Vad glad jag blir, ibland är ju så´na här forum alldeles strålande! Har typ hela livet gått och småflurat över vad det är för fiskar det där och vips löser sig allt.
Malmö Hamnbassäng
Kollaps
X
-
-
I mina hemtrakter (mellan borås och göteborg) har vi alltid kallat den där rackarns elritsan för Ärling. Om det handlar om "stor" ärling har den hetat Skinnärling. Hur kan det komma sig att en såpass "meningslös" betesfisk har så många olika namn?
Tony EnglundKommentar
-
Tja, varför den har många olika namn går ju att spekulera i, men där borde vi nog dra in en språkforskare för att få mer kött på benen. Månne är Elritsan rätt betydelselös i dagsläget, men gå ett par generationer tillbaks när folk fiskade för att få mer mat på bordet - då var den kanske inte så betydelselös som den är idag. Viktigare att hålla reda på vad den hette då. "Vanligt" folk tror jag generellt inte riktigt har pejl på vad Elritsa är för en fisk, eftersom den just bara används som betesfisk av mer inbitna fiskare idag. "Vanligt" folk har däremot oftare kommit i kontakt med aborre, gädda och öring. Månne lever därför de dialektala namnen på Elritsan kvar eftersom man får ha lite intresse för att få se den.
Vore lite skoj att få reda på om andra fiskar också har haft olika dialektala namn. En del fiskar har i vart fall samlingsnamn fortfarande, t ex inbegriper väl forell/öring flera olika arter och varianter. Vitfisk (alla mörtbesläktade firrar) var avskydd av morfar, utom till bete för gädda. Sill och sik är väl också samlingsnamn, som jag tycker mig ha hört lite olika dialektala varianter på, för att inte nämna när sillen väl är anrättad... puh!!
Hilsen
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Den röda färgen är lekdräkten, dock stämmer det inte som det står överallt att det bara är hannar som har lekdräkt. Stora honor får nämligen också lekdräkt åtminstone i min lokala bäck.Kommentar
-
Runtom Kalmar kallas Id för Ort, det är nog bara här dem kallas så. Id går annars att fånga på spinnare.Kommentar
-
Stämmer bra det, har hör "ort" innan. Inte kopplat varifrån det kom dock.
Satt annars nere vid hamnbassängen på lunchen idag med. Något blåsigare, mer tångruskor och lösdrivande växter. Stimmen med småaborrar var kvar, men inga minigäddor i ytan. Ett stim med större id (ca 40 cm) körde några rundor. För övrigt syntes ingenting - märkligt hur en "fisklokal" kan ändra sig från dag till dag när fisken får röra sig som den vill. Minigäddorna syntes däremot vid promenaden tillbaks till jobbet när jag kom till ställen med mer lä.
Malmö Kanal har faktiskt en hel del större firrar, vilket jag inte trodde förrän jag såg dem. Rätt lätt att se id i maximum size (rätt stora firrar, +60 cm), och det går mycket grov aborre nära utloppen mot hamnen. Såg en kille som fiskade där regelbundet med en alldeles egen teknik, och han drog många aborrar på 30-40 cm på kort tid. Har tom sett sillstim som varit in och vänt i kanalen, men de ser verkligen inte ut att trivas i bräckvatten - munnarna på vid gavel och simmandes på sniskan.
Annars har det varit en himla bra dag minsann. Akvaristiska satsningar på gång på allvar. Tål att glädjas åt - nu kör vi!!
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar