Omlimning av litet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netelk

    Omlimning av litet akvarium

    Jag har ett litet akvarium som jag tänkte starta upp på skoj och för att eventuellt använda som lekkar senare.

    När jag fick det hade det stått tomt en längre tid och givetvis läckte det när jag testfyllde det i duschen. Nu har jag varit och köpt silicon lämpligt för akvariebruk samt aceton. Jag är inne på att limma om hela altet eftersom det var väldigt svårt att se någon specifik plats det läckte på.

    När jag är på G att ta bort de gamla fogarna märker jag att den nuvarande lämningen inte stämmer med de rekomendationer jag sett på internet. För tillfället är glasen limmade kant i kant utan någon ren glipa med silicon i hörnen. Den befintliga siliconen är väldigt sparsamt pålagd och är faktiskt omöjlig att få dän inne i hörnen.

    Eftersom det bara är ett litet (50-60L) kar så tänkte jag göra det lätt för mig. Är det idiotiskt att tvätta rent på och kring den befintliga siliconen och sedan lägga på en ny betydligt fylligare sträng?
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

    #2
    Limningen är nog ganska normal på den sortens akvarier, det skall ju gå undan i fabriken
    Ta bort det du kan av den gamla limningen, gör rent med aceton och lägg på en normal fog i hörnen så blir det bra sedan

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Jag brukar köra med en glasskrapa, en litet instrument för att få rent rutor. Sitter ett utbytbart rakblad längst fram, och det ska mycket till innan man inte får bort de sista resterna i hörnen. Kom bara ihåg att byta blad till ett verkligt skarpt ett för att få väck de sista resterna. Tvätta med Aceton eller T-röd. Lägg sedan på en fylligare sträng och jämna till med enten verktyg (finns specialare för det) eller med fingret. Klart!!!

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • netelk

        #4
        Tack för svaren! Känns bra att kunna få tips här när man är nybörjare... Då blir det till att införskaffa ett nytt litet verktyg då och ge sig på limningen igen

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • June 2004
          • 1582

          #5
          Går det lika bra att använda t-röd som aceton?

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Allt som löser fett bra funkar. Vill du vara spiksäker, tvätta med både och!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              Aceton är att föredra, men skulle jag mot allt vad jag tror på använda alkohol skulle jag ta metanol i stället. Men som sagt, (kemiskt ren) aceton i första hand.
              T-doja lämnar rester.

              Kommentar

              Arbetssätt...