Vilken sjukdom? hjälp mig snabbt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    Vilken sjukdom? hjälp mig snabbt

    Hallå, var nere i lokalen och ett tiotal av fiskarna mådde inte så bra och jag vet inte vad det var för sjukdom?, men symptomen var att ögonen stod ut och att de simmade som ålar, en bright blue-hona simmade i ringar upp och ner så jag var tvungen att avliva den. ÄR DET NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SJUKDOM SÅ VAR VÄNLIG OCH HJÄLP MIG.

    Mvh/ BB
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Har du kollat om det kan röra sig om en nitrit-topp? Just utstående ögon, flämtande och allmänt knepigt simmande brukar kunna dyka upp i ett sådant läge. Om så är fallet (eller i vilket fall som helst) skulle jag göra ett 50%-igt vattenbyte.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #3
      Hade samma prob när jag hade matat med räkor i början vart väll säkert nitrit i massor ögona ploppa ut o de bara stog o ålade sig efter några riktiga tätta vattenbyten var de som vanliga på ett par dar.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

        #4
        Ok, tack för hjälpen. Jag skå åka och göra några vattenbyten innan matchen mellan Kalmar FF vs Elfsborg. Kan det hjälpa om man häller i jodfritt salt?

        Mvh/ BB

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • June 2005
          • 1103

          #5
          Hälde i i mitt en gång men de kliade sig väldigt o vart nästan svartlila, de var hel klart inte vana med salt mina firrar kör bara vatten nu o det funkar klockrent =) byt 1/3 eller 2/3 vänta 1-2 dygn och byt 1/3 igen =)
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          Arbetssätt...