Duboisi i sällskapskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agalychnis
    NCS Medlem
    • September 2004
    • 195

    Duboisi i sällskapskar?

    Har ett väl fungerande Tanganyikakar på 400L med mycket sten som nu inhyser:

    4st Tanganicodus irsacae
    4st Neolamprologus brevis "sunspot"
    8st Julidochromis transcriptus
    9st Ancistrus sp.(små)

    Jag funderar på om man skulle kunna ha en liten grupp, säg 5-6st Tropheus duboisi med dessa. Skulle det kunna funka att ha en så liten grupp dubbar med denna fisksammansättning i detta kar?
    Jag tycker mig ha hört från olika håll att just dubbar kan funka i så pass små grupper.
    Jag tänkte isåfall prova med ungdjur.
    Borde då kanske ta bort Ancistrusarna så det blir mer alger kvar till dubbarna.

    Vad tror ni erfarna troffeexperter om detta?
    Jan-Erik
  • jullen
    Användare
    • March 2005
    • 628

    #2
    Jag tror att det blir jättebra,men satsa på 10-20 dubbar istället.

    lycka till!

    mvh ville
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • agalychnis
      NCS Medlem
      • September 2004
      • 195

      #3
      Blir det inte lite trångt med 10-20 dubbar? Jag skulle gärna som sagt vilja prova med 5-6st ungdjur, om ni tror att det kan funka?

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Dubbar är psykopater, tro inget annat, men bara mot varandra. Det kan funka med 5 st, jag har hört om folk som odlat dem i par(!), men ju större grupp du har desto större chans att de INTE slaktar varandra. Jag började med 10 yngel i ett 400, och de reducerade ned sig till 1 nästan omedelbart de blev könsmogna.
        Andra har haft mer tur/skicklighet med dubbar, men det är knepiga fiskar.

        Kommentar

        • Gwendly
          Användare
          • December 2003
          • 374

          #5
          all som jag har hort som odlat dem i par har alltid sepererat hanen och honan och sen nar man vill ha lek sa satter man i hanen i honans akvarie, later de para sig och sen flyttar man hanen igen.

          Jaag skulle ta bort nagra av jullarna (ie ett par kvar) och atminstonde satsa pa 12, garna 20 st dubbar. nagot mindre an 12 ar att kasta pengar i sjon (ar du intresserad av det kan jag ge dig mitt paypal # sa du kan skicka pengarna till mig istallet )

          Kommentar

          • jullen
            Användare
            • March 2005
            • 628

            #6
            Jag håller med gwendlyjullarna kommer ändå att slå ihjäl varandra tills du har 1 eller 2 par kvar...likadant med irsacae efter vad jag har hört.men om dem har växt upp ihop kan det funka.



            jag har också hört om folk som har odlat dubbar i par.
            det kanske vore nåt att testea...
            mvh ville.

            375 L Malawi
            585 L Malawi
            54 L Johanniyngel
            25 L OB rödzebrayngel

            Kommentar

            • agalychnis
              NCS Medlem
              • September 2004
              • 195

              #7
              Tack för alla synpunkter.
              Det verkar som om det kanske inte är någon bra idé att prova med så få dubbar som 5-6st. Om de nu slår ihjäl varandra må så vara, men det viktigaste är nog dock att de inte har ihjäl de andra fiskarna i karet. Man kan ju prova med yngel/ungdjur och se vad som händer.

              Kommentar

              Arbetssätt...