Eheim 2080

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Eheim 2080

    Gjorde rent ett av mina två förfilter till Eheim 2080 i helgen.
    2080 har ett förfilter som ligger överst i behållaren, man lyfter bara ut det och sköljer av filterkudden som är grovporig. insatsen har en volym på ca 2,5L så man måste fylla på med lite vatten innan man sätter igång den igen. Till min förvåning, när jag trycker på "sughjälpen" för att fylla filtret med vatten så väller det ut skit från utblåset!?

    2080 är inte konstruerat på samma sätt som prof II filtren.
    Förfiltret ligger överst, under den lägger man finfilterkudden, sen kommer första filterkorgen (substrat pro), sen andra filterkorgen (substrat pro) och sist tredje filterkorgen (makaroner).
    Eftersom förfiltret ligger överst så måste ju vattnet ta andra vägar än i prof II fallet, sen rekommenderar de att man ska ha makaroner i nedersta filterkorgen, får inte ihop det hela, är det någon som vet mer om detta (ska gå igenom manualen en gång till)?

    En sak till, det är tydligen stora problem att få tag på resrevdelar/tillbehör till 2080. Har försökt beställa/köpa fin/grovfilterkuddar men det verkar hopplöst! Eheim har tydligen problem med leveranserna, någon annan som försökt få tag på delar/tillbehör?
  • Nilssonnet
    Användare
    • March 2005
    • 102

    #2
    Jag gissar (OBS! Har inte 2080 själv, men har kollat en del på det, så jag talar utifrån mina egna observationer), på att 1) skitet kom från slangarna.

    2)konstruktionen är väl så att vattnet går genom förfiltret, utanpå filtermediat och ner i botten. Svårt att förklara, men med tanke på att filtret är på närmre 25 liter och bara rymmer 12 liter filtermedia, rör sig det ofiltrerade vattnet sig ner mot bottnet lite hursomhelst.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • October 2004
      • 531

      #3
      Hej!
      Tacka vet jag Eheim Proffessional 2.Mvh Ann-Mari
      bryggan

      Kommentar

      • Nilssonnet
        Användare
        • March 2005
        • 102

        #4
        Fast om du gillar tvåan, tänk då så mycket du hade gillat trean! Ungefär som att gå från en Volvo 850 till Volvo S80... )

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ok Nilsonnet; Att jag inte tänkte på det. Är säkert så att skiten kommer från slangarna, har iof bara varit igång sen den 23/4. Bildas det så snabbt avlagringar i slangarna? Vet om att man behöver göra rent slangarna ibland, i mitt fall så blir det väldigt bökigt att komma åt allt, så jag hade tänkt tömma karet en gång om året och byta ut slangarna helt. De torkar ju ut på sikt så då har man elminerat risken för läckage om man byter slangarna en gång om året.

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

            #6
            Kollade just på mitt nyinköpta 2080 och det serut som det inkommande vattnet kommer underifrån förfiltret och på översidan av densamma tar en "ytavrinnare" vattnet sedan ner till botten av filtret för att sedan sugas uppåt av pumpen.
            Har dock inte startat upp mitt filter än så jag vet inte hur bra det är, men en fundering jag har.
            Hur placerar ni era in/utlopp i karet för att få bäst effekt (har ett 590L 130x70x65)?
            Har någon en ytvattenrenare inkopplad och i så fall hur/var?

            //Calle
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Jag har 2 st Eheim 2080 till mit 900L.
              Har BTN-moduler Och har placerat 2 hörnmoduler i varje hörn (bakkant), i dessa har jag dolt in/utsugen. Har borrat 2 hål med en hålsåg (för insugen) och placerat ett raster i varje hål (ca 1,5 dm från botten). Jag har borrat hålen i modulerna se de inte ska synnas så mycket, har sen placerat rösen av sten se de inte syns alls framför. Utblåsen har jag placerat ca 3-4 cm från vattenytan, riktat dom snett uppåt inåt mot mitten av akvariet från båda håll för att erhålla en optimal cirkulation samt syresättning.

              Kommentar

              • calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

                #8
                Tack för ditt svar, men jag funderar lite.
                Du har alltså insug i ena gavel/bakkant hörnan och utblåsen vid andra gavlen?
                Om detta stämmer, får man verkligen cirkulation i hela karet då?
                Personligen så funderar jag på att ha in/ut i samma gavel för att få en cirkulation i hela karet (ytan - ner vid gavlen - bottnen tillbaka).
                Skulle gärna vilja ha mer cirkulation med tanke på L-malarna, men vi får se hur det ser ut när det är uppstartat, för discus flyger väl bort om man har mer

                //Calle
                **********
                En Mal idiot!
                www.goc.se

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Nej, jag har 2 st 2080 och har i varje hörn en BTN-hörnmodul, i dessa har jag dolt insug samt utblås. Alltså ett i varje hörn, där utblåsen är riktade snett uppåt (ca 3-4 cm under vattenytan) inåt mot mitten av akvariet. titta på nedanstående länk, är inte världens bästa bilder, men på bild 2 kan man se hur vattenytan krusas lite från vardera hörn.

                  Kommentar

                  • calle-hallabro
                    Användare
                    • July 2005
                    • 303

                    #10
                    Ok, jag tackar för detta svaret.
                    Ska prova mig fram hur det blir i mitt kar.

                    //Calle
                    **********
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Calle-hallabro; Har kollat med manualen igen, det är som du säger delvis, det inkommande vattnet kommer underifrån förfiltret och på översidan av densamma tar en "ytavrinnare" vattnet sedan ner till botten av filtret för att sedan sugas uppåt av pumpen.
                      Detta intygar mig att skiten måste kommit från slangarna. Blir till att byta dessa när jag ändå ska göra om min inredning, måste nämligen tömma hela karet, samt att mina slanganslutningar gör att jag inte hur enkelt som helst kan rengöra slangarna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...