Odlar register?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

"Njet, "FiskFörmedlingen" är på god väg och kommer bli öppen för alla, "Internet wants to be free""
    Antar att du uttalar dig å styrelsens vägnar, eller?
    Stämmer det så lär i alla fall gnällaffärerna klappa händer eftersom de lär få ganska lätt att anmäla odlare något som myndigheterna då är skyldiga att utreda. Men odlarna lär väl ha råd att betala så det var inte i huvudsak av omtanke för dom som jag tyckte att denna avdelning skulle vara förbehållet NCS-medlemmar utan dels att det var ett bra sätt för NCS att få fler medlemmar och dels att det var ett sätt att höja seriositeten på "annonserna" och därmed på NCS. Dvs om "annonsören" är NCS-medlem så är risken minimal att det rör sig om en okänd skojare - om så skulle ske att någon blir blåst på fisk eller pengar så drabbar det ju även NCS.
    Men jag bryr mig egentligen inte - anser NCS styrelse att detta system bättre tjänar deras syfte så är det säkert så.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

"Njet, "FiskFörmedlingen" är på god väg och kommer bli öppen för alla, "Internet wants to be free""
      Antar att du uttalar dig å styrelsens vägnar, eller?
      Nej det gör han inte. Styrelsens inställning är att ha medlemskrav för alla tjänster där man inte bör vara anonym. Det har är ett bra exempel på det, ett annat är de produkrecensioner som kommer att införas här senare. Det vanliga forumet kommer givetvis även fortsättningsvis vara öppet för alla.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

"Man måste sätta värde på vad man får för pengarna. Och med tanke på hur mycket det kostar så är jag min åsikt fortfarande att jag får mycket lite för mycket pengar."
        Jag kan inte uttala mig om den akvaristikurs du gått. Men betygsättningen visar i alla fall att Zoorfs specialinriktade kurser generellt uppskattas väldigt mycket och anses prisvärda. När 95% av de som går förklarar sig intresserade av att gå ytterligare kostsamma vidareutbildningar som inte ens lagen kräver då tycker jag nog att det är ett bra betyg på den kurs man just gått.

Sedan vet jag i och för sig att en del anser att delar av själva grundkursen är onödig och i viss mån kan jag hålla med om detta om man enbart har akvaristik som intresse, men tyvärr är det så att myndigheterna har vissa krav på vad kurserna skall innehålla.
        Jag tror nog att om NCS/SARF satte ihop en specialutbildning för fiskodlare ( på samma sätt som vissa kaninföreningar har gjort) så skulle man nog få dispens för att kunna slippa en stor del av grundkursens innehåll.

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Nu kan jag inte låta bli att skriva.
          Ni minns kanske mitt inlägg om butiker för ca 1år sedan??
          Där hade alla butiker gått kurser om att hålla fiska men det kunnde man inte tror när man tittade i butikerna.
          Vad har då kursen haft för nytta på butikerna,där finns ju dom som inte lärt sig något uppenbarligen.

Mig veterligen så finns det vara 2st som har kurser i detta och det är zoorf och Ann cid.
          Menar du att kusrserna skilljer sig trots att dom ska ha samma syfte?
          Om zoorf vill företräda djuren så borde dom ju se till at man inte måste bli tvingad att vara medlem i zoorf,utan att man ska kunna gå deras kurser än då.

Det öär fel att kommunen ska ha hand om det för dom kan inget åtminstone inte i min kommun.
          När jag frågade om den lokla zoobutiken hade tillstånd visste dom inte ens det.
          Jag tycker det borde finnas ett register där man kan gå in och kolla vilka som gått kursen.
          Så att dom som gått kursen kan få synas lite mer än dom som inte gått den.

Jag tycker personligen kursen är för dyr men anser att det är lika naturligt som att man måste ha kärkort.
          Bara för att man aldrig krocka så behöver man inte vara duktig bilförare.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

"Vad har då kursen haft för nytta på butikerna,där finns ju dom som inte lärt sig något uppenbarligen"
            Vad hade dessa kunnat om de inte gått kurserna , men självklart så är det så att vissa borde tillbringa mer än 16 timmar på en kurs.
            Men en viss kunskap är i alla fall bättre än ingen alls.
            Bättre vore säkert ett system som i Tyskland där man först måste utbilda sig och dessutom ha en viss praktik (tror det är ett år) innan man får starta djuraffär. Men det vi har nu är i alla fall ett steg i rätt riktning.

"Mig veterligen så finns det vara 2st som har kurser i detta och det är zoorf och Ann cid.
            Menar du att kusrserna skilljer sig trots att dom ska ha samma syfte?"
            Jag säger inte att kurserna skiljer sig, men att de KAN skilja sig eftersom myndigheterna inte kontrollerar kursernas kvalité.
            Själv kan jag inte uttala mig om innehållet i någon annan kurs (tror det finns fler än Cids, men vet inte) än Zoorfs eftersom jag inte har gått dessa.

"Om zoorf vill företräda djuren så borde dom ju se till at man inte måste bli tvingad att vara medlem i zoorf,utan att man ska kunna gå deras kurser än då."
            Zoorf är en medlemsorganisation som självklart i första hand är till för deras medlemmar på samma sätt som NCS är en medlemsorganisation - inget konstigt med det.
            Även icke Zoorf-medlemmar kan för övrigt gå Zoorfs kurser (varje kurs går det flera sådana) men medlemmar har ett lägre pris.

"Det öär fel att kommunen ska ha hand om det för dom kan inget åtminstone inte i min kommun."
            DEt är väl inte fel i sig att kommunen har tillsynen utan det som är fel är mångas okunskap som jag skrev ovan. Håller alltså med dig.

"Jag tycker det borde finnas ett register där man kan gå in och kolla vilka som gått kursen.
            Så att dom som gått kursen kan få synas lite mer än dom som inte gått den."
            Håller helt med och jag vet att Zoorf krävt av de ansvariga myndigheterna att de skulle föra ett sådant register, men de vägrade.

"Jag tycker personligen kursen är för dyr men anser att det är lika naturligt som att man måste ha kärkort."
            Allt är relativt men rent generellet så är Zoorfs utbildning rejält billig sett till andra branscher, även om det kanske för en liten affär kan vara mycket pengar.
            Men som jag skrev ovan så är 95% av de som gott beredda att betala ännu mer för att yttreligare förkovra sig så uppenbarligen är det i alla fall värt pengarna för de allra flesta. Många företag skickar ju också flera av sina anställda trots att enligt lag behöver bara en ha gått kursen.

"

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

När jag mailade zoorf så fick man inte gå kursen om man inte var medlem och det fanns inga udantag enligt han som svarde.Det kan nog bli tuffare tag framöver nu när det finns klara regler sedan januari

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

citatär hade alla butiker gått kurser om att hålla fiska men det kunnde man inte tror när man tittade i butikerna.
                Det säger nog betydligt mer om butiksinnehavaren och dess personal än om den utbildning de gått. De kan ju gå kurser hit och dit, men är man sedan inte villig att föra över det praktiskt på sin egen butik så blir det som det blir.

Jag tycker man kan se en del om hur butikerna sköts genom att bara titta in på olika akvariebutiker. På det viset kan man också till viss mån bedöma butiksinnehavarens seriositet. Jag har personligen ratat inköp på en del butiker pga undermålighet på flera punkter...

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

Hej Kjelle, FF som jag å daniel knåpar på har inget med NCS att göra. Ideen bara föddes på detta forum.

Affärerna har inte svårare att anmäla nån som säljer fisk på ciklid.se eller zpet. Troligen mycket svårare på FF då vi skall förmedla kontakter och alla odlare som vill får vara anonyma utåt.

Du vet mycket väl att jag inte uttalar mig å styrelsens vägnar, så bespara mig dina syrliga kommentarer tack.
                  Kram.
                  fish r friend

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

"Du vet mycket väl att jag inte uttalar mig å styrelsens vägnar, så bespara mig dina syrliga kommentarer tack."
                    Det var absolut inte min mening att vara syrlig. Jag vet att styrelsen lagt ut jobb på flera utanför styrelsen och jag trodde helt enkelt att du fått i uppgift av styrelsen att jobba fram ett förslag om detta. Du svarade på mitt inlägg när jag tog upp ett förslag från Nyllet90 om att NCS skulle ta fram en odlarregister och då förutsatte jag att det också var detta ditt förslag gällde.
                    Ber om ursäkt om jag missförstod dig.

"När jag mailade zoorf så fick man inte gå kursen om man inte var medlem och det fanns inga udantag enligt han som svarde."
                    I så fall fick du ett felaktigt svar eftersom det i stort sett i varenda kurs jag hållit har deltagit icke Zoorf-medlemmar. Däremot så har nästan varenda akvaristikkurs varit fullbokad i god tid innan kursstart så på slutet har de säkert prioriterat Zoorf-medlemmar om inte platserna har räckt till.

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Ja, nu får vi hålla isär detta. Bara för att forumdeltagare diskuterar hur en eventuell odlarsite skall se ut, så har den inget med själva NCS eller NCS:s styrelse att göra.
                      Å då får dom göra hur dom vill
                      Anders L

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

låter som ett mycket intressant projekt daniel-ett sådant register har jag länge saknat för när man vill få tag på nån art så blir det en massa tidskrävande research som iaf jag gärna undviker.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

specmats,
                          kopplar din inställning, men för mig är det helt tvärtom - det är själva jakten på firren som ger sanslöst mycket. Kan bli verkliga äventyr av det och så träffar man folk på vägen. Tänk så olika man kan se på saker och ting... *filosoferar*

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

Jo men tror inte det ena utesluter det andra och visst kan det vara kul att jaga en speciell art och jag planerar till hösten att skaffa G.Mento! men då som vf som visserligen oxå kan vara en jakt! (kan inte tänka mej att nån odlar den arten)
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

Vad jag inte riktigt förstår är varför ett odlarregister skulle vara bättre än "köp & sälj". Vill man sälja fisk sätter man in en annons, f o m den 1/9 kommer även företag att kunna annonsera här på ciklid.se. Jag ser ingen större nytta med ett register på fisk som inte är till salu. Dessutom vet jag av erfarenhet från lokala föreningar som testat detta, att det brukar fungera väldigt dåligt att hålla denna typ av listor uppdaterade.
                              Det är mycket möjligt att jag har fel men ge mig gärna lite bra argument då. Vi diskuterar givetvis detta i styrelsen efter som ett av föreningens syfte är att underlätta kontakt mellan föreningens medlemmar.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

citat:Vi diskuterar givetvis detta i styrelsen efter som ett av föreningens syfte är att underlätta kontakt mellan föreningens medlemmar.
                                Som jag har förstått det så är det inte en idé för föreningens område utan en "privat" odlarlista som ska startas av några medlemmar ur NCS eller forumet på ciklid.se...dvs den skall inte vara NCS bunden. Nyllet90´s idé var att den skulle hållas inom NCS, men jag undrar om det inte börjar se ut som om listan hellre skapas utanför...iallafall om jag läst rätt här på slutet.

Visst kan jag tycka att en sådan lista eller register vore bra, men det finns en hel del arbete i detta och hur många är intresserade av att binda ihop alla trådar så att det fungerar i praktiken? Som Micke skriver så är uppdateringen av listan en akilleshäl då uppdatering sker på frivillig basis. Det är inte alla som kommer ihåg att anmäla vad de har att sälja, eller vad som redan blivit sålt.

Om man enbart ska ha en kontaktlista över personer som odlar så kan jag förstå det mer...man då kommer man mer in på personregister och det är inte alla som får hålla i sådant vad jag förstår.

Det gäller att ta första spadtaget...och sedan se vart det bär hän...nu blir det lite "mycket snack - liten verkstad" över det hela.[B)]

Ett enkel sätt kunde vara, om det är praktiskt genomförbart, är att NCS sätter till en extra funktion i forummedlemmarnas profil där man kan bocka för att man "odlar"...och sedan bocka för vilken grupp, t ex "Malawi - haplichromis". En tom textruta kunde finnas där odlaren/medlemmen kan skriva ned lite kort om vad de odlar. Sedan kunde det finnas en gemensam sida på ciklid.se där alla förbockade är länkade till som visar olika artkategorier/grupper så kan alla välja att maila eller kontakta personer direkt via MSN eller dylikt. Hmmm...nu blev det visst mycket snack här också...

Kommentar

Arbetssätt...