SVT Briljerar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

nu sitter jag nästan och gråter och rotar i mina gamla LP album från dom gyllene åren.
    -attitydsskillnaden kan beror på att vinboxen är tom....

Kommentar

• Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

Men varför hoppa från Woodstock som dom sände i Onsdagskväll (och som var en riktig höjdare eftersom det är riktigt länge sen jag såg den) rakt över till det "plonkiga" 80-talet...en helafton med gammal hederlig Martonrock från Gruggahalle i Essen hade ju inte varit helt fel. Vem vill inte kolla Neil Young, ZZ Top, Bob Marley, Frank Zappa, Jack Bruce & Friends, Talking Heads, Mothers Finest m.m. igen.

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Visst gillade jag Simple Minds! Och även Depeche Mode som var något av mina favoriter åt synthållet. Annars lyssnade jag själv grymt mycket på Ramones, Clash, Kiss, Motörhead, Ratt, Whitesnake, AC/DC, Angel, Scorpions, Van Halen osv...hua det var oerhört många bra grupper på den tiden!

Senare så blev jag mer och mer lyssnande på mjukis hårdrock...dvs det som kallades/kallas melodiös hårdrock. En del seriöst sliskiga, men vaffan...hehehe. King Diamond var ganska cool.."I kissed the goat" (textrad i en låt) sitter inpräntat som inget annat![]

Kommentar

• GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

För mig som gillar reggae var 80talet ett väldigt mörkt årtionde men depeche nu är iaf lite underhållande.
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Tja, jag deltog väl i 80-talet i viss mån (Miami vice utstyrd dancing fool på diskoteken)men det lämnade inget större intryck. Många skivor från det deceniet i samlingen spelas inte längre. Inget bra tid för rock direkt, förrutom några undantag (metallica å sånt).
            Men visst är det kul å se och höra alla tidstypiska banden
            Annie Lennox e så cool (och bra)!
            Synd att 70-talet behandlas så styvmoderligt, skulle vara guld om SVT släppte en box med "Upp och poppa" på Skansen med Clabbe!
            Vill minnas att det var Zappa, Edgar Broughton Band, Canned heat, Vinegar Joe och en massa annat kul. Och Rockpalast i Essen som Belgarath nämde, vilka sanslösa maratonkonserter de sände på burken!

Och ja! Public service tv rules!
            Anders L

Kommentar

• Robbe
              Användare
              • February 2003
              • 527

Jag föddes på 80-talet och älskar att rota i farsans vinylsamling.Mickeal Jackson,Prince,Madonna,Bob Marley och snacka inte om "tössarocken" Europe,Aldonova,Russ Ballard,Saga,Toto,Mickael Bolton(hans första skivor),GTR,Surviver mm mm
              Sen alla Italodisco skivorna,soulen och alla synt nissarna så slår 80-talet allt annat.
              Såg ni Depeche mode i natt eller?Dom regerar fortfarande alla fall hos mig........

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Mitt 80-tal handlade uteslutande om Hårdrock! Simple Minds sångare såg för nördig ut för att ens ge en chans (men hur såg hårdrockarna ut egentligen)!

En kul grej från det sena 80-talet är att jag köpte Guns n Roses album på Import. Ingen visste vilka de var då! Jag lyssnade skitmycket på dem, men ingen av mina kompisar gillade dem. Sen åkte jag till Afrika i 9 månader och när jag kom hem och inte längre lyssnade på Guns så var det total hysteri kring bandet! Helt plötsligt var de där låtarna som ingen gillade tidigare skitbra!

Själv gick jag 89-90 helt över till Punken och Ramones var och ligger fortfarande mycket varmt på mitt hjärta!

Imperiet var ett rätt spännande band på 80-talet!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • October 2002
                  • 601

Jag håller med Jari om att public service TV håller hög klass. Det jag saknar är analysen över varför de kommersiella kanalerna håller den usla klass de håller. För mig är det nog inte så att jag ser de kommersiella kanalerna i sig som styrande vad avser utbudet. Jag anser att om ingen tittade på ex vis Paradice Hotell så skulle det inte sändas. Men nu är det så att tittarsiffrorna styr och så länge vi tittar på skiten så sänds skiten. Hade vi haft höga tittarsiffror på klassiska konserter hade det funnits en hel del sådana också. Men bortsett från frånvaron av analysen så håller jag med Jari om uppfattningen om kvaliteten i de kommersiella kanalerna. Jag tror alltså inte att personalen (höga och låga) på de kommersiella kanalerna är mer intresserade av att sända skit än vad de anställda på SVT är. Nä, det är du och jag genom vårt val att titta på Farmen, Paradice Hotel och annat som jag inte känner till namnet på som styr verksamheten hos de kommersiella. När man som jag är uppvuxen med 68vänstern som ett kraftigt inslag i allt som då hände och som därmed format och påverkat mig så kan jag lungt säga att det är ett stort steg som tagits. Men som sagt det var vi som gjorde det tidiga sjuttiotalet till vad det blev och det är vi som idag formar vår public service TV och våra kommersiella TV.

Själv var jag ganska vuxen på åttiotalet och gillade de mesta i musikväg. Jag hade en kompis som arrangerade turneer för okända utländska band och jag träffade en del som senare blev halvkända. För att få det att gå ihop ekomomiskt så varvade han med mer kända svenska band som Dag Vag och Docenterna. Jag har för mig att de bästa jag hörde på åttiotalet var Tom Verlaines konsert i Göteborg 1982. Annars var nog 1984, precis som SVT2 kommit fram till, det bästa året på åttiotalet. Då föddes min äldsta dotter och jag gifte mig med min underbara fru som låter mig åka till Afrika nästan varje år och som låter min akvariehobby styra våra semesterresor. Hon gör även nästan all min räkmix men det säger hon beror på att jag skitar ner så mycket i köket.
                  Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Mm... Jag har aldrig släppt AC/DC eller Van Halen... bland det bästa i hårdrock som gjorts. Går inte en vecka utan att någon låt av dem strömmar ur högtalarna. Spårade senare upp en del med Sweet. Glamrock så det stänker, men inget 80-tal prexis. Prince´s gamla godingar snurrar också då och så. Saga var det dock längesedan det kördes, duktiga musiker minsann. Eurythmics... mmm. Simple Minds... mmm. Gun´s N Roses har jag också liknande minnen av som ovan - fick ett kasettband från en polare i USA, med "Appetite for Destruction" på. Körde också slut på det innan någon annan visste vad det var. Men har vi inte missat Aerosmith?

Hilsen,

P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Personligen var jag inte mycket för Aerosmith under 80-talet. Jag tycker att deras bästa låtar gjorts under 90-talet och 00-talet (? blev det där rätt?)...

De är ju heltäckande så att säga...ungefär som Rolling Stones.

Kommentar

• Belgarath
                        Användare
                        • February 2005
                        • 584

Argh....Stefan, skojar du?? Aerosmith bäst på 80-talet, tillåt mig småle hehe. Nä Aerosmith hade sin riktiga glansperiod på 70-talet och inget annat. Plattor som Toys In The Attic, Rocks och Get Your Wings är ju outstanding om man jämför med "plattityderna" dom har åstadkommit på senare år.

Kommentar

• daniel60
                          Användare
                          • March 2003
                          • 527

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Personligen var jag inte mycket för Aerosmith under 80-talet. Jag tycker att deras bästa låtar gjorts under 90-talet och 00-talet (? blev det där rätt?)...
                          Inte riktigt! Aerosmith var klart bäst i mitten av 70-talet med "Toys in the attic" och "Rocks". Fast det var starkt att inse att de behövde hjälp från Run DMC.
                          mvh Daniel
                          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                          Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 7334

citat:
                            Ok, ett band på 80 talet hette " Simple Minds" , och de anses viktiga av oss insnöade, ett coolt band till skilnad fra exempelvis "Depeche mode".
                            Detta inlägg måste jag verkligen bemöta.

Hur kan Simple Minds anses vara mer viktiga och coolare än Depeche Mode . DM var ju stilbildande i sin stilart och hör man efter med dagens band så har man nog lånat mer influenser från DM än SM.

Med detta vil jag inte på något sätt nedvärdera SM, som faktiskt var stora för sin tid, men som jag tycker ebbade ut under 90-talet (de släpte ju egentligen bara Glittering Prize, samlingsplatta, som var värt namnet. Kan dock meddela at ny platta är på gång 12 september i år för de insatta.

Jag håller två band, från delvis olika jangler, som startade sina band under ungefär samma tidpunkt 1981 som oerhört stora. U2 och DM. Båda banden har också överlevt fram till idag och gör fortfarande musik som fungerar riktigt bra. DM har dock svängt över lite mer mot mainstream, med vissa rocktendenser, och U2 har på senare tid letat sig tillbaka till sina rötter.

Självklart pratar jag i egensak, då jag sedan 1984 är ett stort DM-fan tillika synthanhängare.

Mitt 80-tal bestod mest av synth i olika former, skall man namedroppa så får man hålla på i evigheter så därför låter jag bli, men även en bredd av annan musik, så jag är inte okunnig om övrig 80-tals musik.

Det lustiga när man så här i efterhand blickar tillbaka är ju att den "groteska" hårdrocken på den tiden, idag ju låter ganska normal utifrån dagens blandning.

Kanske beror det på att man vuxit upp och fått lite mer distans till skaer och ting....
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Belgarath, daniel60: Jag skrev att jag [u]inte</u> tyckte att Aerosmith var bäst på 80-talet utan jag gillar faktiskt deras senare låtar mer än de från 70/80-talet. Jag har oxå för mig att jag skrev "[u]personligen</u>" vilket menas att det är vad [u]jag</u> tycker och inte vad gemene man tycker...en viss skillnad där.

Joakim: "Genre" och inte "jangle". Mvh Besserwisser Larsson.

*Hur tusan kunde jag missa U2???? En av mina absoluta favoriter alla kategorier! De första plattorna rent underbara...

Kommentar

• Tony
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4594

Hörrni, Metallica har ingen nämnt ännu? Deras 80-tal var ju enormt! Även Kreator, Helloween och en hel drös med tyska pudel-rockers förgyllde tillvaron. För att inte tala om Iron Maiden..

Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...