jag har en filtermatta som är 5cm tjock, denna har jag skurit till så att den är 0,5 cm längre än avståndet mellan fram och bakrutan. Sen är det bara att pressa ner den. funkar perfekt!
Tuggande golden
Kollaps
X
-
-
-
Var och köpte filter matrial i tjockleken ca 100mm och det kommer nog bli bra utan någon ram eller liknade. Tur man har en akvariebutik inom 3min gångKommentar
-
Kapade ner filter matrialet till halva tjockleken och körde ner det i sanden och den ser ju rätt så bra ut, men jag kommer nog efter dessa två har "kalvat" att köra nå mer proffsigt. typ silikona fast styrskenor allra högst upp på fram och baksidan samt en på botten som går att gömma i sanden. Och sen göra en ram i plexi med hål för nät för vatten cirkulation. Ska man dela upp akvariet i 2 eller 3 deler då? Eller blir det för trångt?
Här kommer en bild på hur det ser ut. Har lagt i mer sten
Kommentar
-
-
-
Satt och kollade igår i det stora karet och upptäckte att jag måste ha fiskat upp fel honan eftersom att den med påsen var fortfarnade i akvariet. Så jag går och ska fiska upp honan som är i yngelakvariet och tar bort all sten och upptäcker att jag måste fan ha tagit rätt hona eftersom det är 5st demasoni yngel där. Är det mycke för en demasoni? Och då har jag en till hona på ingående som vill spotta mer demasoni yngel. Visst börjar dom äta yngelmat när gulesäcken har försvunnit och hur ser man det? Ska försöka fota dom men det blir svårt eftersom dom gömmer sig hela tiden i lavastenen. Och filtermatrialet jag använda som avskiljer var nog inte det bästa eftersom jag såg att yngel kan fastna i det.
Här kommer en bild på ett yngel
Kommentar
-
Hur ska jag göra med min andra demasoni hona som tuggar?
Ska jag fiska upp demasonihonan som har nyss spottat och sätt i den nya honan med en massa demasoniyngel. För inte är det väl nån risk att hon äter upp ynglena. Nog hade det väl varit bra att honan hade fått vila upp i några veckor i yngelakvariet, men jag vill gärna ha mer demasoniyngel.
Sen när man har tagit bort alla honorna från yngelakvariet kan man då lyfta bort delningen mellan akvariena och låta golden och demasoniynglena simma ihop, dom bör ju vara jämn stora.
Många frågor blir det ..Kommentar
-
Fånga upp honan som just har spottat och placera henne i dit stora akvarium (det brukar inte bli problem) Fånga upp demasoniynglen och placera dem i en flytkasse(om du inte har en sådan så kostar de nog inte så mycket). Fånga sedan upp den tuggande honan och placera henne i yngelakvariet. När sedan Golden och den tuggande demasoni honan har spottat så kan du ta bort delningen. släpp även i de första demasoniynglen från flytkassen.
Så hade jag gått tillvägaKommentar
-
Vi har Golden och Maingano i vårt 375liter kar.
Vi har inga problem att få yngel att överleva från Golden.
Ynglen gömmer sig gärna i täta snår av "valineri" gräs eller ännu bättre bland snäckor som man kan ha i ett hörn av akvariumet.
Vi matar med Cyklops eller vanlig Ciklid mat som får sjunka.
Vi låter väl de starkaste överleva så naturen kan rensa bort de svagaste.
Lycka till med din hona, som definitivt tuggarKommentar
-
Hur stora ska ynglena bli och hur länge tar det innan man kan släpa ner dom i det stora karet?(golden och demasoni)
Och var 5st yngel från en demasoni mycke eller lite? Vad är normalt för golden och demasoni?Kommentar
-
-
Antar du menar på antal demasoniyngel, men något snitt vore kul att veta på både golden och demasoni.
Mina demasoniyngel är efter 3dagar ca 10-12mm, så är det mycke eller lite.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Kid
Varför är det inte någon som nämner att det är ett h-lvete att försöka fiska upp en mbuna från ett vanligt dekorerat akvaruim (ej odlingskar)?? Även svaga ruvande honor som inte ätit på en månad är frusterande att få upp!
Är det bara jag som har det problemet?
Tar tacksamt emot tips om någon har fiffiga tricks att få upp ruvande honor!
Varje gång jag försöker slutar det med blöt parketgolv, all sten och inredning i karet flyttas/tas ut, och några timmars svärande!
Känner till ljustricket där man släcker ned helt för att få fiskarna i sömnstadie och sedan fiska upp dem.
Tycker inte mina fiskar sover så djupt! Och när de väl vilar sig så gör de ju det i sina grottor och skrymslen och inte på "öppet vatten"!
/KidKommentar
-
Är det normalt att honorna när dom tuggar inte äter?
Och är det under hela 3veckorna hon tuggar eller?
Sen så mina 3 honor som tuggar / har tuggat har oftast legat och gömt sig bakom pumpar eller liknade i akvariet, men det kanske oxå är normalt.Kommentar
Kommentar