eldbuk och blåciklid tillsammans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    eldbuk och blåciklid tillsammans?

    Har ett 375 liters akvarium där jag håller lite fredliga fiskar, praktotia, malar, ett par palettciklider samt en skalare och en ensam eldbuk (som jag starkt misstänker är en hane eftersom den är hyfsat stor och har spetsiga fenor). Hittade ett mycket vackert ciklidpar i en affär som jag fullkomligt har förälskat mig i men inte vet om jag vågar köpa ifall det blir bråk i akvariet. De är märkta med blåciklid i affärn men jag är inte helt säker på om detta stämmer då den största av dem (hanen) har ett mycket brett, kanske 5mm, orange band på stjärtfenan.
    Kan detta vara ett vackert exemplar av blåciklid eller är det något annat?
    Kan det fungera att hålla ett par av dessa djur tillsammans med eldbuken (har tänkt skaffa en hona till honom men inte lyckats hitta en som är tillräckligt fullvuxen)?
    Tacksam för snabba svar, maila gärna på m.carm@telia.com
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    #2
    Det låter mer som en guldsömsciklid. Den blir större och aggressivare än blåcikliden. Men det kan kanske funka ändå, då inte alla individer verkar vara lika aggressiva. Dessutom har jag fattat det som att de mest är tuffa mot de tuffa, så att säga, så du kan ju testa. Men som sagt, den blir stor, hanen kan bli ca 25-30 cm. Men jag håller med om att de är mycket vackra, såg vildfångade guldsömmar en gång, där en hane hade parat ut sig med en vildfångad blåciklid.
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • bucklan
      Användare
      • June 2005
      • 76

      #3
      Annars så går mina eldbukar å blå ciklider bra ihop. Har även Jack dempseys med dom å det är inga stora bråk förutom i lekperioderna. Men det får man räkna med.
      180 liter SA i väntan på den stora baljan


      www.umea.akvarieforening.se

      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

      icq: 123-957-199

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Så har man då gjort sin investering, visade sig vara guldsömciklid. Eldbuken visade sig mycket tuff i början men efter en del kiv går den just nu undan för guldsömmen som dessutom är lite större. Får väll se hur detta går i längden men funkar det inte så blir det nog eldbuken som får vika från akvaiet. Den verkar lite uppvaktande mot guldsömmens hona vilket ju inte är så poppis men kanske går det bättre om jag skulle hitta en eldbukshona också. Tiden får utvisa hur det går.

        Kommentar

        Arbetssätt...