Batteridrivensyrepump, kan det fungera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    Batteridrivensyrepump, kan det fungera?

    Hej, polarn och jag ska nog ner till Köpenhamn nästa vecka och vi har ett problem, vi tänkte köpa fisk där men det är ganska långt tillbaks till Kalmar så jag tänkte man kunde ha med sig en batteridriven syrepump som man oftast använder till betsesfisk på vintern, kan det fungera? Givetvis köper vi en ny så det inte finns någon smittorisk men räcker det om det finns syre i vattnet och att det inte gör något om det blir lite smutsigt vatten? I Malmö tänkte vi köpa en Tropheus-grupp så man vill ju inte det ska gå fel.

    Ha det bra/ BB
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #2
    Ja det fungera,men kör till harlad nyborg och köp en dc omvandlare som du koppla till cigarett uttaget kostar 400kr
    Då klara du att köra en riktig luftpump som man har till akvariet som ger betydligt mer luft.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Fiskarna klarar sig alldeles utmärkt ganska länge i påsar packade med syrgas. Om säljaren kan ordna syrgasen behöver ni inte söla med syrepumpar.
      Tony Englund

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Jag tror firrarna klarar sig ändå, om de packar med syrgas. Mellan Köpenhamn och Kalmar är det inte så långt ändå, jämfört med mellan Malmö och Kölnområdet, dit våra akvarieresor oftast gått. Brukar aldrig vara problem med att ha fisk i påsar som köps på fredag och kommer i kar på söndag kväll. Är man verkligt osäker kan man be dem singelpacka fisken. Om det gäller stor eller allmänt känslig fisk (+10 cm) så är det att rekommendera i vilket fall.

        Om ni ska stanna i Byen flera nätter så är det dock bra att ha en liten syrepump med sig. Jag brukar ha det på Tysklandsresorna (har iof aldrig använt den, men jag känner mig tryggare). Lite friskt vatten i femlitersdunkar är ännu bättre - går att byta vatten i påsen. Det har jag gjort några gånger. Eventuellt kan man fråga i butiken där man handlar om man får med lite vatten från karet.

        Men - jag tror som sagt att det funkar fint alldeles utan trixande.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • June 2004
          • 1582

          #5
          Tack för alla svaren. Det är ju en privat säljare som har Tropheus-gruppen men han kan kanske fixa lite syrgas om vi har tur. I Köpenhamn ska vi nog besöka planteimport eller ciklidcenter men där borde de ju ha syrgas.

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            Du kan ju ha dom i två frigolitlådor så skvalpar det bra
            ciklidcenter har väl semester stänt hela nästa vecka med

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

              #7
              Jo det skulle gå att ha två frigolitlådor men det blir nog lite trångt på tåget. Jag tror ciklidcenter öppnar den 25:e.

              Kommentar

              • calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

                #8
                Med sådana firrar måste du väl singelpacka dem och ha dubbla påsar?
                Så gjorde iaf vi när vi hämtade 40 Troffar 35mil bort och det gick utan problem (Utan syrgas).

                //Calle
                **********
                En Mal idiot!
                www.goc.se

                Kommentar

                Arbetssätt...