Vattenbyten på ett bra sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    Vattenbyten på ett bra sätt?

    Tjenare.

    Nu börjar det dra ihop sigtill ett nytt 375 liters kar och jag har funderat ut allt förutom vattenbytes problem. Eller det är nog inget problem, men jag vet ingenting om slangar och snabbkopplingar till trädgårdsslangar. Hur kan jag lössa mitt problem? det ultimata fore att kopla en trädgårdsslang till kökskranen. Kan någon hjälpa mig?

    MVH Andreas
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    #2
    Har Du möjlighet att koppla in Dig på duschslangen så vore det bättre,då 1/2 tumsgängan är vanligare på trädgårdskopplingar än vad M22 är som det oftast är på svängarmen på kökskranen.


    Gå in under produktkatalog och vidare till Original GARDENA System sedan vidare till strålpistoler.

    Du behöver 1 st 2900 och 2st 2915 och 1st 945(Sprutpistol).
    Köp till 1/2tums trädgårdsslang.

    Tänker Du ändå köra på kökskranen så behöver Du också 2906 eller 2910 som Du gängar 2900:an på.Kolla om du har ut eller invändig gäng på svängarmen.

    Jag skaffat så pass lång slang till häverten att den räcker från akvariet till toastolen.Inget kladd med hinkar när jag tömmer karet.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

    Kommentar

    • stahl_mikael
      Användare
      • January 2004
      • 114

      #3
      jag köpte mina kopplingar på coop. till toa kranen

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

        #4
        Okej. Bra! Så när man ska byta vatten så tar man bara bort dusch munstycket och sätter dit skruvkontakten som är 1/2 tum och det är säkert att den funkar eller? sen sätter man bara en snabbkoppling på skruvkontakten och sen en 1/2 tumsslang på snabbkopplingen. Är det så?

        finns prylarna i en vanlig trädgårdshandel?
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • Micke Lövberg
          Användare
          • February 2004
          • 349

          #5
          Ja.Och den andra snabbkopplingen sätter Du på sprutpistolen.Ta bort duschslangen från kranen istället för handtaget.Slangen är ju invändigt gängad och kopplingen måste ha utvändig gänga.Funkar klockrent.

          Läs mitt första svar igen.Uppdaterade det undertiden Du svarade.

          Ja,Du hittar kopplingarna i järnhandeln,bygghandeln,Jula och trädgårdsaffärer.
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • October 2004
            • 1133

            #6
            okej. Men är en sprutpistol nödvändigt? Jag ska ju bara fylla karet med vatten och andvända slangen vid delvattenbyte.
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • fs7210
              Användare
              • June 2004
              • 183

              #7
              ett tips kan vara att använda grov slang, typ 1 tums, när du tömmer och slamsuger. då händer det lite grann. det är dyrt med grov slang men du ångrar dig inte.
              Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

              Kommentar

              • Nyllet90
                Användare
                • October 2004
                • 1133

                #8
                Jo, jag har funderat på grov slang. Men då måste man ju ha massa grejer så att man kan ändra storleken på slang va?
                Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • June 2005
                  • 1103

                  #9
                  Kör på slangsatsen de har på clas ohlsson kostade 129:- tror jag slang var det ialf så det räckte 5varv i lägenheten om du bor häromkring kan du få lite =)
                  sen var det med 2 snabbkopplingar o 2 addaptrar en som ppassa kökskranen =) o en till duschen som jag använder. med var även ett dusch munstycke men det använde jag bara första gången var bara jobbigt o gick fortare utan.
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

                    #10
                    Håller med om att du ska hålla dig undan från 1/2 tumsslangen. Var snål o köpte den själv och det går oändligt långsamt och det är otroligt segt att slamsuga. Sugklocka är bara o glömma. Då händer det inte ett skvatt. 3/4 är lite bättre men kör på 1 tums så går det undan. Bättre o köpa det från början än att köpa det också senare som jag är tvungen att göra...

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      #11
                      Ett annat tips är att du kör både och. Att du har en entums utan kopplingar att bara tömma med och sedan ha en halvtummare att fylla med. Har du två slangar så kan du köra kontinuerliga vattenbyten om du skulle få problem med svävalger och sjukdomar. Mkt smidigt sätt att få helt friskt vatten i karet.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag använder en ganska grov slang...transparent armerad tryckluftsslang. Köpte den på Beijers bygg.

                        På slangen i ena änden har jag värmt ett PVC rör så att man enkelt kan hänga på det på akvariekanten och jag har gjort böjen såpass att den når ned till ca 30% av akvarievolymen. När vattennivån når ned dit så slutar det tömma akvariet och då gör jag snabbt en koppling enkelt i duschen och fyller på vatten, utan att ens röra den ände som sitter i akvariet.

                        Det som är bäst är att jag slipper stå och hålla slangen när jag ska tömma ur karet och om jag gör övrig rengöring. Sedan behöver jag inte flytta speciellt på lysrörsrampen och jag behöver inte plocka bort täckglas...
                        Skönt!

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

                          #13
                          Smart Stefan! Själv brukar jag stoppa i slangen i ett mathål vid ena kanten av karet och flytta bak ljusrampen några centimeter och sedan lägga en bok av lite tyngre modell över så att slangen ligger still.

                          När jag fyller på brukar jag bara lyfta upp slangen lite så den inte hänger så långt ner i karet. Har funkat för mig i 4 år!

                          Nu börjar jag dock fundera på en grovare slang eftersom det börjar ta lite väl lång tid att tömma när jag har ett 600 liters kar.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Jo det är väldigt enkelt att göra, bara böja till PVC rör och sedan montera "Gardena"-kopplingar.

                            Kommentar

                            • Nyllet90
                              Användare
                              • October 2004
                              • 1133

                              #15
                              Okej. Men om jag ska köra med vatten från duschen som small sa, då ska jag ju ha den där skruvkontakten på en halvtumm. är det bara att sätta på en gardena slangkoppling en tum med en entums slang då eller? funkar det? det är ju en snabb kopplings "pille" på änden som man inte skruvar på duschen. är det sammadimension på alla sånna "pillar" eller?
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...