Konica Minolta Dimage Z5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    Användare
    • December 2004
    • 1112

Konica Minolta Dimage Z5

Hej !
    Jag ska skaffa en till digitalkamera och funderar skarpt på en Konica minolta dimage Z5.
    Är det någon på forumet som har erfarenhet av den ?
    Är det kanske en förbättrad version på Z3 ?
    Har sett Sonja på zoopetforumet fota kanonfina bilder med en Z3 och den verkar grym.

Iaf. blir alla hennes kort suveräna med den men det har kanske med fotografen att göra också ?

Gör jag rätt i att slänga ut nästan 5000 :- på en kamera som denna Z5:an ?[?]

// Matte [8D]
    // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag är nöjd med min Z3, men den har tyvärr en liten miss...och det är att korten blir lite grumliga vid tagning inomhus.
    Utomhusfoton blir ofta skarpa och riktigt bra, men inomhus blir de inte alls som man önskar. Det kan ju vara så att man själv är dålig på att ställa in kameran bra, men det har nämnts tidigare att Z3 har brister i inomhusfotografering.

Jag skaffade min kamera för att dels fota akvariefiskar, men även familje-och naturfoton. Man kan säga att kameran erbjuder mycket bra zoom och man kan ta riktigt bra foton. Som du skriver så är det mer upp till fotografen hur fotona blir i slutändan.

I det stora hela på en skala från 1-5 så skulle jag nog betygsätta Konica Minolta Z3 med 3,5-4...

De största minus som jag ser är inhomhusfotograferingen samt att den kan ibland upplevas som lite klumpig och lite "plastig".

De kamerorna som jag valde mellan när jag skulle köpa var Konica Minolta Z3 och en Olympus C750 (C765). Kanske valde jag fel, jag vet inte...men jag är ändå nöjd med Z3an.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Lägger du till ytterliggare en dryg tusenlapp får du en systemkamera med objektiv. Det tycker jag är ett betydligt bättre val för akvariefotografering. Du kan då också behålla dina objektiv och andra tillbehör när du i framtiden byter kamerahuset.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

jag köpte en olympus c-770 och den tycker jag är riktigt bra till att fota akvariefisk. Dock gäller det att köra med blixt ovanifrån om man vill ha riktigt bra bilder. Den är lite svår att ta bilder med om man kör utan extern blixt(när det gäller Fisk- fotografering). Kör man med det kan man få ganska bra bilder, finns små bilder på länkarna:

men det är inte den lättaste kameran jag använt, det är en digital systemkamera vid namn canon eos 300d. En sån eller bättre skulle jag vilja ha senare, men det blir i framtiden.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

Mitt tips är att skrapa ihop lite mer pengar och köra på en begad digital systemkamera istället (EOS 300D t ex). Om kamerasuget är för stort och du inte vill vänta, kör på en Z3 istället som ger bilder med mindre brus och bättre skärpa jämfört med Z5.

Högre upplösning är ingen garanti för bättre bilder.

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Jag har själv en Z5. Orsaken till att jag köpte denna var den stora zoomen, upp till 420 mm. Var får man en kamera med så stort teleobjektiv för drygt 4000:- ?

Jag är också nöjd med bilderna som jag tar på mina fiskar även om jag måste "laborera" lite med dem.
            Man måste ha den på den känsligaste ISOinställningen (ISO50) om det skall bli brusfria bilder, problemet blir då att det behövs mycket ljus, jag har använt mig av den inbyggda blixten med för mig godkänt resultat.
            2 st bygghalogenlampor på ställning fungerar alldeles utmärkt för mig.

Kamerans autofokus upplever jag som snabbt, bildstabiliseringsfunktionen är jag också väldigt nöjd med.

De digitala systemkamerorna tar bättre bilder, men då jag brukar fotografera ute i naturen också så behöver jag ibland komma lite närmare fågeln eller hjorten och då fungerar den stora zoomen perfekt.

Som synes beror ditt val på vad du skall använda kameran till och hur mycket pengar du är beredd på att lägga ut.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...