Allt för syrerikt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    Allt för syrerikt vatten

    Troligen en urdum fråga, men...

    Kan fiskar må dåligt av för mycket syre i vattnet?


    Anledningen till att jag frågar är att varje gång jag byter vatten, så lägger sig mina Trimacs vid ytan och blir helt loja.

    Anledningar som jag har uteslutit (och finner osannolika av olika anledningar) är:
    *klor i vattnet
    *för lite syre (för mkt koldioxid) i vattnet
    *ammonium => ammoniak vid höjning av pH
    *förändrad saltbalans
    *förändar hårdhet

    Efter vattenbytet misstänker jag att vattent är ordentligt syremättat, och jag undrar om det kan bli för mycket för gälarna?
  • Peter_F
    Användare
    • January 2004
    • 172

    #2
    Byter du med kallt vatten?
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

      #3
      Nej.

      Det blir en massa små syrebubblor på rutorna, och (även lite på fiskarna kan jag notera). Vattnet luftas rejält i och med bytet.

      Kommentar

      • Peter_F
        Användare
        • January 2004
        • 172

        #4
        Hur ofta gör du vb? Har du dålig cirkulation i karet annars? Jag menar det borde ju inte bli så pass stor chock för firrarna efter bytet. Även om man hade bytt rejält med vatten borde det inte bli problem med för mycket syre?!?
        "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • May 2004
          • 266

          #5
          Byter ca 60 % av vattnet varannan vecka. Ett rejält ytterfilter (Eheim 2028 någonting... dimensionerat för akvariet) plus ett innerfilter för lite mer cirkulation.

          De repar sig efter cirka en halvtimme. Första gången det hände blev började misstänka ammoniakförgiftning och härjade med att ha dom i en hink med vatten från ett annat kar. Slutade med att ena hanen bet ihjäl den andra.

          Som sagt de verkar ju överleva, men de ser helt klart medtagna ut i och med bytet. Konstigt är att inga andra fiskar i karet (eller i andra kar) påverkas vid vattenbyten.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Nej, för syrerikt kan vattnet inte bli för firrarna vid ett vattenbyte. Trixar man med väteperoxid så kan oxidationen ta bra fart och ställa till lite hyss, men det verkar du ju inte göra. Möjligen kan bubblorna sätta sig i gälarna, men då kliar det och de borde inte lägga sig vid ytan.

            Funderar ändå över de andra anledningarna - varför har du uteslutit dem? Vart kommer annars ditt vatten från? Egen brunn eller kommunalt?

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • PsyM
              Användare
              • March 2004
              • 460

              #7
              bara en tanke:

              Kan det kanske bero på det stora vattenbytet (60%) var 14:e dag?
              Prova istället att byta 1/3 varje vecka. Då är det ju 2/3 gammalt vatten kvar vid varje byte, detta borde inte "stressa" fiskarna lika mycket som ett 60% vattenbyte..
              Min Zoon
              Mitt 900 liters

              Kommentar

              Arbetssätt...