Kvicksilverlampa - demontering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    Kvicksilverlampa - demontering?

    Vill byta sladd (mellan lampan och ballasten) i en armatur för kvicksilverlampor (80/125 W). Har gjort det en gång förut, men det var längesedan. Nu när jag demonterat rubbet så är själva infattningen (eller vad det kallas) till lampan kvar. Det där stället där man skruvar i lampan liksom. Det är lögn och h-vete att skruva isär det, verkar vara någon lurig konstruktion för att hindra klåfinger som jag att byta sladd. Har ansträngt hjärncellerna så mycket jag orkar i denna värme, så nu ber jag helt sonika om hjälp. Någon som vet en fin metod att skruva isär möget?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Peter_F
    Användare
    • January 2004
    • 172

    #2
    Är det en skruvsockel av keramik eller är det en sån dubbelfattad variant om du förstår hur jag menar...

    //Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Den är av metall. Kanske det som menas med dubbelfattad? "Överdelen" sitter så att det ser ut som den är utskruvningsbar uppåt, men sitter som berget. På insidan är sockeln i keramik, men så sitter det någon slags "låsring" ytterst som även den sitter fast som berget. Eller nja, båda delarna går att rucka på lite. Någon mm åt verje håll, sen sitter de fast igen. Lurigt.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Peter_F
        Användare
        • January 2004
        • 172

        #4
        Sitter & bläddrar i ELFA's och Ahlsells kataloger på lampsocklar till urladdningslampor. En fundering: Om sockeln är av keramik med skruvgänga innuti, så kan det vara så att själva plåthylsan i sockeln ska skruvas ur. Skruva i motsatt riktning i förhållande till gängorna för lampan. Svårt att förklara... Har du ingen bild på den?

        //Peter
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Tackar för tipset - har själv letat på nätet efter bilder, fingervisningar med mera utan att hitta något. Tog helt enkelt med hela rasket till min lokala elektriker, som visade mig på en liten spärr på själva sockeln. Tar man en skruvmejsel och håller in den så gick det attans enkelt att skruva loss!! Kör därmed på Closeaus linje: case söölved!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...