Har köpt Åleds bottenfilter och skall montera i detta i mitt 450 literskar av märket Juwel ska bli skönt å få bort klumpen i hörnet. någon som har några tips och trix vad gäller bottenfilter...
Bottenfilter
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
"ska bli skönt å få bort klumpen i hörnet."
Jag antar att det är ett pumphuvud, som du vill bli av med ? Alltså botttnenfiltret måste ju drivas med
något /luftpump/pumphuvud/ytterfilter/ för att fungera. Det skall vara en cirkulation genom gruset. -
Klumpen i hörnet är ju hela stora innerfiltret som sitter i orginal. Jo ett litet pumphuvud kommer det att bli som ska driva bottenfiltret det är på 1500 l/tKommentar
-
"Klumpen i hörnet är ju hela stora innerfiltret som sitter i orginal."
Oki,doki; det förklarar varför du kallar den "klumpen" :-)
Kommentar
-
Trixet med bottenfilter e grus, inte sand. Sen hyfsad cirkulation, till ditt kar e kanske två plattor med 1200l/h i minsta laget.. Antingen tre plattor å mera pump eller dubbla uppsättningar vore nog bättre, beroende på vad du ska ha för fisk!!Kommentar
-
Har en 1000 l/t pump med blåfiltermatta på i andra hörnet helt dold bakom två stora stenar filtermattan är ca 10*10*30 cmKommentar
-
Här har diskuterats en hel del angående för- och nacdelar med bottenfiler:
Kommentar
-
Jag är inte säker men jag tror att en stor anledning till att bottenfilter har så dåligt rykte är att det ofta är felanvänt. Att ha mat- och bajsmonster som t ex påfåglar kombinerat med bottenfilter med hög cirkulation är ett misstag. Bottenfilter ska användas där det finns en rimlig chans att få hållbar biologisk balans. Har man ett kar med mindre fisk (storlek eller antal) kombinerat med ett filter över hela eller stor del av botten får du stor biologisk filtervolym. Cirkulationshastigheterna tycker jag oftast är överdrivna (om man söker balans). Känner till ett fall där cirkulationen drevs av ren värmeväxlingseffekt, i detta fall en konstruktion med en doppvärmare innesluten i ett rör där värmeskillnaden fick rörelsen i vattenpelaren att driva på cirkulationen.
Kommentar
-
Många säger ju att det är jobbigt att man måste rengöra gruset.
Men mig veterligen måste man det även med blåmatta.
Hur ser sedan karet ut när man ska lyfta ur och rengöra den.
Framförallt hur lätt är den att rengöra mattan.
Kör du på med bottenfilterKommentar
-
Enligt beskrivningen på Åledsförpackningen så kan man ha 3 plattor till din pump.
Själv så satte jag fyra plattor med ett luftdrivet rör i varje och det funkar än så länge.
Tänk på att den rekomenderade grushöjden!
//CalleKommentar
-
Problemet med bottenfilter o ciklider är ju att de oftast möblerar om i karet. Vatten är som oss "humans" dvs. vi väljer den lättaste vägen.
Dvs har du en liten ciklidrackare som gör ett hål i bottenlagret så har du satt hela bottenfiltret ur spel. För det bygger på att hela ytan har kontigen genomströmning.Kommentar
-
Har lagt ett myggnät på gruset så gräver dom så kommer dom bara dit så jag tror inte det skall bli problem...Kommentar
-
JAg har inte haft problem när dom gäver filtret fungera utmärkt.
Det blir inte mer satt ur spel är nar man har blä fiötermatta som inte sluter 100% tätt mot akvariet.Kommentar
-
Funderar på en sak...
Har hört flera som har sagt:
Grävs ett hål i sanden så är filtret satt ur spel...
MEN som bmwpower säger så hur ofta är en filtermatta 100% tät??
Tror nog att det är lika "illa" med vilket som
Vi kör med väldigt mycket bottenfilter, för det är billigare i inköp, drift och man har oftast större filtervolym.
Har läst endel om att vissa sätter ett bottenfilter som förfilter till ett ytterfilter, någon som har erfarenhet av detta?
Är osäker på hur vi ska göra i det nya 590L + 2080.
//CalleKommentar
Kommentar