lång "repa" i siliconet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    lång "repa" i siliconet

    Hej,
    har haft ett nytt 450 kar nu i snart två veckor. För några dagar sen upptäckte jag att det är en lång repa i siliconet på framsidan av karet där bottenglaset möter framsidan av glaset. den går ungefär 20 cm i mitten av karet längst ner i botten. alltså det är ingen påverkan på glaset men jag undrar om det är så att glaset håller på att släppa från siliconet eller om det är ofarligt. Frågan är lite svår att svara på såklart eftersom jag har inte har någon bild att visa. Men någon har kanske liknande erfarenhet? Problemet är att golvet och karet inte är spikrakt så kanske belastning har gjort detta? Jag tror inte "repan" växer men har gjort markeringar så jag ser om den utvidgas. Jag kan skicka bilder via msn eller liknande om någon har tid över att hjälpa till.
    mvh kristoffer
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    #2
    Är det sprillans nytt så hade jag helt enkelt lämnat tillbaka "skiten", det måste ju gå på garantin tycker jag. Ingen hit om det släpper och du vaknar med 400 liter vatten på golvet.

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      Vad är inte karet i våg? Då skulle jag nog oroa mig mer över det!
      Kolla med affären angående sprickan, men se till att det är i våg först å främst.
      Anders L

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        ja anli det är inte helt rakt. det är i princip rakt men det diffar 2-3 mm. i hur högt vattenlinjen är på vardera sidan. Kan ju höja benen på bänken men vågar man göra det med vattenfyllt kar? sen kommer jag inte åt benen på baksidan av bänken. tror parketten sänkt sig lite. har alla ni era kar helt spikrakt med vattenpasset runt om överallt? Repan verkar inte öka eller minska så kanske är vid konstruktionen men vem gillar tveksamt silicon i botten på karet [V]

        Kommentar

        • jullen
          Användare
          • March 2005
          • 628

          #5
          kolla med affären och fixa så att det står i våg.

          lycka till!
          mvh ville.

          375 L Malawi
          585 L Malawi
          54 L Johanniyngel
          25 L OB rödzebrayngel

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #6
            cougar, kan lugna dig med att i varje fall jag har mitt 5-40 både ur våg och även diagonalt skevt på parketten i vardagsrummet. Försökte staga med pianokoppar och inläggsplattor av stål men trä verkar vara ett "levande" material...

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av cougar

              har alla ni era kar helt spikrakt med vattenpasset runt om överallt?
              Ja, jag eftersträvar det i alla fall. Lägger ner någon timme med att shimsa (lägga skivor av tunt material under) stödfötterna/benen för att få karen så perfekt i våg jag kan. Sover bättre om nätterna då.

              Ps fast mycket värre än lutning är ju om det skevar eller hänger på mittstolparna eller så ds
              Anders L

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Tja, jag har också problem med golvet. Gammalt parkettgolv, så det ger sig efter hand, även om karet mätts upp spikrakt i våg innan vattenfyllning. Har försökt kompensera det med en spånplatta unders, en spånplatta ovanpå ställningen, samt frigolit mellan spånplatta och kar. I lägenheten blir mina kar helt enkelt inte i våg, och inget har spruckit än!! Däremot hade jag aldrig trixat med fötterna på ett vattenfyllt kar. Tomt och med spelrum ska det vara innan jag gör sådant. Själv gör du givetvis som du vill, men nu frågade du...

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  tack för alla svar
                  jo parketten underlättar inte för att få det helt rakt, tror den gett efter lite. hoppas den inte rör sig mer. trä är betydligt lurigare än rejäl betong
                  "repan" rör sig iaf inte och verkar vara mest av kosmetisk natur men får nog fråga affären för säkerhetsskull. vore skönt höra nån annan som haft liknande dock.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...