If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Är skrämmande at folk tror att de är skitätare och ska överleva av detta.
Ancistrus är Omnivore och kräver därför båda typerna av mat OCH rötter för att må bra.
Japp självklart skall malar och andra fiskar ha varierande och näringsriktig mat algätare typ ancitrus behöver rötterna och cellulosan som dessa innehäller detta hjälper deras matsmältning så att de kan äta alger och andra rester. Räkmix,gurka,squash.gröna ärter och även brysselkål brukar vara upskattade tillskott i kosten. prova dig fram men var lite försiktig så att maten inte ligger och ruttnar och vattnet sabbas.
Jag måste återkomma om nattlivet. Dom verkar ju vara mest aktiva på nätterna. I alla fall ser inte jag till dom under dagtid, möjligen på kvällen. Inte ens när dom andra får sin mat. Jag brukar växla mellan räkmix, flingor och pellets till dom övriga.
Som du beskriver ovan tror jag att du lugnt kan räkna med att dom får tillräkligt med mat i sig.För det är om man ser dom framme på dagen,letande efter mat,som man kanske borde mata mer på nattetid.Dom allra flesta malar är nattaktiva och vilar dagtid men får dom inte tillräkligt med mat i sig nattetid det är då man ser dom framme dagtid letande efter föda.
Precis som några ovan har sagt så ska malar ha kompletterande käk.
Jag har 8 L-malar samt 8-10 ancistrusar i mina kar och dom är alla framme kvällstid.
När aktiviteten lugnat sig framför karen framåt kvällen så brukar jag mata en stor mängd mat. Framför allt så brukar jag se till att på "vattenbytardagen" häva i mat så att verkligen alla firrar äter sig feta. Att mata i överkant minst en dag i veckan har gjort att jag inte har tappat en enda mal på länge (något år). Det kräver visserligen lite pyssel men det tycker jag att det är värt. Det bästa sättet att kontrollera om du har balans mellan mat-filter-vattenbyte är att hålla koll på nitrathalten. Det där med att mata på nätterna har jag genom detta helt kommit ifrån. Dessutom är det trevligt att då och då se sina firrar när det är tänt i karet.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Kommentar