Jag ska ikväll sätta igång en stapel av tre helt nya 275 l akvarier.Fylla dem med vatten och sand.Pumpar etc....men kan jag redan idag flytta de mogna VF trewavasae honorna???
odling
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Kan och kan... tar du väl igångkörda filter och minst 75 procent av vattnet från ursprungskaret/karen, samt ser till att temperaturen inte skiljer extremt mycket så går det nog. Annars hade jag inte gjort det.
Men, men - går det åt pipan så klaga inte på mig!!
Lycka till,
PIngen fisk har läst böckerna. -
-
Kommentar
-
-
Jag brukar tappa upp vatten från ursprungsakvariet i en liten plastbalja (30-50 liter) och placera i en syresten, doppvärmare och en lerkruka liggande på sidan. Där i brukar jag låta honorna spotta. Jag byter knappt hälften av vattnet varje dag från det stora karet. Det brukar funka bra och efter en ca en vecka när de spottat och honan börjat äta så smått flyttar jag henne tillbaka och ynglen till ett uppväxtakvarie. Om det är rätt eller fel sätt kan jag inte svara på, men det funkar för mig.Kommentar
-
det funkar för mig oxå....men nu har jag köpt tre nya akvarier varav det ena är delat i tre delar a´ ca 90l styck....med egna pumpar ochetc...men hur mår firrarna om jag släpper i dem där i rent nytt vatten och kanske lite av ursprungsvattnet??Kommentar
-
Med mycket av ursprungsvattnet så torde det inte vara någon fara. Borde funka bra. Kör du filter från "scratch" så kan det ta en månad innan balansen infinner sig. Med liten fiskbelastning så kan det gå fortare, speciellt om du kramar ur en gammal filtersvamp i de nya karen, samt lägger i lite gammalt grus, inklusive "skiten".
Med mycket ursprungsvatten, samt de råd jag gett ovan hade jag provat. Om inte annat så torde de leka inom en månad igen om du matar upp honorna fint. Om de dessutom är redo att spotta vilken dag som helst, kanske honan spottar i håven. Då är det bara att dra över ynglen och hålla tummarna.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar