Röda Mygglarver

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Röda Mygglarver

En bekant till mig som sysslat med tanganyika och malawis påstår att röda mygglarver är direkt farliga för fiskarna. Stämmer detta?

Matar ju inte så ofta med detta, kanske en gång per månad. Fiskarna fullkomligt älskar det.
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

Röda mygglarver är mycket proteinrika och en del fiskar har svårt att smälta dem, andra kan inte smälta dem alls och för några går det utmärkt. har du mycket grönsaksätare så kan det vara idé att skippa dem helt.

Exakt hur farliga de är tvistar väl de lärde om, men personligen är jag av den åsikten att det är ett ypperligt foder men som man inte ska ge för ofta, kanske en gång i månaden eller så. Fiskarna brukar älska dem och det är ett bra sätt att trigga till lek.

Vad man ska vara mer försiktig med är sig själv. Ha alltid handskar på dig när du hanterar myggisarna, det finns folk som utvecklar väldiga allergier mot mygglarver så dom kan vara direkt farliga för dig med.

Kommentar

• Midas_Tom
      Användare
      • March 2005
      • 809

jag har lärt mig att malawicikliders tarmsystem inte klarar av mygglarver..

Micke vad är det du menar med att de kan vara farliga? man blir ju lite rädd ..

röda mygglarver är inte heller så näringsrikt, räkmix är det mycket mer näring i!

//tom
      //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Mm, har också kopplat att till firrar som äter mestadels vegetabilier kan det vara dumt att mata mycket med mygglarver, alla kategorier. Tydligen är fodret för "mjukt", innehåller väldigt lite fibrer. Gör att fodret stannar i tarmen, vilket leder till förstoppning och död hos "veggo-firrar". Om man matar mycket med dem alltså.

När det gäller just röda mygg så hör jag till dem som är sanslöst allergisk mot dem. Tydligen reagerar en del folk väldigt starkt på det hemoglobin som röda mygg har i sitt blod (skiljer sig en aning från människans hemoglobin). Jag hade exem i handflatorna i flera års tid, utan förklaring - tills jag gjorde allergitest med bland annat röda mygg-extrakt. Gick ju med mygglarverna i handen till karet... numera är jag så känslig för dem att om jag så bara sticker ner handen i ett kar där man matat med dem, så börjar det klia över hela handen. En polare till mig har det likadant. Slutsats: använder inte alls röda mygg. Vita och svarta är det dock inget problem med, och de kan ge verklig fart mot lek de med.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• discusred
          Användare
          • June 2004
          • 851

Har oxå haft allergi av rödamygg. Men bytade märke och allergin försvann.

Kommentar

• Laesk
            Användare
            • February 2004
            • 2447

citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

jag har lärt mig att malawicikliders tarmsystem inte klarar av mygglarver..
            Stämmer bra de!
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

jag har lärt mej att röda mygg är skit gentemot andra frysfoder!
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Gäst

Aha, då förstår jag att min bekant inte använde myggisar eftersom han hade malawis. Jag skulle inte tro att det är nån större fara för mina fiskar eftersom jag matar med myggisar mycket sällan. De fungerar mest som "godis" till fiskarna och självklart när man har besökare som vill se vilken fart det blir i akvariet :-)

Kommentar

• Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

citat:Ursprungligen skickat av discusred

Till vilket??

Kommentar

• discusred
                    Användare
                    • June 2004
                    • 851

citat:Ursprungligen skickat av Torsten

citat:Ursprungligen skickat av discusred

Till vilket??
                    Jag bytte till Åleds röda mygg.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Hmm. Det var Åleds jag fick exem av. Är nog bra att vara uppmärksam på olika reaktioner, exem, kliande eller tom andningssvårigheter om man kör med röda mygg i vart fall.

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Gäst

Verkar rätt dumt använda foder man blir sjuk av när det finns en myriad av annat foder som är minst lika bra och inte påverkar hälsan.

Kommentar

• Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

Varning till alla som matar med röda-mygg och märker det i form av kliande och exem. Jag ignorerade länge dessa problem och nu får jag
                          andningsbesvär vid blotta lukten av dem !

Kommentar

• Micke Lövberg
                            Användare
                            • February 2004
                            • 349

Röda mygg fiskas i sura vatten med mycket föroreningar.Malawisar hör ju inte hemma i surt vatten,så......
                            375L Malawi
                            112L Tanganyika
                            90L Tanganyikayngel
                            45L Tanganyika

Kommentar

Arbetssätt...