Köpa privat eller stödja den lokale handlaren?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Uffe: Självklart e det så, men normalt sett kan de säkert få större marginaler på odlad fisk från privatpersoner och så jobbigt kan det inte vara att ha lite relationer med deras kunder, för det är ju ändå oftast dem som de köper av.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• jan olof
      Användare
      • December 2002
      • 254

Jo zaphi den taktiken känns igen, ( jag vill igentligen inte ha någon fisk, mina kar är överfulla, men kan jag få dom till rätt pris så kan jag ta dom).
      Sen när det gäller odlad malawi, så köper butikerna här i göteborg utav lokala odlare till 90%
      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

Ordet "hederskodex" har förekommet i de här diskussionen.Själv känner jag att det gäller att bygga upp en "affärsrelation" med sin lokale handlare.

Man måste komma överrens med sin honom/henne att man inte säljer både till höger och vänster,utan rent av hänvisa personer som hör av sig att dom får vända sig till handlaren om dom vill köpa fisk.Vad spelar det för roll om grannen betalar 15:-/fisk eller om handlaren gör det?

Säkerligen har man bättre omsättning via en handlare.Skiljer sig säkert på olika platser i landet.
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

Kommentar

• jan olof
          Användare
          • December 2002
          • 254

Tycker du att det bara ska gälla odlaren, att han inte få sälja till grannen för 15kr st. eller ska det gälla affären att han inte köper fisk utav någon annan billigare så att jag som odlare blir stående med fisk för att handlaren har köpt billigare utav någon annan.
          Jag tycker det är en fantastiskt ide´men det fungerar inte så i praktiken, det fugerar så som jag skrev i ett tidigare inlägg. mvhJanne
          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• Gäst

Det vore fint om den lokale handlaren beställer vad man skall odla och köper den fisken sedan. Men som sagt det är väl en utopi!

Personligen handlar jag hellre i en sunkig källarbutik med kunnig och genuint trevlig personal och hög kvalite på fisken än av stora fina butiker på fina gatan med lägre kvalite`påklistrade leenden och som erbjuder en burk flingor för min egenodlade fisk

mvh Lennart

Kommentar

• JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

Håller med Lennart 2......
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Tja, där jag hittar bra fisk där hittar jag bra fisk... och där köper jag den. Kan vara varsomhelst. Nu har jag fina relationer med en del handlare och de relationerna försöker jag behålla. Jobbar på att få verkligt bra relationer till grossister också. Visst, man får inte lika mycket för fisken, men de kan ta en jämrans massa yngel och dra upp dem själva i size. Jämnar liksom ut det hela.

Hilsen,

P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Micke Lövberg
                  Användare
                  • February 2004
                  • 349

citat:Ursprungligen skickat av jan olof

Tycker du att det bara ska gälla odlaren, att han inte få sälja till grannen för 15kr st. eller ska det gälla affären att han inte köper fisk utav någon annan billigare så att jag som odlare blir stående med fisk för att handlaren har köpt billigare utav någon annan.
                  Och helt plötsligt har vi ingen "relation"!Det finns affärsrelationer där båda parter är lojala mot varandra.Har faktiskt sådana relationer själv.Jag är nöjd med priset jag får för fisken och skiter blankt i vad det står på handlarens prislapp nästa gång jag kommer dit.Kanske är konkurrensen mellan Er odlare större i Göteborg än här i Västerås.Vet inte.Lättaste sättet om man har för stora mängder med fisk är väl att man i desperation dumpar priset och glömmer bort kvaliteten på fisken som man annars är stolt över.

citat:Ursprungligen skickat av jan olof

Jag tycker det är en fantastiskt ide´men det fungerar inte så i praktiken, det fugerar så som jag skrev i ett tidigare inlägg. mvhJanne
                  Så fungerar det för Dig,ja.Jag har andra erfarenheter.GRATTIS TILL MIG!!!

citat:Ursprungligen skickat av Lennart 2

Personligen handlar jag hellre i en sunkig källarbutik med kunnig och genuint trevlig personal och hög kvalite på fisken än av stora fina butiker på fina gatan med lägre kvalite`påklistrade leenden och som erbjuder en burk flingor för min egenodlade fisk

mvh Lennart
                  Instämmer!

citat:Ursprungligen skickat av moori

Drömscenariot skulle ju vara att handlaren ser privatodlaren som en lönsam leverantör istället för bara en konkurrent.
                  Sammanfattar det jag vill ha sagt!(Så varför allt ordbajsande....)

Sedan kan vi diskutera VÅRT ANSVAR när det gäller att odla fisk.Vi är noga med våra "älsklingar" då det gäller foder,miljö m.m.Dom flesta av oss vill ju att firrarna ska yngla av sig,men kanske redan där skulle vi börja tänka efter.Vart gör vi av avkommorna?Sätt in detta i sammanhang med t.e.x andra djur.
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

Kommentar

• Byttorp
                    Användare
                    • November 2003
                    • 1585

Mycket klokt som sagts på denna tråd. Vi kan väl också konstatera att olika butiksägare tänker på olika sätt. Där jag bor har vi 2-3 butiker med ciklider, någon bättre än den andra osv.

När jag hade ett gäng (mycket fina måste tilläggas) röd zebra och golden som skulle avytras på grund av flytt så hörde jag efter med dessa butiker. En "kedja" köpte bara från företag. Av de två andra så sa den butiken (som helst hade sålt till) följande " tja, du får komma hit med dom så får jag se" óch när jag åkte dit sa han " Nja, yngel, det köper jag inte, men jag kan ta hand om dom åt dig, men betalt det får du inte"

Nu hade jag flera vägar att gå.
                    1. Annonsera på Ciklid = inget svar på några dagar.
                    2. Sälja till den tredje handlaren
                    3. Ge bort det till vänner som levande foder
                    4. Slå ihjäl dom.

Eftersom jag inte gillar att slå ihjäl fisk jag fött upp och tagit hand om på av mig bästa sätt samt att min vän hade tillräckligt med levande foder för tillfället så återstod bara alternativ 2.
                    Jag åkte ner till denne handlare istället med mina påsar och fick utan tvekan 15 kronor per fisk plus att han avrunda upp till ett jämt och bra tal. Inget snack om att ta ut saker istället för pengar. Vad gäller hans prissättning så har han tydligen alltid samma påslag vilket innebar att hans kunder fick köpa en billigare fisk nästa gång.

När jag var förbi affären några dagar senare för att kolla efter hur det gått fanns inte ett yngel kvar och jag fick istället frågan om jag inte hade fler som var så fina, för han hade fått väldigt mycket kommentarer om fiskens utsende. Och det var ju skoj att höra när man gåt igenom en del vånda inför detta.

Själv så handlar jag trots allt mer i butik för tillfället och de andra gångerna köper eller byter jag med vänner.
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

Kommentar

• Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

Jag har svårt att tänka mig att man effektivt skulle kunna stödja professionell butikshandel genom att göra något annat än att försöka köpa bästa fisk för bästa pris. Har väl blivit lite väl marknadsorienterad kanske men tror inte på stödköpsidén. Tycker man ändå att systemet är snett och inte uppmuntrar till kvalitet gör man bäst nytta med direkta transfereringar. Alltså, nästa gång ni passerar en butik ni "tycker synd om" så stick till dom en tusenlapp tillsammans med ett berömmande ord. Fast det känns ju ganska konstigt...

Kommentar

• jarinen
                        Användare
                        • April 2003
                        • 1888

En fråga som jag ställer mig ibland när man ser lite krokiga och konstiga exemplar i affären: Är det här en fisk från en grossist eller från någon som bara velat bli av med yngel?

För mig är inte "odling" att få lek på en ciklid och sälja all avkomma.
                        Odling tycker jag är att dra opp ett fåtal yngel av en kull, bara de framgångsrikaste och bäst växande och gallra stenhårt och mata med kvalitetsfoder.Kräver en hel del engagemang och plats, större kar än vad de flesta kallar yngelkar.

Jag vill gärna tro att så sker hos grossisterna och därav föredrar att handla fisk i affären. Men för min del så har det på senare mest blivit inköp av privatpersoner, har varit enda sättet att få tag i vissa fisk.

Mvh Jari

Kommentar

• Micke Lövberg
                          Användare
                          • February 2004
                          • 349

Vill återkomma till detta uttalande:
                          citat:Ursprungligen skickat av moori

Drömscenariot skulle ju vara att handlaren ser privatodlaren som en lönsam leverantör istället för bara en konkurrent.
                          Tror att det är dit vi alla vill komma i slutändan.Detta borde vara ännu mer självklart på orter med ett mindre utbud av handlare,om inte annat så för att förhoppningvis kunna skapa ett större intresse för akvariehobbyn.

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

För mig är inte "odling" att få lek på en ciklid och sälja all avkomma.
                          Odling tycker jag är att dra opp ett fåtal yngel av en kull, bara de framgångsrikaste och bäst växande och gallra stenhårt och mata med kvalitetsfoder.Kräver en hel del engagemang och plats, större kar än vad de flesta kallar yngelkar.
                          Mvh Jari
                          Om vi kallar det "odla" eller "få lek" TYCKER JAG spelar mindre roll.Vi har hur som helst ett ansvar gentemot djuret.Någon gång vill vi väl göra oss av med avkommorna vi odlat.Det blir väl någon gång fullt i karen.Att odla men inte ha någon lösning (säger inte att just Du inte har det)var man ska göra av ynglen tycker jag är oansvarigt.

375L Malawi
                          112L Tanganyika
                          90L Tanganyikayngel
                          45L Tanganyika

Kommentar

• imported_n/a
                            Användare
                            • October 2004
                            • 531

Hej!
                            En privatodlare behöver verkligen inte vara lojal mot affären,det är skitsnack och påstå att privarodlare inte får sälja billigare än affärer.Mvh Ann-Mari
                            bryggan

Kommentar

• fred fish

citat:Ursprungligen skickat av annmari

Hej!
                              En privatodlare behöver verkligen inte vara lojal mot affären,det är skitsnack och påstå att privarodlare inte får sälja billigare än affärer.Mvh Ann-Mari
                              Ann-Mari, jag ser att du i din profil kommer från Kiruna från början. Om jag är väldigt fördomsfull så antar jag att det kanske finns en butik i Kiruna där det går att köpa fisk. Jag förstår att de som endast har en butik att gå till inte bara tänker på "nästa inköp" utan ser på sin hobby på ett längre perspektiv. Jag tror du har "storsstadsglasögonen" på dig när du uttalar dig, för oss i små/mindre städer är det inte lika självklart att låta marknadens lag gälla obehindrat...

Sen är det givetvis ingen som förbjuder den privata odlaren att sälja billigt, det kan ingen förbjuda. Däremot borde den privata odlaren på den lilla orten, för hobbyns fortlevnad på orten, samarbeta och inte osunt konkurrera ut den enda butik man har...

Kommentar

• Gäst

Har butik själv, och klart att jag föredrar att man köper av mig, men jag har förståelse för kunder som går till butiker som ej vet, eller tar tid att ta reda på vad som behövs för att svara på frågor om fisken etc. Jag säljer Malawi Tanganyika, odlar även till mig oandra shoppar, grossixster. Jag vet var var fisk i min butik kommer ifrån eller generation fisken är. Man kan överleva bra på att göra som jag, tag mindre betalt, sälj fisk i större storlek, paket priser, typ xmånga x kronor av pris. Om du även vet vad du sysslar med så dör inte så många, därför behövs priser ej justeras upp. Detta är vanlig praxis i branch.

Phil Lesh
                                "old hippies never die they just wait in line to see the Grateful Dead"

Kommentar

Arbetssätt...