Medlemmarnas bilder - Maila dina förslag idag!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Medlemmarnas bilder - Maila dina förslag idag!

Jag har beslutat mig för att ta på mig ansvaret för att utveckla medlemmarnas bilder vad gäller funktioner, funktionalitet och design. Förlag arbetas fram as we speak. Även Tony och Christian kommer vara inblandad i projektet tillsammans med delar av NCS styrelse.

Mitt färdiga förslag kommer finnas tillgänglig för berörda parter senaset den 31 augusti, förmodligen innan. Efter det skall det programeras och jag återkommer med publiceringsdag.

Jag har tagit del av de flesta gamla idéer vi hade kring detta förra året men skriver ändå här för att jag vill att ni berättar för mig vad som ni verkligen tycker är viktigt för detta projekt, främst vad gäller två saker, funktioner och funktionalitet.

Förslag och idéer som inkommer efter slutdatum kan komma att bli svåra att implementera, så skriv dem gärna innan dess, långt innan.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

Låter jättespännande! Har själv funderat en del sista tiden över detta.

Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Berätta vad du tycker då. Nu får verkligen folk chansen att påverka något som inom kort kommer bli en viktig och välanvänd del av ciklid.se. Det kommer bli som ett eget litet community där en hel del interaktiva funktioner kommer finnas med. Det kommer bli ett utmärkt komplement till forumet vi har idag.

Kommentar

• Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

En viss begränsning på hur många bilder man kan lägga in på varje fiskart per person vore inte fel, och kräva lite högre kvalitet.

Man kan uppmuntra folk att skicka in bilder på framförallt de arter som inte finns med.

Så här gör jag idag: Jag skickar in bilder på arter som inte finns med, eller bilder på en art som finns med, men där min bild bidrar med något nytt. Ny vinkel, skarpare, bättre färg o.s.v.
        Medlemmarnas bilder skulle kunna bli en jättefin databas på de olika ciklider som hålls i akvarium.

Att kunna ta bort bilder man lagt in kan vara bra, man kanske tar bättre bilder och vill byta ut dem.
        Tomas Wallengren

Kommentar

• Fabbo
          Användare
          • September 2003
          • 210

Det skulle vara bra om det fanns en länk till artbeskrivningen för den fisk man ser på. Vet att det är mycket jobb med att börja laga länkar och hänvisningar för varje art men det är bara ett förslag.

En annan sak som skulle kräva mycket tid är en karta som visar
          varifrån fisken kommer. En liten miniatyr figur av sjön eller
          länk till en större var det visas just det område..

Jag får väl spö över nätet för mina jobbiga ideér. ;(

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Kommentarer:
            Varför man på något sätt skulle använda restriktioner för att man bara skulle kunna skicka upp ett visst antal bilder tycker jag nog inte är så bra. Jag tror tvärtom att vi måste försöka få folk att skicka upp så mycket bilder som möjligt.

Samma sak gäller kvalitet egentligen. En tekniskt bra och kreativ bild är ju trevlig, men ibland kan värsta dåliga bilden på en ovanlig art vara minst lika intressant. Det finns planer på att ha ett betygsystem där man även kommer kunna söka efter bilder sorterade efter betyg, vilket ju på ett sätt gör att man kan filtrera bort de sämre bilderna. Det innebär alltså att man kommer kunna söka på M. auratus med den bästa bilden först osv. Detta kräver ju dock att folk använder betygsystemet. Man kommer även kunna sortera efter flera andra saker, exempelvis datum och släkte.

Ta bort bilder är väl en bra grej och det kommer säkert gå att göra.

Länk till artbeskrivningen är en suverän idé. Jag vet inte riktigt hur långt artbeskrivningeprojektet har kommit, men på sikt är det mycket bra.

Kartan ligger helt och hållet på artbeskrivningssystemet och inte i själva bildsystemet.

Observera att inget av ovanstående är klart. Vi vet ännu inte vad som är möjligt att göra etc utan spekulerar bara kring möjliga lösningar och funktioner. Skriv gärna mer förslag. Jag snappar upp nytt hela tiden som kommer med.

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Kommentarer:
              Ta bort bilder är väl en bra grej och det kommer säkert gå att göra.

Länk till artbeskrivningen är en suverän idé. Jag vet inte riktigt hur långt artbeskrivningeprojektet har kommit, men på sikt är det mycket bra.
              De två punkterna ovan talar mot varandra. Det är inte så lämpligt att länka bilder som kan tas bort, det resulterar i länkar som inte fungerar vilket kan vara högst irreterande.
              I det nya artregistret kommer det att användas bilder från medlemmarnas bilder.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

jag tycker att medlems galleriet bör innehålla

en sorterings möjlighet när man går in tex på en medlem el en art så att man då sortera på senast inlagga bild

och sen framför allt få in rätt bild i rätt kategori.

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

Okej, hur som helst, det blir kul att se vad som händer.

Något jag tycker mig ha snappat upp var att man jobbar med artbeskrivningar, stämmer det? För de som finns är ganska få!
                  Tomas Wallengren

Kommentar

• Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

Jag tycker igentligen inte att medlemmarnas bilder bnehöver frachas upp. Det är bra som det är.
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Det enda jag kommer på som saknas i medlemmarnas bilder idag är att kunna söka på släkte, börjar ju bli en del bilder även i de smalare kategorierna.

Hur skulle ett betygssystem se ut? Vem sätter betyget? Medlemmarna? Lite skeptisk så här på rak arm men ...

Mvh Jari

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

Något jag tycker mig ha snappat upp var att man jobbar med artbeskrivningar, stämmer det? För de som finns är ganska få!
                        Ja där kommer att hända en hel del vid uppdateringen av ciklid.se den 1/9.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kalle-Maja
                          Användare
                          • December 2004
                          • 1324

Kul med ännu ett lovande projekt!

Spontana idéer till kravspecen:
                          * tydliga och lättlästa instruktioner för uppladdning och hur bilderna ska vara formaterade (ev med en liten Photo Shopformateringsrutin för nybörjare)
                          * att man alltid ser populärt och vetenskapligt artnamn tillsammans med bilder på individporträtt (som ändå är det vanligaste motivet) / alternativt fyll i frivilligt bildtextfält vid uppladdning
                          * spännande sortering, inte bara utifrån geografisk världsdel, som kan inspirera till intressantare bilder

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

citat:Ursprungligen skickat av Micke
                            Det är inte så lämpligt att länka bilder som kan tas bort, det resulterar i länkar som inte fungerar vilket kan vara högst irreterande.
                            I det nya artregistret kommer det att användas bilder från medlemmarnas bilder.
                            Länken syns ju bara från bildens presentationssida så om bilden tas bort så raderas ju länken. Jag är ingen programerare men förstår ändå så pass mycket att det skulle fungera.

Och åt andra hållet hade ju en greh grej kunnat vara att alltid visa den bilden med högst betyg som "artbilden" i artbeskrivningarna. Också något att fundera på.

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

Jag tycker igentligen inte att medlemmarnas bilder bnehöver frachas upp. Det är bra som det är.
                              Det är bara för att du inte vet hur det kommer bli

Kommentar

Arbetssätt...