Malmö Hamnbassäng

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Malmö Hamnbassäng

Hamnbassängen gav en rätt trevlig lunch idag, såhär första dagen på jobb efter semestern.

Satte mig vid kanten nere vid bussstationen (gamla svävarterminalen) och hann se en hel del på 45 minuter. Stora stim av aborrar, ca 5-8 cm långa. Mängder med yngel av en ytfisk, kanske horngädda (3-10 cm långa). Båda arterna var rovgiriga, så när det kom i ett tätt packat stim av enten någon vitfisk eller sill (ca 2-3 cm långa, sanslöst tätt stim) så blev det huggsexa. Många silvriga sidor som glimmade till och blev svalda.

Enstaka större aborrar, 25-30 cm, som lojt simmade förbi på djupare vatten. En raid av en havsöring på ca ett kilo - glimmade attans fint i solljuset. Skapade total panik bland alla firrar för övrigt. Några mer stationära/revirhållande firrar, med röd buk (max 5 cm långa), som jag tippar var spigg. Höll till precis vid kanten, där vattnet blev djupare. Sist men inte minst, en liten ål som inte verkade kunna hålla sig från "smörgåsbordet".

Trainspotting är klart överskattat. Fishspotting säger jag bara...

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

Kul att kunna studera firrar på annat ställe än i akvariumet!
    I Stockholmström kan man inte direkt jubla över siktdjupet, men fisk finns det. Jag har klippt några feta Havsöringar(största 6,9kg) och några Gösar där. Men att studera dem -på annat sätt än i stekpannan -är det värre med.

Kommentar

• Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

Jag har oxå kollat fisk i sommar och störs av att det är svårt att bestämma småttingarna. Alla populära fiskbeskrivningar(böcker och planscher) visar bara matfisk eller stora kufiska fiskar. Förutom spigg, löja och den där sumpnissen som Ola kollar har vi på landet en fisk som lokalt kallas sabbik. Den ser ut lite som en 4-5 cm liten lax (vilket jag inte tror att det är) och finns i två former; en lite grågrönare och slankare typ som går i stim på halvdjupt vatten (1-2 m) ibland närmare ytan och en lite robustare, mörkare, vackrare och t o m ibland rödbukad variant som går precis i stenstrandslinjen. Stimfisk 10-30 st. Båda dominerar daggmask som abborragn. Vad kan det vara?

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Kalle Maja
        Såg en Circus cyaneus utanför kontorsfönster idag.
        Har nog Sveriges bästa kontorsplats när det gäller fåglar.
        Cowan står bredvid datorn.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

Har ni t o m blåhök där? Ja den finns ju söderut, men sveriges kanske bästa fågellokal borde ju inte behöva ta norrlandsfåglar till hjälp. Orättvist. Men här uppe nära kungliga huvudstaden har vi en del ostflyttare som ni missar: blåhake, rosenfink, smalnäbbad simsnäppa... Ha!

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

Har ni t o m blåhök där? Ja den finns ju söderut, men sveriges kanske bästa fågellokal borde ju inte behöva ta norrlandsfåglar till hjälp. Orättvist. Men här uppe nära kungliga huvudstaden har vi en del ostflyttare som ni missar: blåhake, rosenfink, smalnäbbad simsnäppa... Ha!
            Nädå De flesta av dessa har jag sett på Getterön 4 mil ner. Men jag har aldrig sett rosenfink där. Men man är ju flyttbar så jag har sett den i Halltorps hage på Öland. X i boken.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Mm, det är svårt att artbestämma småfirrarna i naturen. På planscherna ser man dem ju dessutom från sidan... Sabbik har jag aldrig hört talas om. Kan det inte vara Elritsa? Den får ju lite färg. Lurigt med två varianter bara. Är det samma art, tro?

Stockholms ström gav mig faktiskt en liten fish-spotting-upplevelse för två veckor sedan. Går man Drottningatan och tar höger direkt innan bron mot Riksdagen så var det hyfsat grunt precis vid strömkanten. Mycket nate och lite andra växter. Såg aborre, gädda, mört och id.

Hilsen,

P

Kommentar

• endymion

Kollade upp alla namn dilektala namn jag kunde hitta på elritsa (34 st) och hittade inte sabbik där, och på beteendet låter det inte som elritsa. Dom brukar mest gå i bäckar och brukar vara jäkligt skygga. Men vem vet det kanske är det ändå, men vill du komma närmare ett svar kan du kolla om fiskarna har fettfena. Är det nån laxfisk har den fettfena, men elritsan har det inte.

Kommentar

• Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

Jag har tänkt att kolla det där med fettfena men glömt det när jag har dom i handen. Tror dock inte att de har fettfena, men är som sagt inte bergis eftersom den är ganska liten.

Den mörkare varianten trodde jag först var fenmässigt annorlunda konfigurerad då alla fenor på undersidan är ljusare och klart markerade, men det är den inte, dom syns bara bättre än många andra fiskars fenor. Jag kan inte alla namnen på dom men dom där "viftarfenorna" direkt bakom hjälarna, underfenorna mitt på och analfenan(heter den så?)syns alltid bra.

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Google är himla fint!! Sökte på "sabbik" och hittade detta ur Nordisk Familjebok 1913-1914:

----------

Sabbik, zool., ett i Stockholms skärgård brukligt namn på en till smörbultsslägtet (se d.o.) hörande liten fisk-art, äfven kallad sandstubb (Gobius minutus), som allmänt förekommer vid såväl vestra som östra kusten. Sabbik benämnes i nämnda trakt äfven den lilla elritsan (Phoxinus aphya). Se Elritsa-slägtet. Namnet sabbik betecknar sålunda snarare kring båtbryggor och dyl. stimmande småfisk i allmänhet än någon fullt bestämd fisk-art.

----------

Hmm. Behöver inte vara sant, trist nog kommer vi ju inte längre då...

Hilsen,

P

Kommentar

• Nyllet90
                      Användare
                      • October 2004
                      • 1133

Så om det stämmer Patrik så är sabbik samma sak som sandstubb. eller? Kolla i Cb nr1/2005. Där skriver ola om sansstubb och lerstubb i sin doktorsavhandling. Det kan vara dom olika fiskarna som du har sett.
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

Nyllet90, det var jag som såg/ser dom mystiska småfirrarna som i Roslagen benämns sabbik. Stubbarna är dock helt andra små filurer som plöjer runt i dyn.

Tack för researchen PatrikMalmö! Det blir väl att försöka hitta någon bra förteckning med bilder någonstans. Är inte bekväm med Fish Base men börjar nu få lite motivation att plöja in. Lustigt att stavningen blev rätt, jag bara skrev som jag uppfattade ordet, det skulle ju lika gärna kunna varit sabick. Ovanligt med ick-ljud på ik-ändelse.

Kommentar

• Kalle-Maja
                          Användare
                          • December 2004
                          • 1324

Nu har jag surfat runt lite på nätet och ser att min sabbik definitivt är en elritsa eller något mycket likt. Färgmässigt stämmer denna bild hyfsat över vad jag tidigare kallat den grågröna slankare varianten: http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/elritsa.htm

medan den lite robustare som går i strandlinjen ser ut ungefär så här:

Den första har har hos mig dock inte sådana kontraster. Och inte heller så markerade ränder, varken längs med eller vertikalt. Jag metar ofta på dessa så jag har kollat mycket. Den andra varianten är mer svårfångad med sjunkhåv efter som den går så grunt och dessutom känns den för "fin" att meta på så därför har jag mest sett den uppifrån. Då ser den mer helmörk ut och jag har trott att det röda funnits även på bukkroppen. Kanske är så inte fallet.

Kommentar

• Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

I syd-västra Dalarna kallar man den "skinnfisk". Jag brukar fånga dem som betesfisk när jag är där och fiskar. De är ,som texten nedan antyder, verkligen en vacker liten fisk. Jag försökte även att ha dem
                            i akvarium vid något tillfälle, men det är svårt då de behöver kallt syrerikt vatten.
                            "Elritsa
                            kvidd, elling, blindsill, Phoxinus phoxinus
                            Storlek: 6-8 cm, mera sällan upp till 12 cm.
                            Denna lilla fiskart kännetecknas av en ofullständig sidolinje, tydligt avrundade fenkanter och ytterst små fjäll, som knappt går att se med blotta ögat. Färgdräkten är mycket varierande, med mörka fläckar eller strimmor på ryggen och sidorna. Honans färgdräkt är mindre iögonfallande. Under lektiden är hannarna mycket färggranna och hör då till Europas vackraste sötvattenfiskar. Ryggen och sidorna är då mörka till svarta och står i skarp kontrast till den eldröda färgen på den främre delen av buken, läppränderna, de pariga fenornas fästen och analfenan. På huvudet, bröstfenorna och fjällen på främre delen av kroppen får de tydliga, ljusa hudvårtor.
                            Tillväxten är långsam och de kortlivade fiskarna blir sällan mer än fem år gamla. De föredrar rena, snabbflytande och syrerika vatten. Den huvudsakliga födan består av vatteninsektslarver, kräftdjur och maskar. Vid tre årsålder blir de könsmogna och leker i stora stim från april till juli på grunda ställen med grusbotten. Sina ägg fäster de på bottnen eller på växter, i regel i två portioner. Under vegetationsperioden håller de sig i närheten av stranden och tätt under ytan, vid fara gömmer de sig under rötter och stenar på bottnen, dit de även drar sig tillbaka under den kalla årstiden.
                            Eftersom de lever i öringregionen, utgör elritsorna en viktig näringskälla för just öring, annars har de ingen större betydelse. Ibland används de av fiskare som agnfisk, mera sällan som akvariefisk. I åratal har den använts som försöksdjur"
                            -Mr.Fish-

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Vi kallade alltid Elritsan för Kvidd när jag växte upp (södra Dalarna). Har bara sett den vild i bäckar, aldrig annars. Tjusig är den, helt klart. Enligt Nordisk Familjebok verkar det finnas flera arter/varianter på Elritsa - har ingen pejl på det. Den vi hade i bäckarna såg jag aldrig "röd" någonstans. Randen på mitten fanns dock. Spanade allra mest efter bäcköring på den tiden, så jag kanske minns fel. Bäcköringen var dock betydligt bättre på tallriken, så enkelt var det då...

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...