn?

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Nej jag blir aldrig ifrågasatt! Gud förbjude det! [:0][:X]

Mitt inlägg var bara lite filosofiska tankar kring salars inlägg om att akvariefoto skulle vara det svåraste som finns. Blev lite chockad över att man inte fick skriva lite utan att bli påhoppad bara. [] Kanske kan du välja dina ord bättre nästa gång.

*EDIT: Lustigt att du gör ett sån moderatorgrej av det när det inte har något med det att göra. Tror du vi moderatorer är trötta på att höra sånt eller?

Kommentar

• defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

hihi =)

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Är fortfarnde sugen på en digitalsystemkamera men avskräcks av att man kanske inte nyttja den.
                            Behöver man 2 objektiv för att kunna ta närbilder samt vanliga bilder??
                            Finns det några bra fotoforum där man kan leta begengand digital sytemkamera.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                              NCS Medlem

• April 2002
                              • 4179

Man kan ha ett zoomobjektiv i början. Blir man sugen på att fota mer fisk så kan man köpa ett fast makroobjektiv. Det kan bli riktigt bra bilder med ett zoomobjektiv.

Att köpa systemkamera är mer som att köpa en plattform. Vill du kan du göra mycket mer men vill du inte så är den ändå grymt bra.
                              Christian Alfredsson
                              http://www.zoopet.com
                              http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• bmwpower
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1934

Okej känndes lite kosntigt när man kollade på ett objektiv som handlaren rekomenderade närgräsnen var 20cm har för mig det var ett sigma EX 18-50/2,8DC

Kommentar

Arbetssätt...