720 liters på ingång. Fiskval?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

720 liters på ingång. Fiskval?

Äntligen har de blivit ett 720. Länge velat ha, å äntligen flyttat till en 3-rumslägenhet, så nu har man all plats i världen 375rna står fint i vardagsrummet, sen då 198karet + 720 i datarummet (blir ett 222/375 i sovrummet såsmåningom)

Jag är tyvärr den som är känd bland folket på mirc å irl polarna att byta fisk som andra byter kallsonger. Sorgligt men sant. *skäms gör jag me*
    Men jag hoppas nu att jag insett att livet är för långt för att byta fisk flera gånger / år.

Så nu till fiskvalet till 720 karet.
    Trimac/flowerhorns har jag länge beundrat, och funderar starkt på att skaffa. (igen)
    Vet en affär i gbg-trakten som tagit hem flowerhorns från asien, så funderar på att höra med honom om detta går att ordna igen.

Visst midas har ju sin charm me, efter man följt anlis midas men njae de är ingen art som direkt lockar.
    Jaguarer är ju ett annat intressant alternativ. Glupska as vad jag förstått
    Annars nandopsis tetracanthus kanske?

Sen får ni gärna tipsa om nån tålig tetra eller annat bra sällskap.
    Anlis: Charming Phoenix - Semaprochilodus taeniurus har jag länge vart avundsjuk på, men vad jag förstått genom att fråga många affärer, så verkar dom va omöjliga att få tag på?
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!
  • KiteZ
    Användare
    • February 2004
    • 26

Ja vad kan man säga =) Grattis till ditt nya 720 =)

Kommentar

• Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

Tjena Laesk!

Härligt att du äntligen har fått tag på ett "riktigt" kar. Nu kan du ju börja med riktiga fiskar som du säger [8D]

Tetra tips:

Leporinus fasciatus - Tigertetra. Sägs vara växtätare, men har ej rört mina cirinumlökar. Väldigt kvicka fiskar, trimac hinner inte fatt dem helt enkelt.
      Mvh Alex

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Jag är precis lika ombytlig som dig och mitt tips är att du kör på de säkra korten, de du redan vet att du gillar, annas riskerar du bara hamna i en ond cirkel igen med fiskybyte så snart problemen dyker upp. Det är ingen slump att du fortfarande gillar trimacs trots att du redan haft dem. Kör på trimacs eller Flowerhorns alltså.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Gratttis... snart slutar du var en ung rastlös akvarist å blir en gubbe som jag som knappt aldrig byter fisk

Kör på med Trimacs, min "svenska" honor börjar bli skitfina med lite size, slår Lilltrisse lätt när det gäller flowers! Jag personligen ser fram emot bilder på andra ägares fullvuxna hanar... spännande! Funkar fint med en stor hanne å två mediumhonor i ett 720. Åsså lite andra coola malar å sånt. Ingen stor ciklid till... kanske någon mindre/ eller olikformad ciklid. Hos mig har ju crenecichla och nicaraguense funkat bra.

När det gäller Semaprochilodus så sa någon här på Forumet att de fanns att köpa i södra Sverige (stoby?), lite dyra men de t fanns ett gäng då i alla fall. Mina börjar bli brutalt stora... så köp inte för stort stim Annars gillar jag skivtetra, en del tycker de ser tråkiga ut men de gör sig i stim!
          Anders L

Kommentar

• olle
            Användare
            • July 2005
            • 37

Altum skalarer Discus Apistogramma malar i massor.!
            Hellre en back i hallen, än ett hack i ..

Kommentar

• towel

Angående Semaprochilodus i Stoby; han hade för någon månad sen ett stim inne, men de strök tyvärr med efter några dagar utan att ha blivit sålda. Skulle vara en känslig fisk enligt Lars.

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

citat:Ursprungligen skickat av towel

Angående Semaprochilodus i Stoby; han hade för någon månad sen ett stim inne, men de strök tyvärr med efter några dagar utan att ha blivit sålda. Skulle vara en känslig fisk enligt Lars.
                hehe.. knappast! Min uppfattning är att de tåliga som tusan, åtminstånde för fysisk skada. En hoppade 1 meter upp luften ur karet och for in i ett hörn garaget bland en massa betongbråte. Så förjävlig ut, skrubbad å grå på ögonen. Slängde i den å vips två dagr senare helt återställd!
                Anders L

Kommentar

• Laesk
                  Användare
                  • February 2004
                  • 2447

tack alla!

Alex: ja tigertetra ska jag absolut försöka få tag på.

Skivtetra funkar ju me iofs, men jag gillar inte riktigt att dom är på växterna.. fast man kan ju mata me sallad å ha mkt grönt i räkmixen osv, men njae, skeptisk.

Anli: ja jag strävar efter att bli som dig när de gäller att hålla länge på fiskarna

FI: du har nog rätt du. De lutar mest åt trimac/flowerhorn.
                  Tragiskt att du också byter fisk ofta
                  Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Gratulerar till både lägenhet och akvarium Laesk!
                    Tony Englund

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Laesk

FI: du har nog rätt du. De lutar mest åt trimac/flowerhorn.
                      Tragiskt att du också byter fisk ofta
                      Du menar att det är jag som får dig att byta fisk eller vad?
                      Men seriöst så är det ju säkert internets fel i alla fall, så är det då för mig. Då jag bodde hemma hos föräldrarna och innan jag hade internet så bytte jag(vi) aldrig fisk, det var bara om fiskarna dog typ. Nu ser man via forumen nya spännande arter varje dag, monstruösa fullvuxna fiskar som är hur snygga som helst, eller man ser filmer där någon kaxig bjässe simmar runt och äger alla och allt och blir tokimpad osv, och alltid så skapar det ett habegär.
                      "- En sån ska jag skaffa! Nån gång... "
                      Sedan nästa gång man stöter på fiskarna i akvariebutiken så trillar man dit... Och där står man för femtioelfte gången med fiskhinken i full färd att byta in fiskar man egentligen tyckte var skoj... bara för att internet har skapat ett habegär till en art man inte har någon koll på alls förutom att de fullvuxna fiskarna såg så vackra och tuffa ut i bilder och filmer...

Så är det för mig i alla fall. Men kör man på arterna som man har haft och aldrig riktigt tröttnade på utan sålde eller blev av med av andra orsaker så tror jag det är lugnt. Det är dessa arter man har ett genuint intresse för, det är inte bara utseendet som tilltalar en.

Sedan kan du givetvis hitta nya arter som passar dig perfekt om du verkligen börjar leta, men risken att du kommer avverka 10 arter utan att ens hitta en du gillar är rätt stor enligt min erfarenhet. Själv gav jag upp och började med jaggor igen. Jag blev trött på att leta. Och det började dyka upp lite info av riktiga jaguarägare att det tog evigheter innan de blev så stora som böckerna angav så den här gången har jag inte lika dålig samvete som sist för att jag huserar dem i en 375a. Bara jag får ett stabilt lekpar så går det nog bra. De lär väl maxa vid 35cm men det duger rätt bra.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Laesk
                        Användare
                        • February 2004
                        • 2447

tackar tony!

FI:
                        Haha ja precis nedå..
                        Ja du har nog rätt när de gäller internet å alla forum osv.. man blir ju sugen på allting.
                        Känner igen mig så väl när du beskriver.. hehe
                        Synd bara att fiskarna måste håvas upp å förflyttas så ofta : .. men men, nya tider nu =)

Imorn ska jag ta 2st kruttorra stora rötter å fästa i en stor sten, sen sänka ner dem i en å, å låta dom ligga där tills dom inte flyter mer.. Kan de va skadligt med småkryp som kanske sätter sig i dem eller nått annat liknande?

de 2 till höger (den vänstra av dom är 60cm hög, blir perfa till 720)
                        Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

Men nån finns de väl som vet nått om parasiter osv som kan sätta sig i rötterna?
                          Iofs är rötterna redan hämtade i en sjö, + användna i akvariet (för nått år sen) .. å då mådde fiskarna bra. hmm aja

Sen ska jag ut å hämta lite döda grenar, vilka träslag rekomenderas?
                          Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

• Peter_F
                            Användare
                            • January 2004
                            • 172

Häll kokande vatten över rötterna och gå över dem med en rotborste innan du stoppar ner dem i karet. Brukar ta död på det mesta
                            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• Laesk
                              Användare
                              • February 2004
                              • 2447

Bra tips! Så får de bli =)
                              Lennart "Laesk" Axelsson

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...