Funderar på o skaffa ett par discus....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    Funderar på o skaffa ett par discus....

    ... och den vanliga följdfrågan - Kan jag ha discus? Jag har ett pH på 8.0 och undrar om det är möjligt att hålla discus i detta vatten? Har ett dH på 6 och ett KH på drygt 8. Räcker det med en nylonstrumpa med torv för att få ner pH:t till 7? Karet är på 222 liter så det kan ju inte vara så jobbigt att pressa ner pH:t.

    Tänkte ha 4st rödturkos tillsammans med neontetror och ett gäng fjärilar. Är det bäst att köpa vuxna eller kan man lika gärna köpa dom som är 8-9cm till halva priset?

    Är det nåt mer man ska tänka på när det gäller vattnet förutom pH och bra filtrering? Många menar att de behöver mer skötsel, men det räcker väl med veckovattenbyte och att man håller rent o snyggt från skit o matrester?

    Behöver man vara rädd för att skaffa discus rent allmänt? Det är ju trots allt en liten investering även om man bara ska ha några stycken...

    Många frågor hehe...
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    #2
    Personligen tycker jag att 4 discus är för lite, minst 6-8 stycken tycker jag att man skall börja med. Discus är en stimfisk. Får du inte ner ph-et så köp svenskodlade eller tyskodlade, bättre kvalite och klarar ph-et bättre.

    Här har varit uppe i forumet innan om mobbing bland discus, och i regel är det bland ungdjur. Och har du då ett 222L kar och fyra ungdjur, så finns det en stor chans att mobbing kommer att uppstå!

    Jag tycker inte man skall vara rääd för att skaffa discus, har du rätt miljö och friska fiskar från början, så är det hur enkelt som helst.

    Men jag tycker att du skall läsa mycket om just discus innan du börjar, att bråska med discus lönar sig inte. Dom kostar ju lite pengar ju. Jag rekomenderar att läsa Back to nature whit Dick Au the Discus breeder. Mycket bra bok!

    Kommentar

    • Midas_Tom
      Användare
      • March 2005
      • 809

      #3
      har också läst den back to the nature boken och den är ju riktigt bra!! läsye den innan jag köpte mina discusar... nu har jag 7st..

      //tom
      //tom

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • October 2004
        • 531

        #4
        Hej!
        I ett akvarium på 222 lit kan du ha 5 st diskus,du kan givetvis ha fler,men tänk då på vattenbytena,har du ett pH på 8 så försök att få ned det till 7,hårdheten du nämner på 6 är bra.Diskus bör ha stora rötter samt ett bra fungerande ytterfilter,jag har själv ett 500 lit akvarium med en inredning bestående av flera jättevallisnerior,stor rot i mitten samt mindre rötter på kortsidorna,och ett Eheim ytterfilteer Proffessional 2.Det har blivit en het debatt om hur diskus är svårskötta eller inte,håller man sig till några grundläggande regler så är det inte så svårt.Bra mat,vattenbyten,en bra grupp med en jämn storlek,jag byter 50% vatten varje vecka och det fungerar bra.Foder som diskusquick,djupfrysta fiskbullar,räkmix,mysis är bra.Lycka till.Mvh Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • October 2004
          • 531

          #5
          Hej!
          Glömde säga att varje vuxen diskus kräver 50 lit vatten.Mvh Ann-Mari
          bryggan

          Kommentar

          • jan olof
            Användare
            • December 2002
            • 254

            #6
            Ja jag är ju lite amatör på discus för jag sysslar ju mest med malawi.
            men jag har faktiskt lite discus också. mina erfarenheter jag har 8,3 i ph i kranen hårdhet 3 sedan filtrerar jag genom aktivt kol på inkommande vatten,jag har haft 6st ungdjur till att dom har bildat par i120 liters akvarium,och det har jag haft med 3 olika varianter en variant från tailand lite svårt att vänja vid fodret, jag kör tetra bits med foderautomat och räkmix men dom 2 svenskodlade var mycket lättare att vänja vid fodret visst har det hänt att någon har blivit utmobbad och dött men summa summarum så har jag haft väldigt lite problem med mina discus. en liten parentes jag körde med oxhjärta ett tag det var enda gången jag hade problem jag fick gälparasiter, det var mina erfarenheter av discus du kan säkert få tusen till.mvh Janne
            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • October 2004
              • 531

              #7
              Hej!
              Förut tillverkade jag egen oxhjärteblandning och då la jag i en halv vitlöksklyfta per kilo foder.Fungerade alldeles utmärkt.Mvh Ann-Mari
              bryggan

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

                #8
                Min erfarenhet av både discus och scalarer är, att trots att de anses vara stimfiskar, så bör man helst inte ha mer än ett par i karet, om man vill ha lyckade lekar, och slippa en massa tjafs fiskarna emellan. Vad jag vet lever de bara i grupp så länge de inte leker, när de leker drar de sig undan från gruppen. Det kan de av förklarliga skäl inte göra i ett akvarium. Har man då fler exemplar i karet, kan de få det tufft, och kanske till och med förstöra lekarna för paret. Ett lekpar i sina bästa år brukar dessutom leka ofta. Mina verkar tro att de är blåciklider, de leker för jämnan [:0]

                Jag har för tillfället mitt discuspar i ett 222-liters, ihop med bland annat 6 halvvuxna F1 Peruscalarer. Jag hade dem i ett 375-liters innan, tillsammans med två mindre discusar, och de mindre fick inte vara ifred särskilt mycket, paret var inte särskilt intresserade av att ha dem i närheten. Tror det funkar för discus som för många andra större ciklider, har man inte ett stort kar, runt 540-720, så bör man nog bara ha ett par, för husfridens skull, och för att paret ska kunna ägna sig åt lekförberedelser ifred, utan att hela tiden behöva köra bort inkränktande artfränder, som ju inte har nå´nstans att ta vägen, som de skulle i naturen.

                Däremot så är det nog mer eller mindre ett måste att börja med ca 6 individer, dels på grund av svårigheten att se skillnad på könen, och för att chansen att få ett par som kommer överens ökar då.

                Och jag kan tänka mig, att även om man bara är ute efter en "show tank" som är vacker och rogivande att titta på, så bör man nog ändå inte ha mer än ett par. För stora ciklider, vare sig de är discus eller påfåglar, som slåss om revir, är ju inte särskilt rogivande att titta på. Och jag kan tänka mig att det stressar fiskarna onödigt mycket också.

                Se´n kan man ju alltid överbefolka, som jag har fattat det som att en del gör, för att hålla nere aggressionerna, men det ser ju inte så snyggt ut, och är en belastning för pumpen och vattnet. Till ett 222 skulle jag köpa 4-6 halvvuxna, låta dem para ut sig, och se´n bara behålla paret. Men jag är ingalunda nå´n expert, och pratar enbart efter egna erfarenheter.
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #9
                  Jo jag tycker också att 4-5 fullvuxna 20cm diskus skulle se lite för biffiga ut för mitt kar. Jag kör nog på 4-6 undjur och behåller endast ett lekpar. Det blir snyggast så med ett stort gäng tetror, mycket rötter och växter.

                  Tack för svaren, fyll gärna på med mer!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    bry dig inte om att försöka sänka ph med torv och dyl. om du inte tänker se till att ha ditt bytesvatten sänkt till ungefär samma ph. ph som åker bergodalbana är betydligt värre för fiskarna än att dom får vara i ett stabilt ph8.

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      #11
                      Vad säger ni andra om det? Annars skulle man ju alltid kunna göra två mindre vattenbyten i veckan för att klara av att hålla runt 7 i pH.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av blackened

                        Vad säger ni andra om det? Annars skulle man ju alltid kunna göra två mindre vattenbyten i veckan för att klara av att hålla runt 7 i pH.
                        tja, byter du typ 10% eller mindre ofta kanske det fungerar. men tveksamt om du orkar byta var tredje dag? bäst låta bli trixa med ph om du har fisk som är odlad i kranvatten.

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • October 2004
                          • 531

                          #13
                          Hej!
                          Mitt pH håller bnra nivå 6,7 och då byter jag 50% vatten en gång i veckan.Dom mår bra av det.Mvh ann-Mari
                          bryggan

                          Kommentar

                          • Jonne
                            Användare
                            • April 2003
                            • 120

                            #14
                            Stirra inte dig blind på ditt ph. Har du ph 7 så är det bra. Den stora boven är egentligen kh:t. Själv har jag odlat discus i ph 8,2 & dh 7 med regelbundna vattenbyten typ varannan dag. Det fungerade hur bra som helst. Om man skall mixtra med ph som tex att sänka det, så kan man få lite svängningar lite här & där som inte är bra för fisken. Kör vanligt vatten, fiskar är anpassningsbara.
                            Jag importerar vildfångad discus direkt från Brasilien & Colombia. Det är då det kan vara lite kinkigt att vänja in dom i vårat vanliga vatten. Det tar lite längre tid att anpassa dom, men det går. Har själv haft vildfångad Heckel i över 2 år i vanligt vatten (Malmövatten), & dom skall ju vara lite känsligare.
                            www.discusklubben.se

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

                              #15
                              En undran ang Discus,om man köper ett gäng ,säg 5-6 stav tex en knallblå variant å lika många av tex en knallröd för att de ska gå i samma kar,söker de sig en partner av den egna färgen då eller skiter dom i sånt??? Om det funkar ,hur många olikfärgade par kan man lyckas med i ettt 720?

                              (kan inte ett smack om dessa fiskar)
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...