Vattenbyten på ett bra sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Det finns olika adapterkopplingar för att kunna skifta från en dimension till en annan. Inte dyra alls...

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #17
      Intressant, jag kör med en ganska smal slang som tar kanske en halvtimme för att tömma ett halvt 5-40. Jag tycker det är ganska bra då jag lagom hinner byta innerfilter, plantera om lite och fixa frontrutan. Vid tillbakafyllningen är jag oftast någon annanstans i lägenheten men sysselsatt med något annat akvarium. Även med den fyllnadshastighet jag har blir det rörelser i botten jag skulle vilja slippa, så det kanske skulle bli värre med en grövre slang, men att däremot slamsuga med någon slags klocka längst fram skulle nog inte få så bra effekt med nuvarande lösning. Fixering av slang gör jag likt Prayerman d v s okomplicerat och funktionellt men inte helt optimalt.

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

        #18
        Nja, jag kör nog md 1/2 slangen, då kan man ju passa på och flytta på tuggande honom och ändra om i karet samtidigt. Sen tar ju vattebytena mer tid från eventuella läxor!
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Kalle-Maja: Om du har mindre dimension på slangen så blir ju strålen starkare så det kanske är anledningen till att det rör om i sanden. Du kan ju också justera trycket genom att inte flåsa på så mycket när du fyller akvariet igen.

          Jag har aldrig lyckats få en bra funktion med en "klocka" på slangen för att suga upp slam så de få gångerna jag gör det så använder jag en standard slamsugare. Finessen med min påbyggnad på slangen gör att jag kan slamsuga och tömma akvariet samtidigt. Ett 30% vattenbyte för mig tar inte mer än ca 12-15min om jag bara tömmer och fyller på.

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • February 2004
            • 349

            #20
            Duschmunstycket använder jag för att slå sönder vattenstrålen.Dels för få bort eventuellt klor men framförallt kan jag dra på rejält med tryck utan att det virvlar om botten.

            Vill Ni veta en hemlis?[]........Tänkte väl det!Jag använder 1tums slang jag också,när jag bara byter vatten.Dom gånger jag skrapar rutorna rena från alger använder jag häverten för att suga rent botten.
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #21
              Har en 1.5 L coca-cola flaska monterad på en 3/4 tums slang. Slamsuger altså samtidigt vid tömning (feta fiskar=stora korvar), och vid påfyllning ser flaskan till att slangen inte glider ur karet.
              (byter en 1/3 på 900+400+332+220+240+54)

              Anders L

              Kommentar

              • PowerMerca
                Användare
                • March 2005
                • 173

                #22
                själv hinkar jag bort 70 liter vatten varannan vecka...DEt tar en trekvart om man inte går och gör en massa annat under tiden, som att surfa. Jag använde en gammal vin-hävert förut, men den var skitsmal så det tog en kvart tjugo minuter att fylla en 25-litershink. Sen skaffade jag en slamsug. Den kostade 85 kronor, sen läste jag att man kunde göra en själv, baaaaa. Men nu fyller jag hinken till 80% på några minuter, för när jag bytte från sjösten till bläster så gjorde det att jag inte behöver använda slamsugen till att röra runt i sanden, för då virvlar mycket av den med ner i hinken.

                Men iaf, när ni fyller på med nytt vatten, fyller ni på med tempererat eller kallt då?

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #23
                  Jag har inte läst alla inlägg men tänkte skriva hur jag gör...

                  Jag har en 3/4" slang (ett måste) och till änden har jag kopplat ett böjt PV-rör som jag hänger över karet. På slutet av den böjs den lixom upp igen (så det inte sprutar ner i gruset när man fyller på) och på ändan sitter en plastsil så inte ynglen åker med vid tömming. Precis innan PV-röret så har jag en brandslangskran, en sån rejäl på/av grej, så att man kan strypa flödet medan man flyttar mellan olika kar så att vatten finns kvar och häverteffekten behålls.

                  På andra ändan är det bara en koppling som man klickar fast på vilken kran som helst i princip. Utanför min lokal är handfatet jag klickar fast den på så litet att jag måste ha en smal slang den första 3 dm, för annars skulle den stora slangen böjas och strypa flödet. Det tror jag dock inte påverkar påfyllningshastigheten så mycket. Det finns kopplingar som gör att man kan göra grov till smal etc.

                  Jag fyller normalt på med lite kallare vatten, typ 20 grader kanske. Jag mäter inte eller så utan kör bara lite på känn.

                  Enda problemet med sån "hänga över kanten"-variant är att man ibland glömmer bort det och överfyller karen, och det är inte så kul när man inte har brunn i rummet .. Det har blivit mycket moppande i lokalen... [V]
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Micke Lövberg
                    Användare
                    • February 2004
                    • 349

                    #24
                    Utifrån mina förutsättningar vad gällar fisk, så fyller jag på med vatten som håller samma temp som resten av karet,dvs 24-25 grader.Blir säkert diskussion om det här med varmvattnets vara eller inte vara.Lite som att välja mellan pest eller kolera.Själv tillsätter jag Aqutan.Inbillar mig att det blir lite bättre då.
                    375L Malawi
                    112L Tanganyika
                    90L Tanganyikayngel
                    45L Tanganyika

                    Kommentar

                    • PsyM
                      Användare
                      • March 2004
                      • 460

                      #25
                      Jag kör med en grov transparentslang för om det skulle fastna något i slangen så vill jag se vad och var grejen sitter fast. Slangen fäster jag i akvariets ram med en klämma ungefär så som på bilden http://www.akvarieleasing.se/jpgs/skotsel2.jpg. Den andra änden klämmar jag fast på toalettsistsen på samma sätt. Det som är bra med just klämmerna är att jag kan greja med andra saker i karet samtidigt.
                      Min Zoon
                      Mitt 900 liters

                      Kommentar

                      • PowerMerca
                        Användare
                        • March 2005
                        • 173

                        #26
                        Ja, det där med legionellabakterier är väl inte det bästa, men jag läste i tidningen att när folk (i norge?) hade dött om just detta. De trivs bäst i 38°C. Och då borde det inte vara några problem.
                        Vid 50°C+ dör de ganska fort, men o andra sidan kan man ju inte koka upp 70 liter vaten i mit fall för att göra ett vattendelbyte...

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #27
                          Kör med vanlig trädgårdsslang, vet inte diametern. Passar i allafall perfekt till två "böjar" som jag har liggandes till ett Eheim-filter, så jag kör tömningsslangen i ena sidan på karet och påfyllningsslangen i andra sidan på karet samtidigt (i 600-literskaret). Tar ett par minuter att justera in vattenflödet med duschblandaren så det tappas ut och fylls på lika mycket, vilket lämnar vattenståndet oförändrat. Har lurat ut på ett ungefär hur mycket vatten som rinner igenom under en viss tid, så jag vet att efter 20 minuter så har jag bytt så mycket jag ska (150 liter, med marginal - kör med kallvatten) för mina Tanganyika. Lätt att sätta klockan så den ringer efter 20 minuter och så stoppar jag det hela. Gör ofta andra saker under tiden.

                          Ska det slamsugas får jag ju ändå stå vid karet, så då sätter jag ingen klocka. Till växtkaret slamsugs det alltid, så då kör jag med hink för urtappning men med vanliga slangen och böjen för påfyllning. Gör nu inte så mycket då det byts 60 liter vatten varje gång (6 hinkar). Dessutom får jag spanat igenom karet på allvar under tiden.

                          I mina småkar byter jag med hink, men det räcker med att tappa ur 10-20 liter och i med lika mycket, så det spelar ingen roll med tidsåtgången för mig. Samma sak där, jag uppskattar att spana igenom de karen på allvar med jämna mellanrum.

                          När det gäller lokal (som vi just nu bara hyr i 2:a hand, inklusive nästan alla akvarier) så byts det med grov slang, men tappas i med tunnare. Låg fiskbelastning i alla kar, så det byts inte lika ofta där. Tar vi över den lokalen eller ordnar en annan ska det i vart fall bli borrat hål för breddavlopp på de mindre karen och satt behållare för överrinning enligt principen om kommunicerande kärl på större kar. Ska funka att bara fylla på karen så att vatten rinner ut, eller pumpa i färdigställt vatten i vissa kar. I lokalen tillbringar jag gärna all tid med att spana/mata/trixa i kar och inte med vattenbyten.

                          I vart fall - slang för vattenbyte är en av de bättre investeringarna man kan göra inom akvaristiken, enligt mig.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • PowerMerca
                            Användare
                            • March 2005
                            • 173

                            #28
                            ok, så det är värt att satsa på då. Även om det kan verka lite onödigt när man har mindre kar 222 liter. Jag har börjat att tröttna på hinkandet.

                            Kommentar

                            • Nilssonnet
                              Användare
                              • March 2005
                              • 102

                              #29
                              Jag körde med hinkar innan till mitt gamla 400-liter, men nu kör jag med slang till mitt 540. Underbart behändigt, stoppar ner slanger och låter vattnet rinna ut i duschen sen bara jag kopplar på slangen på duschen. Går som en dröm. Slangen jag använder är specad för livsmedel, har för mig att den används till komjölk eller så, så det är inga risker med kass slangkvalitet.

                              Innan körde jag uteslutande med kallt vatten så att tempen gick ner en bit under 20 grader i karet, men efter att min Black Ghost dog har jag börjat med att ha koll på tempen, och justerar tempereraturen på vattnet så tempen inte sjunker alltför mycket.

                              Kommentar

                              • PowerMerca
                                Användare
                                • March 2005
                                • 173

                                #30
                                vad är black ghost

                                Kommentar

                                Arbetssätt...