SVT Briljerar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torsten
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 647

Depeche är inget dussinband, men när det gäller Synth va det Kraftwerk! Resten va kopior..

För MIG e 80-talet Svensk musik, utan att gemföra med annan. Ska vi snöa in riktigt så är ju Punken, den svenska, helt outständing!!

Smaken kommer för alla vara subjektiv, konstigt vore ju annars, men en av dom största soloartisterna på 80-talet måste va en viss Mr. Jackson.

Kommentar

• Nyllet90
      Användare
      • October 2004
      • 1133

Torsten, innan han blev vit ja! Det vet jag inte när han blev. Va det i början på 90-talet?
      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

Kan hålla med dig Torsten om att synth är Kraftwerk, eller åtminstone att Kraftwerk är begynnelsen av all synth.

DM = kopior på Kraftwerk, NÄ !!!, influenser JA !!!

Viktor: Roligt att höra att du haft den goda smaken att fastna för lite EMB. Front242, Nitzer Ebb, Frontline Assembly, Skinny Puppy mfl. rockade fett !!! I jämnförelse med dem så var ju DM trallvänlig popsynth om man skall hårddra.

80-talet på Svenska blev mest Lustans Lakejer, Ratata, Nasa, Adolphson & Falk, Page, Jakob Hellman mfl.

En kul betracktelse är att man kan göra följande kedja som faktiskt sammanlänkar både synth- och hårdrocksfansen.

Synth -> EBM <-> Metall <- Hårdrock

Mr. Jackson har inte fått epitetet "King of Pop" för inget. Säljer man först över 50 miljoner album av Thriller och sedan följer upp med ett antal bra album så säger det sig själv. Sedan gick det utför........
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Det är lite naivt att tycka att det första bandet inom varje ny musikstil är bäst. Det skulle betyda att Melvins är bättre än Nirvana bara för att de va först med Seattlerocken och att Die Krupps Stahlwerksinfonie från 1981 skulle vara bättre än NINs Pretty Hate Machine från 1989 eller Ministrys Psalm 69 från 1992, men det stämmer ju inte. Kraftwerk hade säkert sina influenser med. Det finns inga band som inte kopierar från någonting alls.

Kraftwerk var bra, men i deras fall ser jag de mer som en språngbräda för musikstilen att utvecklas. Kraftwerk är ändå ganska enkelspårigt och man hör ju att det är början på en ny musikstil och inte mitten av den, där musiken ju brukar vara som bäst. Sen mot slutet av utvecklingen brukar det bli sämre igen...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

citat:Men eftersom det nu är som så att folk lever med TVn x antal timmar så gör det ju inget att där finns program som rent av kan intressera en, inte bara stundens förströelse i form av att sitta o glo på hur kändisar lever o skit.
            Jag är alltid mycket skeptisk mot att folk vill berätta för andra vilken kultur de skall tycka om. Det luktar elitism, tycker jag. Vill folk lyssna på RnB, titta på X-Men och läsa Henning Mankell får de väl göra det, hur ytliga och idiotiska de sakerna verkar för mig.

Du säger det själv, det är ju inte så att tittarna i förväg önskar vad som ska sändas i en reklambaserad kanal, utan man får leva med det utbud som råder och konstigt nog så ses det på TV ändå. Det är väl elitism om nåt att tro att allt som gått hem i USA skall så göra även här, annars är det nåt knas med tittaren.

Mångfalden finns ju återigen på SVT snarare än komersiell TV, vilka är det då som är elitistiska?

Du frågade ochså vilka är "vi" . Jo , det är den breda massan av tittare som inte har så höga anspråk på det här med TVs roll i samhället, för att inte förhäva mig så väljer jag att säga vi om det begreppet men det vet ju du vid det här laget hur det egentligen ligger till med den saken när det gäller mitt tittande ; )

Mvh Jari

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Joakim Draktoft

citat:
              Ok, ett band på 80 talet hette " Simple Minds" , och de anses viktiga av oss insnöade, ett coolt band till skilnad fra exempelvis "Depeche mode".
              Detta inlägg måste jag verkligen bemöta.

Hur kan Simple Minds anses vara mer viktiga och coolare än Depeche Mode . DM var ju stilbildande i sin stilart och hör man efter med dagens band så har man nog lånat mer influenser från DM än SM.

Med detta vil jag inte på något sätt nedvärdera SM, som faktiskt var stora för sin tid, men som jag tycker ebbade ut under 90-talet (de släpte ju egentligen bara Glittering Prize, samlingsplatta, som var värt namnet. Kan dock meddela at ny platta är på gång 12 september i år för de insatta.
              Ja du det var en redig floskel eller vad man ska kalla det jag fick till där .

Jag är ganska dålig på Depeche men de har helt klart gjort riktigt bra material kanske snarare på senare än under begynnelsen.

Simple minds "Sons and fascination" och "New gold dream" är nog 2 av de skivor som gick väldigt varma på 80 talet. Mycket riktigt så blev bandet mindre bra när de började med den pompösa arenamusik som inte känns sådär vidare, även därifrån finns en del guldkorn dock.

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

Tacka vet jag Tubes-White punks on dope! -Dekadent USA tolkning på punk och naturligtvis Frank Zappa.
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Well, jag är inte så himla glad i synth alls får jag säga. Hörde till hårdrockargenren mestadels, även om det slank ned en del ska/jazz/fusion också. Vilket inte var begripligt i något av lägren. Mobbad av bägge sidor, sug på den!!

Förfäktar annars inte alls någon åsikt att första bandet i en viss stil skulle vara bäst. Däremot tycker jag mig skönja att de första två-tre plattorna ett band släpper brukar vara bäst - men även där finns det undantag.

För övrigt så uppskattar jag mycket musik i olika kategorier, och har full förståelse för själva uppskattningen av musik - även om jag inte delar allas val av musik... *s*

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...