Beställa fisk på postorder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badboy
    Användare
    • May 2005
    • 137

    Beställa fisk på postorder

    Går det att beställa fisk på postorder?
    Kanske är en dum fråga men ibland så funkar ju det som man tycker vid första tanken låter skitdumt. Jag vet inte alls
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #2
    om man kan kalla aqurium malawi postorder så finns kan du betsälla däre dom skickar över hela sverige

    Kommentar

    • Rovfisken
      Användare
      • April 2005
      • 178

      #3
      men om man som jag tex bor i sthlm och beställer från akvarium malawi med bussgods som körs via swebuss till t-centralen så tar den rutten enligt swe-buss tabell sthlm-örebro , örebro-sthlm c:a 4timmar åt varera håll...pallar fiskarna det ??? det känns som en liten risk nu i den här värmen....personligen vill jag ju köpa VF Nimbochromis Livingstoni hanar för 760spänn/st men jag vill ha hem dom i bra skick...ingen som ska ditt på en shopping runda med bil som man kan haka på??? skulle vara kul om vi drog i hop ett gäng från sthlm och samåkte till örebro och hem...det suger att åka ensam....
      Mina kar

      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        För mig personligen så är det vissa firrar jag kan handla på postorder - killies. De går att skicka rätt bra som ungfisk, och att skicka ägg går utmärkt att göra över hela världen. Dessutom brukar de inte vara så dyra, och är det ägg det handlar om är resultat efter uppdragning av ynglen ens eget ansvar. När det gäller sjöciklider hade jag dock aldrig beställt via postorder. Jag vill se fisken jag köper. Pigga och glada i karet? Bukiga och hängiga? Sjöciklider (VF) brukar ju också kosta en slant, så det handlar om det också. Dessutom är VF lurigare att anpassa till akvariemiljön. Finns alltså en hel del faktorer som gör mig mycket skeptisk till att köpa sjöciklider via postorder.

        Well. Kanske var det inte det du ville höra, men det är min åsikt.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • badboy
          Användare
          • May 2005
          • 137

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

          För mig personligen så är det vissa firrar jag kan handla på postorder - killies. De går att skicka rätt bra som ungfisk, och att skicka ägg går utmärkt att göra över hela världen. Dessutom brukar de inte vara så dyra, och är det ägg det handlar om är resultat efter uppdragning av ynglen ens eget ansvar. När det gäller sjöciklider hade jag dock aldrig beställt via postorder. Jag vill se fisken jag köper. Pigga och glada i karet? Bukiga och hängiga? Sjöciklider (VF) brukar ju också kosta en slant, så det handlar om det också. Dessutom är VF lurigare att anpassa till akvariemiljön. Finns alltså en hel del faktorer som gör mig mycket skeptisk till att köpa sjöciklider via postorder.

          Well. Kanske var det inte det du ville höra, men det är min åsikt.

          Hilsen,

          P
          Jag är väl oxå skeptisk till att köpa på postorder, utan jag hade mer hoppas på nån skulle kunna säga typ "jo men det funkar skitbra, köp från denna kille för av han får man alltid fina fiskar av". För då hade man ju vetat att det funkade bra.
          Och min fråga var väl mest en fundering jag bara fick.

          Kommentar

          • johanssonsan
            Användare
            • October 2004
            • 160

            #6
            Fisk flygs in från både Thailand och Sydamerika så visst klarar de en resa i Sverige. Allt förutsatt att de är rätt preparerade och packade. Den "internet/postorderhandlare" som missköter sig blir inte långlivad. Är också en kostnadsfråga. Tror att det enklaste är att tala med din lokala handlare som tar hem fisken vid ordinarie leverans.

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • October 2004
              • 531

              #7
              Hej!
              Jag skulle exempelvist inte våga beställa diskus på postorder,vill nog se det jag köper.Mvh Ann-Mari
              bryggan

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                jag bor i umeå och köpte fisk av Nol. Tog 24 timmar på bussen att komma till mig. gick perfekt och jättefina fiskar.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Varför skulle inte det gå Fisken som finns i butiken där hemma har åkt plastpåse och friggolåda ett flertal gånger. Men lite vanskligt är det ju du vet ju inte vad du får. Så om du inte litar på leverantören beställ inte.

                  mvh Lennart

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • October 2004
                    • 531

                    #10
                    Hej!
                    Jag beställer min fisk i min butik,då får den sedan gå där ett tag om den är VF,sedan hämtar jag den efter några veckor.Jag tycker det är ett säkrare sätt och handla fisk på.Dessutom kan jag åka till min butik och titta på fisken och se hur den mår,hämtar den sedan.Mvh Ann-Mari
                    bryggan

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej

                      Ja visst är det säkrast att köpa fisk i butik beroende på butik du ser ju vad du får. Men har man inte utbud på hemmaplan så är postorder ett alternativ.Men det är min åsikt.Om jag beställer fisk i butiken så tar jag den direkt i påsen om den ser bra ut innan den gått i handlarens akvarie och det blir ytterligare en omställning för fisken.
                      mvh Lennart

                      Kommentar

                      • Micke Lövberg
                        Användare
                        • February 2004
                        • 349

                        #12
                        Håller med Lennart 2.Dom gånger jag beställt fisk har dom aldrig lämnat påsen förrän dom hamnar i mitt kar.Måste vara bättre att låta fisken komma till ens eget vatten på en gång efter leverans istället för att gå stund i affärens vatten.
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Visst, packas firrarna rätt och förbereds ordentligt så nog klarar de transporten (om det inte blir kraftiga förseningar). Har många gånger köpt fisk i Tyskland och de har fått gå många dagar i påsen innan de kom i mina akvarier. Enbart haft problem en enda gång, med ett gäng tetror som var för tätt packade samt stressades av sättet expiditen fångade upp dem på.

                          I vilket fall, jag gillar att se firrarna jag köper. Får oftast lite "merinfo" på det sättet. Fast iof finns det en del butiker som jag kan tänka mig handla "osedd" fisk av, då de har bra kvalitet på det de säljer samt att jag kan lita på handlaren då jag pratat med dem många gånger. Sedan var det ju det där med om man har letat efter just den firren i åratal... då är jag beredd att chansa en hel del och tom köpa sjuka firrar.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1832

                            #14
                            Om fiskarna bara är i gott skick när de packas och att de packas rätt så är 48 timmar frakt inga problem. Man måste ju anta att företag som säljer fisk per "postorder" är duktiga på att packa. Det enda som egentligen talar emot att beställa per postorder är att man inte kan se fisken innan. Akvarium malawi och nols ciklidhobby är två företag som skickar som jag aldrig har hört något dåligt om.

                            Jag själv gör som en del här. Jag kollar grossisternas liter efter de fiskar jag vill ha. När jag vet vad jag vill ha samt att det finns så går jag runt i butikerna och kollar vad de tar för att plocka hem dem åt mig. Jag plockar alltid påsen vid leverans så att fiskarna inte behöver en omställning till, det brukar dessutom bli billigare så eftersom jag själv tar risken. Fiskar som går i butiken får för det mesta för lite mat, bättre att ge dem en god miljö meddetsamma istället för att förvara dem under sämre förhållanden. Butiksförvaring minskar inte risken för att de skall dö eller utsättas för sjukdomar, snarare tvärtom.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • October 2004
                              • 531

                              #15
                              Hej!
                              I min butik får dom bra förvaring,samt bra med mat.Mvh Ann-Mari
                              bryggan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...