Syrefattigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kicken

    Syrefattigt?

    Jag har fått ett litet problem, det började med att en tuggande hona var uppe vid ytan och kippade efter andan vilket jag, allt enligt minsta motståndets lag, hänvisade till att hon tugade och hade hittat en oas uppe vid ytan I morse däremot kommer jag upp och får se att alla fiskar står vid ytan inklusive ett gäng ungfiskar som jag just köpt in och kippar. Kastar på en extra syretillförsel och drar på jobbet med förhoppningen att det ska lösa all världens problem :O Nåväl är det någon som har en annan idé om vad det skulle kunna bero på annars?

    /Kicken
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    #2
    Nitrit
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

      #3
      Om det är nitrit, byt 50% av vattnet.
      IDAG!!
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • Kicken

        #4
        Ska köpa en test efter jobbet och kolla om det är nitrit. Tror dock inte det, eller hoppas hehe, har ingen tempmätare så jag har en idé om att det kanske kan vara lite för varmt nu så här på sommar´n så jag ska införskaffa en termometer också. Fan det blir nog dyrt det här LOL Anledningen till att jag inte tror på nitrit är att fiskarn verkar väldigt virila när jag tillsatt mer syre och när jag tog bort det igen så började det så smått på en gång. Fattar dock inte varför det helt plötsligt blivit syrefattigt då det är bra cirkulation i karet. Tack för era svar BTW

        /Kicken

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Värmen har säkert höjt temperaturen i karet och gjort vattnet mera syrefattigt.

          Kommentar

          • PowerMerca
            Användare
            • March 2005
            • 173

            #6
            DET BEROR på vad du har för värmare. Min värmare är inställd på att värma ett visst antal minuter om dagen. (orkar inte förklara). Men i dessa perioder kan du lika gärna skippa värmare om du inte har riktigt kallt inne. Hemma hos mig är det mellan 24 och 27 grader inne.
            Om du ska köpa en test-låda så är de inte billiga. Såg en som kostade 1000 kronor...men det finns säkert billigare

            Kommentar

            • Kicken

              #7
              Det verkar som att det var värmen som gjort det syrefattigt för nu är det inte något problem längre. Ska försöka med lite tätare vattenbyten med kallare vatten för att få ner tempen lite och hoppas jag kan ta bort luftslangen från powerheaden. Den lever om som f-n när den suger luft och jag måste höja volymen rejält på tv-n för att höra den om jag av någon outgrundlig anledning skulle sitta och glo på den istället för akvariet

              /Kicken

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • December 2004
                • 607

                #8
                Vid 32 grader så är vattnet så syrefattigt att fiskarna ligger mycket risigt till. Värmeböjan som vi haft ett tag nu kan ge våra kära fiskar problem.
                Jag skulle ha gissat på syrebrist eftersom nitrit problem brukar göra att fiskarna hamnar några cm under vattenytan och syrebrist att de hamnar vid vattenytan. Hur tillförlitligt detta är vet jag ej, men det har varit så, när jag haft något problem med mina akvarium.
                Lycka till!
                Min zoon

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1834

                  #9
                  Jag förstår inte varför ni skiljer på syrebrist och nitrit. När du får syrebrist i ett kar så dör inte bara fisk utan också filterbakterierna. Detta blir som en multiplikatoreffekt efterssom fiskarna lider av både syrebrist och nitrit. Jag har aldrig sett ett kar med akut syrebrist som inte haft för höga nivåer av antingen amonium eller nitrit. Om det "bara" är amonium så är det bara en tidsfråga innan nitriten kommer.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Thorichtys
                    Användare
                    • April 2002
                    • 56

                    #10
                    Tropfrog är du säker på att inte bakterierna i filtret har lägre krav syrenivå än fiskarna. Annars får man ju ofta höra att stora fiskar fortare stryker med vid syrebrist än mindre, eftersom de behöver större mängd syre. Om detta är sant och om man tar hänsyn till skillnaden i storlek mellan bakterierna och fiskarna borde det vara stor skillnad vid vilken syrenivå de kolar. Eller?
                    Magnus

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Mjo, nitrifikationsbakterier dör också vid syrebrist. Räcker med ett avbrott på pumpen i ungefär en timme, så är ju bakteriefloran starkt reducerad. Handlar även om pH-värde (nitrifieringen är bra vid pH över 7,2 och "peakar" kring 8,3 - minskar däremot till ca tio (!!) procent av maximal nivå vid pH 6.0) och värmen i karet (värme speedar upp processen åtminstone upp till 35 grader). Enligt artikeln nedan (samt en del annat material jag läst) så är nitrifierande bakterier något mer syrekrävande än resten av den aeroba bakteriefloran. Torde därmed ha svårt att stå sig i kunkurrensen om syrebrist uppstår - de är dessutom rätt dåliga på att konkurrera om syret, om jag kopplat det rätt.



                      Well - finns bara ett sätt att kolla. Mät och se. Alltid bäst!!

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Thorichtys
                        Användare
                        • April 2002
                        • 56

                        #12
                        Att nitrifikationsbakterier dör vid syrebrist är väl otvivelaktigt. Det var inte det min kommentar handlade om. Enligt Tropfrogs inlägg så innebär syrebrist för fiskar alltid att även bakterierna har syrebrist. Men eftersom en stor fisk får syrebrist snabbare än en liten fisk generellt sett (om det är samma art eller två med likaratde syrenivåkrav) borde samma förhållande delvis gälla mellan fiskar och bakterier. Alltså borde det vara orimligt att säga att när fiskarna visar tecken på syrebrist har också bakterierna i filtret börjat dö och att syrebrist för fiskar är det samma som förhöjd nivå av nitrit (och ammonium.
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • December 2004
                          • 607

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                          Jag förstår inte varför ni skiljer på syrebrist och nitrit. När du får syrebrist i ett kar så dör inte bara fisk utan också filterbakterierna. Detta blir som en multiplikatoreffekt efterssom fiskarna lider av både syrebrist och nitrit. Jag har aldrig sett ett kar med akut syrebrist som inte haft för höga nivåer av antingen amonium eller nitrit. Om det "bara" är amonium så är det bara en tidsfråga innan nitriten kommer.
                          MVH
                          Magnus
                          Som jag skrev så vet jag ej hur tillförlitligt några cm under resp. vid ytan är. Jag har bara läst det på zoopet eller NC, där jag trodde på skribenten.
                          Min egen erfarenhet sträcker sig till hur fiskarna beter sig ganska snart efter ett tillfälligt strömavbrott eller när jag fått för dålig cirkulation efter ett vattenbyte pga högre vattennivå. Fiskarna har hamnat vid ytan och problemet har avhjälps på ca 15 minuter med bättre ytvattencirkulation.
                          Jag mäter mycket sällan mina vattenvärden beroende av att jag vill hålla hobbyn ifrån en mängd teknikaliteter. (Jag kommer nog att vara en low-techare tills katastrofen har drabbat mig och det har den inte ännu.) Detta förmodligen därför att jag får nog av det på mitt arbete. Ni som gillar att mäta får väl prova om ni finner det intressant nog att utröna.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Well. Vad vi gör nu är att sitta och gissa. Ingen höjdare. Mät och se. Enklaste grejen för att avgöra diskussionen. För egen del tar jag gärna det säkra före det osäkra, så enkelt kan jag sammanfatta det.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...