Årets Afrikaresor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • October 2002
    • 601

    #16
    Jag har uppfattningen att ett dykcert är förutsättningen för att uppleva det från bästa läge. Snorkla är inte heller dumt. Svårare att fota men annars helt ok. Jag har rest med Mary Bailey två gånger. Hon kan inte simma. Sonia Guinane har jag också rest med två gånger. Hon badar inte heller så gärna. Dom verkar ändå ha fått ut mycket av sina resor. Skrivit flera artiklar och talat på flera ciklidmöten i England, USA, Frankrike och Belgien om sina resor. Men nog tycker jag att det är en god investering att ta ett dykcert. Dykning är förresten en trevlig aktivitet även här hemma i Nordiska vatten.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

    Kommentar

    • Lars Andersson
      NCS Medlem
      • October 2002
      • 601

      #17
      Idag har jag börjat att packa. Batterier, dykutrustning, kameror, blixtar och lite kläder. Dator och CD-skivor att bränna ner lite bilder på. Batteriladdare, solcellsladdare och annat tekniskt krafs tar allt mer av utrustningen för varje år som går. En ny LED lampa som brinner i 50 timmar och som är stark som en bilstråkastare är årets nyhet. Ny 0,5 mm dräkt och test av regulator som borde ha servats. Dykdatorn visar 46% kvar av batteriet. Och, hur i helvete skall jag lyckas lura incheckningen på Arlanda i år. Tjugo kilos övervikt blir svårare för varje år. Toby har lovat att mina vikter finns kvar så jag tar inte med något bly i år. Carl sitter i Stockholm och "gråter" över att han inte är med i år. Det går ju inte varje år men kanske till våren Carl. Du får trösta dig med mina Xen. flavipinnis Tembwe. Man det är inget mot Bulu point Carl. Så snart vi kommer till Mpulungu så bär det av norr över. Just nu är Kenneth och Carsten på väg mot norr med Toby och några fångtsmän, och den 24 sept kommer nästa del av gänget att åka mot norr. I år blir det alltså två danskar, en svensk och en finländare (plus ett gäng av tyskar, holländare, amerikaner och sydafrikaner, men dom räknar vi inte) som gör en fantastisk resa från Mpulungu i söder och norröver. Vi räknar med att komma till Maswa ungefär. Jag kommer sedan i mitten av oktober att tillsammans med Richard från Finland att avsluta med två veckor i Malawi. Vi kommer att åka från norr till söder och åker hem igen den 24 oktober. Som sagt två underbara veckor (ha ha) i Tanzania följs sen av två (Mallorcaliknade) semesterveckor i Malawi som jag kommer och tillbringa med Ad Konings (vecka 1) och Larry Johnson (vecka 2) från Canada. En annan svensk från Norrköping kommer att vara med oss i Malawi de två veckorna. Hoppas att vädret blir bra på sjön och att vi slipper Mwere. Som vanligt är det till stor del samma folk som är ute på dessa resor och jag känner mer än hälften av alla som är ute. Steve Sommermayer med fru Kim har jag varit ute med ett par ggr förrut och Larry Johnson och jag har gjort en oförglömlig resa tillsammans från Kambiri Point till Nkata Bay (2003).

      Tja, varför skrev jag nu detta. Ja det kanske lockar någon att följa med på våra framtida resor. Dessutom är det ju inte så mycket som skrivs på Ciklid.se som är värt att läsa längre så det kanske kan vara kul med lite info från någon som gör annat än skriver strunt om egna lokalen eller annat nåt annat oväsentligt och helt ointressant. Tja, du tycker kanske att vi ska lägga även detta till de 99% av allt helt ointressant som skrivs på ciklid.se.

      PS har provat värdens bästa algskrapa, inte bättre än sex men... DU har ingen sån. Men det har jag. Oj, vad jag skrapar alger, och snart är jag i Afrika, men skrapan lämnar jag hemma.

      Vi ses i Afrika (eller på ciklidstämman i Göteborg) Nu måste jag sälja lite fisk så att lokalen blir lättskött för dom som skall hålla ställningarna när jag är borta (tack på förhand Kenneth, Berit och Hasse Appelskog)

      Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

      Kommentar

      • Taco
        Användare
        • October 2004
        • 64

        #18
        Vad är det för em algskrapa? Jag har LÄNGE efterlyst en riktigt BRA skrapa. Tipsa gärna innan du åker!

        Ha en fantastisk resa sedan!

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #19
          ha de så skoj, om 30 000kronor är jag på väg. Får väl se om två, tre år, då ska jag ner. Måste studera klart först.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Lars Andersson
            NCS Medlem
            • October 2002
            • 601

            #20
            Jag fick en (algskrapa) av en odlare i Tyskland (PS han har världens finaste Maswa. Absolut ingen överdrift) och jag trodde som vanligt att jag redan hade allt det bästa. Bättre än sex är att ta i (algskrapandet alltså) men det ryser i hela mig när jag kör det 20 cm breda bladet över rutan. Jag skall försöka bli miljonär på skrapan så jag skall sälja den dyrt. Algrent på mindre än en minut på 2 kvm ruta. Ja, inte riktigt som sex men.. och BARA jag har den. Jag kommer att försöka att få tag i den. Skall sälja den dyrt till alla er och ni kommer att tacka mig. PS Den tyske odlaren påstod att han köpt den (algskrapan) i Sverige vilket gjode mig ännu mer konfunderad.

            PS Jag fixar billighetsversion (resa till Arvika) för studenter. När vill Ni åka? Allt är möjligt om man bara vill tillräckligt mycket. (Vilket verkar vara brist på i Sverige)

            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • October 2002
              • 601

              #21
              Arvika = Afrika
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Intressant att följa tråden Lars! Skall bli kul att höra hur det gick senare. En mycket trevlig resa önskar jag er!

                Taco: Jag använder uteslutande en vanlig isskrapa av plast (tjockare kvalitet) som man använder att skrapa is på bilrutor med. Den skall dock vara tjock och inte böjlig. Annars funkar en vit disksvamp som ICA bl a säljer (tillsammans med gröna). Det skall absolut vara den vita svampen då denna inte repar glas. Dessa två produkter gör livet enklare för en algskrapare...åtminstone till Lars fabulösa produkt når marknaden.

                Kommentar

                • Lars Andersson
                  NCS Medlem
                  • October 2002
                  • 601

                  #23
                  Jag kan lova Dig Stefan att denna skrapa (som troligen är avsedd till något helt annat) är inte att jämföra med isskrapor eller vita ScotchBrite. Ett skrap och rutan är ren!!! Jag har fan i mej skrapat rutor för sista gången (Nästan som TV-shop) Min fru trodde inte det var sant när jag skrapade rutorna hos Maswan härom dagen. Pris vet jag ännu inget om men betala 350 och du får en algskrapa och en plats (ståplats) i himmelen (nu kanske jag är ute och cyklar). Det var kanske för mycket lovat vad avser himmelen men inte vad avser algskrapningen.

                  Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Hehe...ja det låter ju minst sagt lovande.

                    De vita svampar jag skriver om är inte scotch brite (så ingen missförstår de jag menade).

                    Kommentar

                    Arbetssätt...