Odlar register?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

Skitbra feedback - verkligen kalasbra ola!

Det med grupperingar av fisken var en riktigt bra idé, kräver dock en hel del jobb och kunskap att sortera in alla arter i kategorier.

Vad skulle du vilja ha för sökmöjligheter i en upphottad verson av sökmotorn?
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Hmmm, sokmojligheter. Andra far garna hjalpa till har.

1. Fiskarna laggs in med hela namn antar jag, men det borde ju inte forhindra en sokning pa "del av namn t ex slakte". Annars finns ju gardinfunktioner, men da antar jag att man maste lagga in slaktet for sig. Lagger man in familj ocksa sa kan man ju soka pa alltihiop.

Ex. Cichla skulle ge traff pa Crenicichla, Teleocichla, Cichlasom, Iranocichla, osv. Det racker kanske att soka pa namn om man kraver att folk aven lagger in familj.

2. Om man grupperar sa ar det kanske bast med en gardin med forval. Troligen ar det battre. Malar och Killies ar t ex komplicerat med massa familjer i varje (och vissa killies hor till Poecilidae). Grupper gar diskutera i det oandliga, men ett forslag ar att kora samma grupper som NCS (nya artregistret i september) och ovriga som Zoopet.

3. Ursprung kan ju inga i grupp forstas, men kan vara roligt att ha for sig.

4. Ort

Sammanfattning:

Nar jag tanker efter sa kan det racka med tre fyra stycken:
      1. Frisokning pa namnet
      2. Gardin pa grupp (inklussive ursprung)
      3. Gardin pa ursprung (varldsdel t ex)
      4. Gardin pa odlarens hemvisst.

Gardiner aven innehalla valet "alla".

Det har ar bara ett forslag som ni far fundera pa. Vad tycker ni andra? Hur mycket jobb det blir att tillverka har jag ingen aning om.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Pikkenix
        Användare
        • March 2005
        • 254

Den tunga biten ligger i att kategorisera alla arter som nu finns i databasen, nya arter är ju inga problem bara man lägger in stöd för det.
        Jag är totalt kass på allt med grupper, namn osv. så där behöver jag rejält med hjälp om det ska gå att genomföra på ett korrekt sätt.

Världsdel är lättare att genomföra för där klarar jag kanske 50-75% av alla arter själv.

Så detta med en avancerad sökfunktion står eller faller med om det finns intresse från någon annan med kunskap om detta kan hjälpa till.
        Mvh

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Hej

Om du lagger in mojligheten sa kommer ju folk pa sikt andra sina tomma rutor.

Jag kan komma med forslag om ett tag, men inte nu. Det ar ju inte du, utan de som lagger in som ska skota detta, och gor de fel sa kommer sakert folk papeka det sa att de andrar. Jag utgar fran att man kan andra sjalv.

Jag tror alltsa att detta kan skota sig sjalv bara man gor det bra fran borjan.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• olaJ
            Användare
            • August 2003
            • 584

Ett förslag på att komma tillrätta med olika varianter av samma fisk är kanske att lägga in hela namnet t.ex Ophthalmotilapia ventralis "Red Gold", Masanza under namn istället för att ange fångstplats mm i rutan för övrig info så som någon gjort med A. stuartgranti "Blue Neon", Hai Reef, då får man upp den rätta varianten med en gång. Något krångligare hantering men man slipper att det ser ut som en dubbel- eller rent av trippelregistrering.
            "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

Du har en lokal ämnad just för din akvariefisk med minst 5 akvarier i

de va ju synd då kan jag inte regga mig där. har bara 2 kar hemma.

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

men läs HELA texten innan!

Pikkenix, tror vi måste ändra registreringstexten (ja ja vet att ja borde ha skrivit den istället för att lata mig), det är en hel del som inte orkar läsa/inte förstår texten vid registreringen och säger precis som johan.
                fish r friend

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Halloj!

Vilket gött initiativ med sidan. Jag reggade mig som cutekid och skrev in min fisklista men jag finns inte med. Why? Bugg?
                  Men söker jag på en fiskart som jag har finns jag med. Klickar jag sedan på mitt namn kommer följande upp:

Sidan kan inte visas
                  Ett problem uppstod med sidan du försöker nå och den kan inte visas.

--------------------------------------------------------------------------------

Försök med något av följande:

Öppna startsidan för www.fiskformedlingen.se och sök efter länkar till den information du vill ha.
                  Klicka på knappen Uppdatera eller försök igen senare.

Klicka på Sök om du vill leta efter information på Internet.
                  Du kan även se en lista över relaterade platser.

HTTP 500 - Internt serverfel
                  Internet Explorer

Mvh
                  Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Pikkenix
                    Användare
                    • March 2005
                    • 254

Du har missat att fylla i info om din lokal, sedan ligger du med... ska fixa så att man slipper detta, men tänkte att det var ett bra initiativ så att man fick se lite "bakom fisken", lite som extramaterialet på en dvd liksom
                    Mvh

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

men läs HELA texten innan!

Pikkenix, tror vi måste ändra registreringstexten (ja ja vet att ja borde ha skrivit den istället för att lata mig), det är en hel del som inte orkar läsa/inte förstår texten vid registreringen och säger precis som johan.
                      ja, det var synd att du inte gjorde den så tydligt så att tom jag hade förstått den.

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

men nu ere fixxat!
                        den var lite för luddigt skriven, å vem orkar läsa en text innan man klickr i "ja ja vill registrera mig"

ja vet att jag aldrig brukar orka iallafall
                        fish r friend

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Så där .. nu är allt fixat och klart med info och bilder på fesken.
                          Tack för tipset med infon.

Mvh
                          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

Usch... ta bort ordet "lokal"
                            Folk kan ju tro att man är nån kufig odlare eller så...
                            Anders L

Kommentar

• Pikkenix
                              Användare
                              • March 2005
                              • 254

Anli: Haha, jo man får akta sig så man inte fastnar i träsket

En uppdatering som inte märks är gjord ikväll. Alla fiskar är nu unika så dubletter oavsett om det är samma odlare med samma art kan inte förekomma från och med nu. Fisk som ser ut som dubletter idag kan ni ta bort bilderna för och lägga in nya så ska det bli korrekt.
                              Mvh

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

En forumkomentar: Eftersom att www.fiskförmedlingen.se inte ligger i brödtexten, endast i signaturen, så har inte adressen varit sökbart på forumet förän nu (dvs jag skriver den i det här inlägget). Sedan borde det kanske för länge sedan (inte för sent) startats en tråd som heter "fiskförmedlingen.se" då ämnet hamnat utanför ursprungsiden (fiskförmedling skött av NCS).
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...