Tillverka ett eget ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olycka
    Användare
    • November 2004
    • 9

Tillverka ett eget ytterfilter

Tänkte testa att tillverka ett eget ytterfilter genom att använda mig av en latrintunna som va har i överflöd i vår sommarstuga.

Jag har aldrig byggt något sånt här förut så jag tänkte att det var bäst att fråga lite efter tips, bra länkar, pumpplacering m.m.

Måtten på tunnan är:
    H= 43cm
    Inner Dia.= 35cm

Tanken är att den ska rena mitt 720 Troffekar.

Behöver också hjälp med lämpliga pumar + filtermaterial (blå grov filtermatta har jag)

Tack på förhand!

//Jonas
  • davide
    Användare
    • December 2003
    • 335

Jag har ingen erfarenhet av dessa tunnor. Men den såg ut att få 100% tät. Det är naturligt vis förutsättningen för att det ska lyckas.

Som filtermaterial fungerar den blåa filtermattan bra tycker jag...

Pumpstyrka är väl inte heller så svårt att hitta. Räkna ut volymen, sen jämför du med något "köpesfilter" vad de har för effekt. Jag hade satsat på en Eheim pump eller något liknande som inte blir så jäkla svagt då det börjar bli skit i filtret.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• jan olof
      Användare
      • December 2002
      • 254

Ja ska du ha den som typ ett vanligt ytterfilter som står under akvariet så är det nog problem att få det tätt.
      Men att använda det som droppfilter ovanför akvariet så fungerar det utmärkt. mvh Janne
      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • October 2004
        • 531

Hej!
        Jag hade förut ett droppfilter som vägde 15 kilo,250 biobollar.Stod på akvariet,det var hembyggt men inte av mig.Det var nog det bästa filter jag haft.Mvh Ann-Mari
        bryggan

Kommentar

Arbetssätt...