Att få riktigt fina växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    Att få riktigt fina växter!

    Vad skulle ni som verkligen kan detta med att få växterna att trivas göra i mitt fall. Säg att jag har ett kar på minst 200 liter och vill ha sydamerikanska dvärgciklider och ett vackert växtkar i ett.

    Mitt ph i kranen är på 8,3, men har ett lågt kh vilket gör att det sjunker snabbt. Jag har tidigare haft problem att få växter att trivas här och har just nu Malawisar. Men funderar på att dra igång ett kar till. Har bikarbonat i till Malawisarna för att få ett stabilt ph på 8,3.

    Jag kan det grundläggande, men skulle gärna fördjupa mig lite.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #2
    Den största förutsättningen för att lyckas är helt klart en bra co2 nivå (förutom ljus då men det är ju självklart =) ). Det får du bara på ett sätt och det är med en anordning med co2släckare och magnetventil, som i sin tur är kopplade till antingen ett ytterfilter eller en reaktor i karet för upplösning av gasen. Sedan behöver du bara ett säkert sätt att mäta pH för att med hjälp av en co2tabell ställa in rätt flöde med magnetventilen. Har du det och en bra belysning på över 0.5w så har du klarat den första biten. Om du känner att det är värt det finns det även pH-controllers att koppla till co2tuben som konstant ser till att du håller en viss nivå. De kostar bortåt 3000:- och uppåt.

    Väldigt många har kanonsnygga kar med enbart bra ljus, bra co2 nivå och eventuellt lite järngödning så det fungerar helt klart om man stannar där.

    Vill du sedan köra med svårare (snyggare?) växter och framförallt få en bra tillväxt så kräver det att du göder med PMDD. Alltså KNO3, KH2PO4, NutriSi (mikroämnen), K2SO4, MGSO4. De tre förstnämnda är de grundläggande. Resten kan man börja trixa med om man ser bristsymptom på växterna. Att komma fram till hur man ska dosera i förhållande till vattenvolymen är enkelt. Däremot är det en helt annan femma att lyckas hålla höga o stadiga nivåer av alla näringsämnen. Det krävs vid bra co2nivå och bra belysning att du fyller på med näringsämnen flera gånger under veckan. Det finns tester (JBL) för samtliga av dessa ämnen som hjälp.

    Vad du ska sträva efter är alltså att hålla uppe nivåerna. Tar något näringsämne slut så har algerna fritt fram. Tar nitratet slut (KNO3) så tittar även cyanobakterierna fram och då vet du som sysslar med malawi att du får stora problem med att bli av med dom.

    Ett annat kapitel är det återigen i malawisamanhang återkommande problemet nitrit/ammonium. (behöver inte förklara). I det här fallet så är det inte fiskarna som får problem först, utan algerna exploderar av stigande ammoniumnivåer. Algerna finns alltid i alla akvarium och väntar på ammoniumspikar för att blomma. I ett växtkar finns alla näringämnen och algerna frodas därför och växer lika bra som växterna. Det tar därför ofta ett bra tag efter att man rätat till problemet innan algerna släpper sitt tag. Det vassaste vapnet mot ammonium i växtkaret, förutom ett bra ytterfilter, är stor växtmassa. Växterna är nämligen lika snabba som algerna på att käka ammonium som är en väldigt lättillgänglig näringskälla. Har man stor massa så hinner inte algerna med helt enkelt och fortsätter med att infinna sig i "viloläge".

    Det här var bara en del av allt som finns att veta om växter. Du kan hålla dig på den säkra sidan och nöja dig med ett prunkigt akvarium med co2tillförsel. Om du däremot ger dig in på djupare vatten så lovar jag dig att du fastnar direkt! Det är helt otroligt spännande att sköta ett fullblodigt växtkar. Det är ett konstant pillande med gödning osv men när man lyckas så är det värt allt slit i världen.

    Puh! Hoppas du blev lite klokare av det här....

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Beror lite på hur mycket tid du vill lägga ner på karet, skulle jag säga. Vill du att det ska växa fort, kunna ha nästan alla växter samt få till det lilla extra grönskimret från växterna (samt jobba mycket med gallring...) så måste du ha hyfsat ljus (riktmärke 0,5 w/l), CO2 och tillsätta nitrat, fosfat samt microgödning (eventuellt också en del andra salter). Nitrat/fosfat tillsätts lämpligen med kaliumnitrat och kaliumdivätefosfat, men det finns även andra varianter.

      Nöjer du dig med de lite enklare växterna och lite mindre pyssel så räcker det faktiskt rätt fint med att bara göda lite (kaliumnitrat och någon microgödning funkar fint för mig) vid vattenbytena. Lägre ljusnivå är då ett måste, eftersom det är ljusenergin som driver rubbet (inklusive algerna). För att få lite extra CO2 i normala kar går det faktiskt att köra med genomluftning med så fina syrebubblor du kan få, då luft innehåller lite CO2.

      I vilket fall är det en fördel att ha rätt stor filtervolym, men inte för bra sprätt på vattnet. Ammonium är boven till de flesta alger, så sträva efter att omvandla det till nitrat så fort det går.

      Jag strävar efter ett snyggt kar med rätt lite jobb (vi har alla våra lata perioder...), så jag hade börjat med ursprungsvattnet i kranen, boostat upp KH något (till 6 KH eller snäppet över) med bikarbonat, skaffat kaliumnitrat/någon microgödning och sen testat ett gäng enklare växter för att se vilka som tar sig. Exempel är Vallisneria, Javaormbunke, Javamossa, Cryptos, Elodea, Hygrophila, Hornsärv samt någon flytväxt. Byt ca hälften av vattnet en gång i veckan för att inte ackumulera något ämne för långt. Förakta inte enkla växter heller - less is more i nästan alla växtkar. Några av de grannaste jag sett har bara haft ett fåtal enkla växtarter.

      Om du bygger karet från grunden (och väljer den långsamma varianten) så ta verkligt skitigt grus och lägg underst, och kör med ett bottenlager på 8-9 cm längst bak. Cryptocoryner brukar ta sig bra i sådant, och kräver inte så mycket ljus. Vill du i stället ha Vallsneria längst bak, lägg då till lite kalkkross i gruset. Brukar sätta fart på dem. Avseende CO2-kar spelar bottenlagret mindre/ingen roll.

      Well. Det är som jag skulle gjort - om du vill lägga mycket tid på karet och väljer CO2 samt mycket ljus, blir det en annan femma. Till riktigt granna växtkar är CO2 nyckeln i allafall. Då får jag återkomma. Vill du fördjupa dig i "snabbväxarmetoden" rekommenderar jag att du läser rubbet du hittar på sökningar om "Estimative Index". I 99 fall av 100 en klockren metod att lyckas med växtkar. Ursprungligen från Tom Barr, en växtguru.



      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

        #4
        Tack för svaren!!! Jag är väl inte ute efter ett riktigt växtkar, men ett kar där växterna trivs och inte dör.

        Killen jag köpte mitt 600 liters kar hos hade blandat lera och torv i botten och grus över. Det hade funkat mycket bra för honom, någon som testat?

        Vilken ph nivå är bra?

        Sen mitt förra försök med akvarium där växter är en viktig del så har jag lärt mig mycket, men bara kört Malawi så jag har inte testat mina nya kunskaper. Vallisneria har jag haft i ett av mina Malawikar och fått att må väldigt bra!

        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Oki, du är inne på ett snyggt men lättskött kar. Min favvis, helt klart!!

          Bottenlagret kan man skriva spaltmeter om. Finns en slags trend inom växtakvaristiken nu som kallas för "Low Tech". En av fronfigurinerna där är Diane Walstad, som för övrigt skrivit en av de bästa växtböcker som går att få tag i om man vill begripa hur växter funkar i ffa akvarium: "Echology of the planted Aquarium".

          Walstad kör med vanlig (men högkvalitativ) blomjord underst. För att få det att funka bättre tar man jord i en hink, tillsätter vatten och genomluftar den i ett par/tre veckor. Omvandlar det mesta ammoniumet i jorden till nitrat, så man slipper oroa sig för det. Walstad gör inte det, men det är säkrare att göra det. I ett "Low Tech"-akvarium räcker det gott med någon cm blomjord underst, eventuellt lite mer mot bakkanten. När växterna inte växer så snabbt så ger jorden näring i mycket lång tid.

          Min och andras generella erfarenhet är att man ska passa sig lite för att blanda i för mycket lera i bottenlagret. Lera innehåller massor med järn, vilket i för stora mängder leder till finfina trådalgsodlingar. Mycket lera/annat i botten ger även attans grumligt vatten vid omplanteringar.

          Om du inte har trixat med tillsatser i bottenlagret tidigare hade jag varit lite försiktig med det. Göder man i vattnet har man mer kontroll över näringsämnena, och blir det fel är det enklare att korrigera i efterhand. Har du växter som kan ta mycket näring från bottenlagret (Echinodorus, Cryptos) kan du i stället komplettera med gödningskulor i lera vid just deras rotsystem. Jag hade helt klart valt att tillsätta kaliumnitrat samt någon microgödning vid varje vattenbyte. Med matning till normal fiskbelastning i karet så får växterna tillräckligt med fosfor den vägen, i ett långsamtväxande kar. Generellt är det också slugt att inte gräva för mycket i bottenlagret när karet fått in balansen. Gräver man för mycket i botten kan det frigöra näringsämnen som rubbar balansen. Lätt slamsugning av toppskiktet räcker fint.

          En av mina favoriter är att köra Javamossa och Javaormbunkar på trädrötter. Kila fast dem i sprickor eller knyt fast dem med fiskelina/bommullstråd (bommull förmultnar så du slipper ta bort tråden sedan). Kan ta ett tag, men växterna fäster på trädrötterna med tiden. Båda växterna är enkla och ger bra skydd (och mat) för yngel. Med tiden kommer dessutom karet bara att se tjusigare och tjusigare ut. Trimma mossan då och då, enten med sax eller för hand - då grenar den sig och blir sådär fluffigt snygg.

          Har du de flesta växterna på trädrötter är det dessutom lätt att möblera om/göra rent i karet (eller skaffa ett nytt och få tjusigt planterat på studs). Du slipper även lägga i gödning i hela bottenlagret. För Apistos har ju trädrötter ytterligare fördelar som grottor samt att de ger fint vatten till dem. Får man problem med alger i ett sådant kar är det enkelt att komplettera med lite flytväxter, de växer snabbt hela bunten och är fenomenala på att suga näring ur vattnet (de har dessutom tillgång till CO2 från luften). Komplettera med någon/några solitärväxter från Echinodorus eller Cryptos, så har du ett grant och lättskött växtkar inom ett halvår.

          Så länge pH ligger under 9 skulle jag säga att växterna skiter i vilket. pH (och hårdhet) är inte så otroligt viktigt för växter som det har påståtts. Betydligt viktigare är vad vattnet innehåller av näringsämnen. Bra exempel är att pH i ett akvarium, i en flaska öl eller för den delen hårschampo kan ligga på exakt samma - men växterna behöver inte växa i någon av "lösningarna". pH spelar större roll för Apiston om du vill ha fram yngel på dem. Rekommenderar då torvfiltrering i ytterfiltret i stället. Se bara till att hålla koll på KH så pH inte drar ner på 4 eller nått...

          Det kan vara så att sk "bicarb"-växter funkar bäst i ditt vatten (om du boostar KH och ser till att det ligger över 6). Det är växter som kan använda bikarbonat som kolkälla och därmed inte är lika beroende av CO2 i vattnet. Vallsneria och Elodea är exempel på dem, men även Potamogeton, Hornsärv och Javaormbunkar verkar kunna göra det. För mycket sådana växter kan dock driva upp pH-värdet, men det behövs oftast kraftigt ljus för att det ska hända.

          Well. Det är lite tips enligt mig - glöm inte bilderna framöver!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

            #6
            Okej, intressant att du anser att Ph inte är så viktigt! Kan det vara ett problem att ph´t går jojjo?

            När jag bodde i Vänersborg så hade jag helt fantastiska växter! De växte så det knakade. Det jag minns om vattnet var att jag hade ett stabilt värde på ca 6.

            Här i Habo fick jag problem och alla växter bara krympte, fast jag gjorde som tidigare. Det gjorde att jag tröttnade på växter!

            Nu har jag lite mer kunskap och jag förstår att det som hände här var att ph´t var högt efter vattenbyte, men sen sjönk rätt fort! Nu vet jag hur man kontrollerar sådant, men det visste jag inte senast jag körde med växter. Funderar lite på om det kan vara en av faktorerna iallafall.

            Nu jar jag inga växter, det är ganska lättskött!
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Såvitt jag vet så är det inga levande väsen i karen som verkligen trivs med att pH åker jojo. Varken firrar, ryggradslösa djur eller växter. Det händer en hel del med många olika saker från pH 8,3 till pH 6,0 - och tillbaks igen vid vattenbyte. Därav rekommendationen att boosta KH till åtminstone 6, och _hålla koll_ på det. Ger stabilare pH. Trist nog har de flesta av oss rätt onaturligt vatten i kranen. Högt pH men lågt KH. Existerar i princip inte i naturen. Surt, men det får vi ta - om vi inte ska trixa med osmosvatten och egna saltblandningar.

              Sen har jag ju devisen att akvaristik inte är någon exakt vetenskap. Det vi pysslar med är i de allra flesta fall så komplext att inte ens verkliga experter kan förklara i detalj vad som händer. Därav följer också rådet att testa lite olika växter. Kör man ""Low Tech" med så enkla förutsättningar som möjligt kan man helt enkelt inte hålla alla växter. En del trivs, en del dör ut - oklart varför, helt enkelt. I verkliga växtkar som drivs av växtnördar går det mesta att lösa, men vi vanliga dödliga får helt enkelt testa lite. Går det så går det. Märks rätt fort. Enklare växter har större toleransnivå, och funkar därmed i flera olika miljöer. Fullt möjligt att ditt vatten passar perfekt till någon extremväxt - men mitt råd är ändå att testa med enklare först. Vad vattnet innehåller i form av näringsämnen är i vart fall betydligt viktigare än pH, om pH bara är någorlunda stabilt, vill säga...

              Bästa önskningar,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

                #8
                Precis min mening!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

                  #9
                  Jag undrar vart defdac har tagit vägen. Han brukar ju alltid ge expert åsikter i växttrådar.
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Månne har han en välförtjänt semester. Annars tror jag att jag och defdac är överens om det mesta när det gäller växter numera. Vi har haft en del diskussioner...

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...