När kommer algerna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    När kommer algerna?

    Karet varit igång sedan 9/5.Bara fått dom vanliga brunalgena vid nystart.Funderar på köra i PMDD,men gäller samma dosering som vid kar med växter?Har stamlösningar som doseras 10ml/100L.Tanken som slår mig att det kanske vore idé att trycka i lite mer nitrat och låta fosfaten ligga lite under det "normala" och även skippa NutriSi.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Om du inte har några växter alls i karet hade jag enbart hållt nitratnivån på en ok nivå (ca 10 mg/l) samt sett till att ha ett attans effektivt biologiskt filter som snabbt kan dra ammonium till nitrat. Kopplat med lite ljus torde du få fina grönalger av det. Funkar hyfsat i mitt Tanganyika, men där kör jag även med lite växter och micro-gödning (pga växterna). Var tvungen att koppla på ett ytterfilter med lite volym på så att just ammonium gick mot nitrat snabbare. Gjorde susen mot blågrönmöget, som visserligen inte var omfattande, men envist höll ställningarna. Grönalgerna kommer så smått nu.

    Tillsätter aldrig någonsin fosfat i gödningsform i Tanganyikakaret, kommer tillräckligt via fodret. Hela tanken med gödningen/växterna i det karet är att gynna grönalgerna och få ned fosfornivåerna.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    Arbetssätt...