Hehehe...så talar en sann opportunist, men helt klart har du rätt Patrik, nog tusan bör myndigheten i fråga få det jäkligt svårt att få hobbyodlare "på fall" om nu alla paragrafer, stadgar och lagtexter har tolkats rätt.
Odlar register?
Kollaps
X
-
-
Nu har jag läst igenom hela tråden och det var många intressanta vinklar sprunget ur odlarregisteridén. Personligen tycker jag att det är en jättebra idé och tror att det står och faller på adminisratörernas kreativitet och ork. All heder till Danielarna som redan verkar ligga i. Tuta å kör!
Mitt namnförslag är Octopus, det låter lite hemligt och handlar ju om en nätverkande fisk. Eller typ.
Om nå´n är orolig är det ju frivilligt att vara med. Ytterst få har särskilt mycket att oroa sig för. Jag avser att ha mer än fem akvarier i höst och tänker odla allt vad jag orkar. Alla djurskyddsombudsmän är hjärtligt välkomna.Kommentar
-
Jag håller med dig, Kalle-Maja. Jag kör på med min nonprofit-odling så mycket jag orkar och tänker inte lägga någon energi på vad kommunen eller djurskydd yrar om. I de flesta fall när sådana instanser är inblandade är det ändå bara ett spel för galleriet.
Tony EnglundKommentar
-
citat:Att dra igång ett externt odlarregister vore dock definitivt att utmana ödet men om NCS drar igång en intern avdelning för NCS-medlemmar där medlemmarna kan byta, sälja och köpa av varandra så lär det inte vara några problem.
citat:Förresten...hur går det med odlarregistret?
Vi är så långt komna att namn och domäner är spikade (mer info kommer vid release).
Skulle gärna ha ett par personer som kan testa och komma med ändringar/idéer innan release. Gärna både odlare och köpare så att vi får olika vinklar på det. Hör av er till mig på pikkenix@pikkenix.com om ni är intresserade (ni bör ha MSN/ICQ och lite tid över för att testa, de som hör av sig bara för att få se sidan behöver inte göra sig besvär, sidan kommer snart så söker hjälp inte den som är nyfiken på att vara först att se sidan).Mvh
Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening
Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)Kommentar
-
citat:
"På vilket sätt utmanar vi ödet med vårt externa register?"
En sådan kommer att leda till fler anmälningar och då uppfattar myndigheterna det som om detta är en slag av handel som är väldigt vanlig och då kommer definitivt lagen att utvidgas till att även inbegripa hobbyodlare.
Som jag nämnde tidigare så finns det planer redan nu på att skärpa till lagen och då ger detta vatten på kvarn.
Kom ihåg hur lagförslaget var innan vi drog igång namnsinsamlingen och uppvaktningen av myndigheterna förra gången - om det lagförslaget hade gått iegnom hade 90% av NCS medlemmar varit tvingade att gå utbildningar samt betala flera tusen per år för tillstånd.Kommentar
-
Stefan å Mr.Fish, det går bra med odlarregistret, det hänger lite på migg som fått en massa annat jobb på mitt riktiga jobb, jag behöver skriva ihop en massa text till sidan innan den kan gå live. Den hemska sidan som troligen kommer bli hobbyns undergång om man lyssnar på en del personerfish r friendKommentar
-
citaten hemska sidan som troligen kommer bli hobbyns undergång om man lyssnar på en del personer
Som sagt så är jag klart positiv till ett internt odlarregister under NCS vingar eftersom det också vore ett sätt att få fler medlemmar.
Det är fortfarande enbart ett NCS-register som jag diskuterar. Om sedan andra drar igång egna projekt på andra sidor så bör det väl diskuteras där och inte på NCS hemsida lika lite som jag skall marknadsföra de hemsidor jag är inblandad i på denna sida (min banner ovan är betald).
Den ursprungliga frågeställningen var
citatkulle man inte kunna ha ett odlar register innom NCSKommentar
-
Intressant tanke Kjell, de måste jag medge.
Jag tror dock att om någon vill så är det bara att skumma igenom annonserna här på NCS så får man rätt snabbt en handfull privatodlare som inte gått kurser på ett snabbt och enkelt sätt. Är ju egentligen samma sak som ett odlarregister + övriga privatannonser. Knepet är ju bara att sortera upp odlare och privatpersoner med 4 kar isåfall, vilket inte är så svårt. Så jag ser egentligen inte hur vi äventyrar hela privatodlarhobbyn med vårt register.
Systemet som sådant som vi bygger är dock anonymt, säljaren får själv sortera ut och skicka ut information om namn, adress och liknande till de som är intresserade av odlarens fisk.Mvh
Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)Kommentar
-
Vill bara påpeka att detta inte handlar om någon marknadsföring från vår sida, sidan är inte klar och någon adress finns inte ännu så vi har inget att marknadsföra idag. Om det inte är av allmänt intresse för medlemmarna (många frågar efter länk och vi får ok från moderatorer/styrelse) så kommer ingen länk att postas på forumet.Mvh
-
citat:Jag tror dock att om någon vill så är det bara att skumma igenom annonserna här på NCS så får man rätt snabbt en handfull privatodlare som inte gått kurser på ett snabbt och enkelt sätt.
jag kommer också ihåg det svar vi (i detta fall Zoorf eftersom jag då satt i Zoorfs styrelse) fick från myndigheten för några år sedan när vi frågade på vad som avses med "större omfattning" (dvs= utbildning och tillståndskrav). Då angavs just regelbunden annonsering (3-4 annonser (kommer inte ihåg exakta antalet) eller omfattande annonser (många arter) som exempel på "större omfattning.Kommentar
-
Ska bli intressant att ta del av odlarregistret och jag tror att det kommer att bli en framgång , Ett namnförslag är Copyfish..Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
-
Odlarregistret går idag officiellt online men skulle behöve lite hjälp med definitioner och texter.
Vi definerar odlare enligt följande (något av kriterierna bör uppfyllas för att få registrera sig i registret):
1. Du har en lokal ämnad just för din akvariefisk med minst 5 akvarier i.
2. Du försöker aktivt att odla fram så starka och friska individer som möjligt med hjälp av urvalsodling.
3. Du tar till vara på de yngel som du odlat fram genom yngelakvarier eller liknande på ett ansvarsfullt sätt.
Någon som inte stämmer eller något som ska bort?Mvh
-
Det var lämpliga krav till en början,se man att det bli för mycket dagis kan man ju ändra kraven.
Snyggt jobbat härligt med lite nya saker i akvarie världen.Kommentar
-
Kommentar