sidkanalsfläckt i all ära, 3 dubblad elräkning på

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    sidkanalsfläckt i all ära, 3 dubblad elräkning på

    en månad. Tyvärr blir det nog till att återgå till "vanliga" dränkbara pumpar.

    Tomas
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #2
    Hur stor sidokanalare hade du då???
    Finns ju 375w 1fas och det är ju inte mer än ca 15 hyffsat stora innerpumpar.
    Eheims 2252 är ju på 28w blir juinte mer 14st innerfilter

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Det låter fasligt mycket någonting måste vara fel. Du kanske skulle mäta förbrukningen på sidkanalaren.håller med föregående

      mvh Lennart

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        370w 1 fas Ny Kinesisk modell 1200 lit/min

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #5
          ¨låter lite otroligt kan tala om att dom billiga fläktarna har inte den verkningsgrad som det stor på kartongerna.
          JAg har själv jämför billig mot dyr och det är som natt och dag.
          Men det är ju enkelt köp en elmätare på clas ohlsson för 200kr och plugga in så ser du direkt hur mycket el det går åt.

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ja det vore kul att höra resultatet.Samt fabrikat och modell så man inte köper en sådan. Hobbyn dyr nog ändå.Jag som funderade att byta till luft för att få ner driftskostnaden.

            mvh Lennart

            Kommentar

            • Jonne
              Användare
              • April 2003
              • 120

              #7
              En sidkanalfläkt drar mycket ström, det har jag fått erfara a i många år.
              Jag har en Samsung som jag hade köpt helt ny. Den är på ca 400 watt & 3 fas. Jag har ca en ström förbrukning totalt med lite doppvärmare & ljus till ca 100 akvarium på ca 4-5000:-/månad.
              www.discusklubben.se

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                #8
                En sidokanalare kan ju knappast ta mer än dom watt den är specad för.
                Har man en sidokanalare så är den ju billigare än att driva 20st stora pumphuvuden.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Intressant att höra. Har lurat på att köra vidare med sidokanalaren vi har i lokalen (elen ingår i den redan billiiga hyran), men har tänkt kring det där med strömavbrott. Svårt att hitta reservkraft att driva en sidokanalare med, ett batteri lär det ju bara säga slurp så är det slut. Men det finns ju andra vettiga luftpumpar, av membrantyp om jag inte missminner mig. Bland annat har de ju dessa på Cichlidecenteret:



                  Visst, det är inte alls samma luftkapacitet på dem, men de drar betydligt mindre ström, är tystare och blir inte så varma. Seriekopplar man två-tre stycken sådana så räcker det för mitt behov i vart fall. Då kan dessutom en fallera utan att det stoppar hela lokalen. Vet inte om batterier räcker som reservkraft om strömmen går, men större chans i vart fall. En polare har en liknande modell fast av annat märke. Funkar att driva ett rätt bra gäng mindre kar.

                  Annars vet jag inte om en sidokanalare kan dra mer ström än den är specad för - när det gäller lysramper så drar de ju mer ström än vad rören är på.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    ska åka till Harald Nyborg i Göteborg. Ska se om jag kan hitta en elmätare där, som jag kan sätta mellan eluttaget och kontakten.

                    Ska låta den gå några dar så ser man väl relativt snabbt om det drar iväg, eller om det kan vara något annat som ev. står och drar ström. Annars så tycker jag att det är en relativt tyst sidkanalare med mycket bra luftmängd. Skulle gott o väl kunna ha 10 kar till utan problem.

                    Hoppas att det är något annat som dagit "mycket" ström så att jag slipper att byta hela systemet igen.

                    Hör av mig när jag kollat.

                    Tomas

                    Kommentar

                    • Mcoist
                      Användare
                      • October 2003
                      • 154

                      #11

                      EN mycket snabb oc opresis uträkning.


                      400Watt * 24h per dygn = 9600 = avrundat 10KW/H per dygn

                      Snabbt räknat 1 krona per KW/H ink skatter i 30dagar = 300 Kr per månad.

                      300kr * 12 mån = 3600Kr per år.

                      Tada en mycket enkel uträkning men en liten inblick sen skall allt lyse och övrig ström ochså räknas in så billigt är det inte någon ekonomi får du nog först när du har väldigt många kar med en luftstark fläkt på lite effekt som drar kanske hundra kar eller fler.
                      1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                      Kommentar

                      • calle-hallabro
                        Användare
                        • July 2005
                        • 303

                        #12
                        Sitter just och kollar runt på Sidkanalfläktar, och man hittar några, dock så har jag inte fått några priser då jag just sitter med offertförfrågan.
                        Har nu 2 vanliga membranpumpar som ger ca 5,500L/tim och tar då totalt 68W anl skyltarna.
                        Detta är dock förlite då vi vill använda mer luft + ha bättre fart i det.
                        Har en sidkanalare på 550W som står, men den anser jag är för stor med tanke på energiförbrukningen.
                        Jag ränkar att 1W kostar 15:- per år och då skulle den kosta ca 8000:-/år i el, vilket är onödigt om man inte behöver den.
                        Så jag söker efter en "pump" som ger ca + 20M3/tim och INTE tar mer effekt än det behövs, dock så måste man tänka på vad de klarar att leverera för tryck, för det krävs ju enl min uppfattning (är dock osäker på om det stämmer i verkligheten) minst 70mBar för att klara av att pressa ur vattnet i slangen som ligger i ett 70Cm djupt akvarie.

                        Så har ni några konkreta tips på var man kan finna en sådan pump, så kom med den infon Tack!!

                        Maila mig gärna calle@hallabro.net

                        Något att tänka på är hur mycket alla pumpar verkligen tar för att inte tänka på LYSET!
                        Som jag skrev innan, räkna lite på vad varje sak tar, så inser ni nog snabbt att det kostar mycket

                        Så för mig är det viktigt att kontrollera vad en pump tar för effekt och hur mycket den pumpar (Luft/vatten).

                        Ha en bra dag.
                        //Calle
                        **********
                        En Mal idiot!
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...