Matning av Ancistrus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anettea
    Användare
    • August 2004
    • 75

Matning av Ancistrus

Hej,
    Hur gör ni när ni matar era Anictrusar som går ihop med andra fiskar?
    Ställer ni klockan på ringning på natten och kastar i en tablett? Övriga fiskar verkar också allerta och hungriga även då.
    Hälsningar
    Anette
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

Menar du att du ställer klockan mitt i natten för att gå upp och mata dina ancistrus?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• anettea
      Användare
      • August 2004
      • 75

Nej, jag ställer inte klockan på ringning. Frågan är när och hur dom skall matas.
      Mvh
      Anette

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

jag slänger i några tabletter när det släckts i akvariet. förhoppningsvis så får malarna tag i dem först. Värt att påpeka att detta gäller mitt sydamerikaakvarium. I mina malawiakvarium får malarna slå sig fram till pelletsen som hamnar på bottnen. Och ancistrus kan verkligen slå sig fram till maten, så jag tror inte att det är några problem. Pelletsen jag matar med heter jbl novorift cichlidsticks.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Mattiasp

Hej

Du tar en gurkbit eller tex paprika och kör en sked igenom (så att den sjunker), sen lägger du skeden med gurkan på botten av akvariet och under natten så äter malarna och på morronen är det bara att plocka bort överbliven mat.

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Har mina Ancistrus som "streetcleaners" ,käkar alger och överbliven räkmix.Funkar gott,vissa leker alldeles för mkt.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• hultpelle
              Användare
              • January 2005
              • 36

ta ett en skiva av en potatis å lägg i brukar inte gå hem hos dom andra firrarna men dom gillar det
              rockNROLL

Kommentar

• Nilssonnet
                Användare
                • March 2005
                • 102

Ett annat tips är att mata med fruset foder, tex mysis eller räkmix, det brukar spridas rätt så bra och chansen är rätt så stor att malarna får äta de också (om du inte matar minsta möjliga mängd dvs).

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Jep, håller med. Matar du med antingen räkmix eller flingor ibland så får de tillräckligt. Matar du längre perioder med enbart flytande pellets i ett kar som inte har speciellt mycket alger så kan det gå illa.

De där malpelletsen funkar inte så bra med malawiciklider tycker jag inte. Det blir mest nått som liknar amerikansk ciklidfotboll när man lägger i en sån.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• anettea
                    Användare
                    • August 2004
                    • 75

Jag måste återkomma om nattlivet. Dom verkar ju vara mest aktiva på nätterna. I alla fall ser inte jag till dom under dagtid, möjligen på kvällen. Inte ens när dom andra får sin mat. Jag brukar växla mellan räkmix, flingor och pellets till dom övriga.

Kommentar

• fredrikr
                      Användare
                      • October 2002
                      • 985

Om de andra fiskarna också är aktiva på natten kan det bero på att det inte blir tillräckligt mörkt i akvariet. Minsta lilla ljus som är tänt på kan räcka för att fiskarna inte ska få någon ordentlig vila på natten. Jag har läst att det är ett stressmoment som förkortar livslängden och ökar risken för sjukdomar. Kanske läge att hänga ett svart tygstycke runt akvariet på natten och sätta en foderautomat som skickar i malfoder mitt i natten?
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• anettea
                        Användare
                        • August 2004
                        • 75

Tack Fredrik. Jag skall göra som du tipsade om. Hänga över svart tygstycke och sätta upp foderautomat. Mvh Anette

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Jag tror inte det är så viktigt med kolmörker på natten. Jag har iofs det, men jag vet folk som har taklampan tänd hela natten och deras firrar verkar trivas hur bra som helst, leker som galningar gör de också, och det borde ju tyda på att de inte är trötta iallafall
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• PowerMerca
                            Användare
                            • March 2005
                            • 173

men ska man verkloigen mata med malfoder. Ska inte malarna äta överbliven mat och annan skit. Och så givetvis algerna som växer på saker. Det är iaf något som jag har fått för mig

Kommentar

• calle-hallabro
                              Användare
                              • July 2005
                              • 303

Va ???

Ursprungligen postat av PowerMerca
                              men ska man verkloigen mata med malfoder. Ska inte malarna äta överbliven mat och annan skit. Och så givetvis algerna som växer på saker. Det är iaf något som jag har fått för mig
                              Så är det absolut INTE, man MÅSTE ge dem mat som de kan leva av, visst de äter alger och överbliven mat i brist på annat, MEN hur bra kan de må då???

Är skrämmande at folk tror att de är skitätare och ska överleva av detta.
                              Ancistrus är Omnivore och kräver därför båda typerna av mat OCH rötter för att må bra.

//Calle
                              En Mal idiot!
                              www.goc.se

Kommentar

Arbetssätt...