Årets Afrikaresor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • October 2002
    • 601

    Årets Afrikaresor

    Så är det klart med årets resor. Själv åker jag med en organiserad resa till Tanganyikasjön i två veckor därefter med bil till Malawi för att vara i norra delen i en vecka. Sedan två dagar vid Cape McClear och sedan tillbaka till Sverige. Avresa från Stockholm den 22 sept och hemma igen den 20 oct. Det finns tre platser kvar tror jag. Det går att följa med på bara en av resorna men den som vill åka på kombinationsresan har förtur.

    Den andra resan är fyra veckor i Tanganyikasjön. Avresa den 29 augusti och hemresa den 29 sept. Fast punkt på resan blir Kalambo Falls Lodge i Zambia. På denna resa är det planerat att åka långt norr över med en liten båt. Få deltagare och fiskfångst på resan blir det. Lokala fångstmän/guider följer med på resan. Kontakt kan förmedlas med de två danskar jag känner som åker med på den resan. Plats för tre man till tror jag det finns.

    All utrustning måste tas med utom lufttuber som finns både i Kalambo och i Malawi. Blyvikter finns i Malawi och om inte mitt från tidgare år kvarlämnade bly har blivit tyngder på fisknät så finns det några blyvikter också i Zambia. Jag skall ringa och kolla det.

    Övernattning sker i små tält på stränderna och all mat fixar vi själva med medhavd kökspersonal. Man känner sig lite som scout igen.

    Min resa flyger KLM/Kenyan Airways för ca tiotusen. Den andra resan flyger med BA för ca tretton tusen. (Det går att flyga KLM här också för ca tiotusen men kostar en extra övernattning och är lite mer krångligt) Kostnad per dag är US$100 per dag samt kostnad för båtbränsle i Tanganyikasjön. För min resa tillkommer kostnaden för resa mellan sjöarna på ca US$200.

    Kostnaden för öl och läsk tillkommer med ca 15 kr st. Det kostar nästan inget mer eftersom det inget finns att köpa.

    Låter kul va?
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Hade ölen varit gratis hade jag åkt med, definitivt! 15 kr är lite väl mycket tycker jag haha..

    Skämt o sido! Det blir en fin resa du gör igen Lars och vi i GCG välkomnar dig framåt våren ifall du vill komma och berätta om den!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      En otroligt intressant resa du har framför dig! Ett riktigt äventyr kan jag tänka mig. Vore roligt om det kan bli en artikel i CB framöver...så man kan få läsa lite om ditt äventyr.

      Tar du med dig fisk hem från resan eller?

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

        En otroligt intressant resa du har framför dig! Ett riktigt äventyr kan jag tänka mig. Vore roligt om det kan bli en artikel i CB framöver...så man kan få läsa lite om ditt äventyr.
        Det fixar säkert Lars...
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Jämrans frestare där... nu är jag ju inte lite avis, speciellt på Tanganyikatrippen!! *morrar så det ekar i min ihåliga plånbok*

          Men - god tur!! Jag ska till Tanganyika en gång i livet, men inte denna gången, bwana, inte denna gången... *snyft*

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #6


            Dit ska jag åka!! sätter in pengar varje månad och om drygt ett år är det dax..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av specmats



              Dit ska jag åka!! sätter in pengar varje månad och om drygt ett år är det dax..
              Där har jag varit...
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                #8
                Jasså!, så du bodde alltså på nån av öarna?, Tydligen är det ganska dyrt ifall man vill ha den service som ingår
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #9
                  Nej jag bodde aldrig där men vi gjorde strandhugg på båda ställena och tittade på camperna och snorklade utanför. Ägarna hyrt en av Stuart Grants gamla båtar för uppbyggnaden av campen på Mumbo Island och vi blev guidade runt när vi var där.
                  Mumbo är förresten en fantastisk ö och det är bra sorkling runt hela ön. Vill man bo billgare finns många bra alternativ i Chembe och därifrån är Otter Point/Island(inom gångavstånd) Domwe, Thumbi West, Mumbo, Maleri, Nakantenga och Nankoma mm. inom räckhåll.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #10
                    Den här bilden är tagen från Campen på Mumbo Island:
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #11
                      tack för informationen-har en kompis som är lite av en backpacker och efter sin afrika resa rekommenderade han just dessa vackra öar.
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Lars Andersson
                        NCS Medlem
                        • October 2002
                        • 601

                        #12
                        Jag har varit på flera resor runt Malawi och det finns inget som går upp mot de av Ad Konings ledda resorna med Stuart Grants utrustning. Jag skulle kunna tänka mig att göra en specialresa, men om intresset i första hand är att se fisk i dess naturliga miljö och att koppla resan till cichlidintresset så är det ett misstag att åka på annat än en resa ledd av en person som kan en del om var det är bra att dyka och som kan en massa om fisken.

                        I Malawi har jag en gång åkt kanot ett par dagar. Det gav blodad tand. Jag skulle gärna åka kajak någon vecka. En annan tänkbar resa är att åka katamaran på sjön.

                        I Tanganyika är det en resa från Bujumbura till Mpulungu med världens äldsta ångdrivna passagerarfatyg, Liemba, som hägrar. Även här skulle jag vilja åka kajak men det är inte lika tillrådligt som i Malawi.

                        Malawi är lättrest och säkert, säkrare och mer paradisiskt semesterlikt än vilken medelhavsort som helst.
                        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          #13
                          Visst verkar Ad Koning´s resor hålla toppklass och det stämmer säkert att det är en optimal ciklid-safari men jag är mer inne på att själv resa dit och bo på en plats där tillgängligheten till ciklider är enkel och okomplicerad och att inte följa ett schema utan jag vill vara spontan och göra det jag för tillfället känner för-för mej är den typen av resa viktigare än att besöka den platsen för att se dom arterna och sen till nästa plats osv..
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • October 2002
                            • 601

                            #14
                            Jag tycker att din (specmats) inställning är helt riktig. Jag var 22 när jag åkte första gången. Det blev några veckor i Kigoma annars blev flackade jag runt hela södra Afrika. Malawi blev det i form av resa med en av passagerarbåtarna, bara det en upplevelse i tredje klass. Lite snorkling i Monkey Bay och Nkata Bay hann jag med. Det är så man skall åka om man har tid och är nyfiken på världen. Själv är jag numera för bekväm (gammal) för såna resor. Dessutom gäller det att ha tid. Min första resa var tretton veckor. Året därpå blev det tio veckor innan jag avbröt på grund av malaria. Detta var på mitten av sjuttiotalet och Afrika har ändrats sedan dess kan jag tala om.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              #15
                              En mer nischad ciklid resa vill jag oxå göra men först ska jag skaffa dykcert för det är väl nästan ett måste på en sån resa.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...