Odlar register?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Ja det är ju en viktig fråga.
    Verka ju underligt att djurenheten i skara säger att det finns inte längre några undantag om man har mer än 5 akvarium
    Medans i lagtexten finns det en annan tolkning dom i ska borde ju veta för det är ju dom som håller i allt

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

bmwpower,

vilka är det som sitter i Skara? Djurskyddsmyndigheten? Om de säger att de vet så borde grunderna för vetandet gå att få ut. Be att få papper eller åtminstone referenser till det de säger. Jag kan spåra saker, om det behövs. Papper på grejerna kan kosta en slant per kopia, men är det inte megamycket papper så kan det vara värt det. Kostar inget att fråga - och säger de att det kostar att fråga, så messa mig telenr och kontakt. Jag är själv byråkrat och vet hur de ska tas...

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Det är djurskyddsmyndigheten i Skara som har hand om dessa frågor sedan en tid tillbaka - innan var det Jordbruksverket i Jönköping.
        Alla lagar och regler skall finnas att ladda ner på deras hemsida

Kommentar

• Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

"Förresten...hur går det med odlarregistret?"
          Jag har iaf ingen aning men två på tråden har ju åtagit sej att
          ordna med denna...

Kommentar

• Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmö

...och inga prejudikat alls...
            citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmö

...kändes som om de var lite undantagna från generella bedömningar.
            Lite motsägelsefullt för mig.

För övrigt är det bara brottmål som är gratis per automatik att föra i vårt system. Håller du dig inom förvaltningsdomstolarna går du oxå kostnadsfri men normalt sett kostnadsförs alla tvister på dom tvistande.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Kalle-Maja,
              det fanns inga hänvisningar till några domar kring något - kallas inte sådant för prejudikat? Eller måste det avgöras i Hovrätten för att det ska bli det?

I förordningen så var inte fiskar lika "specade" eller vad jag ska kalla det, som många andra djurkategorier. Då blir det ju utrymme för tolkningar?

Sedan vet jag att de tvistande normalt sett får betala, men myndighetsbeslut ska ju generellt också kunna överklagas - åker den som överklagar ett myndighetsbeslut (och förlorar) på att betala?

Hilsen,

P

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

Hallå Patrik.
                Har ett bygglovsärende som nu valsat runt i snart två år. Det ligger just nu på kammarrättsnivå. Själva myndighetsgången kostar inget. Det som kostar är att man behöver köpa in fackkompetens som styrker varje argument + all jämrans tid man får lägga ner. Men själva gången genom Länsstyrelse, Länsrätt o kammarrätt har inte kostat en krona.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

JAg har nu varit i kontakt med djurskyddsenheten.
                  Det var väldigt svårt att få klara besked för det finns inga raka svar.
                  Kärnpunkten i allt är vad som är yrkesmässigt det är där det kan bli olika tolkininar.
                  Men i paragrafen större omfattning är det enbart om man hyr ut akvarium.
                  Jag ska ringa deras jusrist i eftermidda och se om jag kan få raka svar på vad som är yreksmässigt.
                  Kan man reda ut den punkten så blir det mycket lättare att veta om man behöver tillstånd.
                  Man behöver bara tillstånd och kurs om dom anser att man är yrkesmässig.
                  Jag frågade om man har 100 akvarium och odlar för att få fram fina fiska och inte säljer.
                  Då behöver man inget tillstånd men säljer man så kan det genast bli tolkningsproblem.

Kommentar

• Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

Ok PatrikMalmö, då förstår jag vad du menar.

Det finns tre rättskällor - lag, praxis och prejudikat - vilka alla tillämpas vanligt och i olika situationer. Praxis är ofta okänt att det bindande kan gälla men är vad som följer vid tillämpning av t ex att saker ska ske "yrkesmässigt", "noggrannt", "enligt god affärssed" e dyl.

Prejudikat är en dom från högsta instans t ex Högsta domstolen eller Regeringsrätten.

Jag är ingen jurist men fuskar lite inom fältet. Vilka tvister som käranden eller svaranden får betala är jag lite osäker på. Brottmål är dock "gratis". Alla mål i förvaltningsdomstolarna (Länsrätten, Kammarrätten och Regeringsrätten) d v s tvister mellan privatpersoner och den offentliga administrationen är oxå kostnadsfria. Sannolikt är det även gratis att tvista som svagare part i många fall som t ex inom hyresrätten, arbetsrätten och konsumentköprätten. Kanske att du där måste företrädas av annan part typ t ex Konsumentombudsmannen eller Hyresgästföreningen.

Jag har som käck hobbyrättshaverist drivit tre mål, alla utan kostnader. Jag har anmält utomhuskrogarna på Medborgarplatsen för ölkartellverksamhet, överklagat ett avslag om socialbidrag på grund av passivt arbetssökande ända upp i kammarrätten samt försökt driva privat arbetsförmedling (innan det tilläts). Hur det gick är en längre historia...

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Nu har jag pratat med juristen på djurskydd och där var det inte mycket lättre att få ett rakt svar.
                      Jag fick hänvisning till denna länk http://www.djurskyddsmyndigheten.se:...p/edit/pid/348
                      Uppfyller man all fyra kraven så ska man har tillstånd enligt djurskyddet.
                      Men det är ändå komunen som bestämmer,så även att man bara uppfyller ett av kraven ellr inget så kan kommunen bedömma att tillstånd behövs.
                      Så är man inte yrkesmässig så behövs inget tillstånd eller kurser men det luddiga är ju vad som är yrkesmässigt.
                      Det är skatteverket som avgör vad som är yrkesmässigt,djurskydd får bara ge en vägledning om vad som kan vara yrkesmässigt.
                      Det blev ju lite klara i vad som gäller.
                      Helst hade djurskydd sett att det hade funnits en dom så dom lättre avgöra vad som gäller.
                      För även om du ha enskilld firma så finns det chans att m,an slipper tillstånd enligt lagen men inte enligt komunen.

Kommentar

• Belgarath
                        Användare
                        • February 2005
                        • 584

Länge leve den ultimata byrokratin !!! [:p]

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Visst kan man stöna över byråkratin här i Sverige (jag gör det ofta) men efter att ha under årens lopp genom mitt arbete ha brottats med byråkratin i andra länder som Danmark, Tyskland, Holland etc. etc. så är faktiskt den svenska byråkratin snarast enkel att ha att göra med - då kan ni tänka er hur byråkratin är att göra med i dessa länder.

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Ni som är vana att tolka paragrafer etc vad säger ni nu [?]

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

"Ni som är vana att tolka paragrafer etc vad säger ni nu"
                              Tycker kontentan i det hela är att det för tillfället inte finns någon uppenbar risk för att småodlare för tillfället skall få problem med gällande lagstiftning.

Att dra igång ett externt odlarregister vore dock definitivt att utmana ödet men om NCS drar igång en intern avdelning för NCS-medlemmar där medlemmarna kan byta, sälja och köpa av varandra så lär det inte vara några problem.

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Oki, himla bra att ni gör efterforskningar, folk´s. För det första så verkar risken att det krävs tillstånd för småodlare rätt låg. Kommunen kan tydligen trixa, men då måste någon anmäla småodlaren först. OM det går så långt som till anmälan och kontroll kan man överklaga beslutet, vilket inte kostar den enskilde något i direkta kronor och ören, men i tid och tålamod. Vid en överklagan (hos länsstyrelsen allra först, om jag kopplar det rätt) torde då kommunen antingen behöva bevisa att fiskarna hålls totalt olämpligt (djurskydd) eller att verksamheten bedrivs yrkesmässigt. Som jag ser det borde det innebära att kommunen måste kunna bevisa att ni har sålt fisk, och troligen också sålt i "större omfattning". Man måste ju även som privatperson kunna sälja fiskar man inte vill ha, i viss mängd. Vi kan även dra in hobbyaspekten bland argumenten då, att man får tjäna 10 papp på sin hobby. Tar nog ett tag innan de flesta småodlare går med vinst, om någonsin.

Well. För egen del kommer jag inte att ha några som helst problem att köra i lång tid utan tillstånd. Spara kvitton och kör lite bokföring så ni kan bevisa vad ni lägger ut på akvaristiken. Blir det strul så tar vi en runda till bland argumenten.

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...