Odlar register?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

hehe
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• jan olof
      Användare
      • December 2002
      • 254

Jag tycker det kan vara en bra idé med ett odlarregister, för att man ska kunna bevara lite annorlunda arter som är i princip osäljbart till butiker, för att dom inte har någon färg som yngel. téx malawi dom mbunas som har bruna honor, det blir bruna yngel innan dom färgar.
      sandlekare som ser ut som sillar innan dom färgar, en del haplisar,men ackså fina fiskar när dom färgar ut.
      jag säljer ju en del till både zooaffärer och grossister så jag vet nog ungefär vad dom vill ha det är framförallt färg på ynglen.
      Men sen är det ju alltid en risk att synas för mycket, för vem har lust att betala 7000kr för två kurser, sedan kontroll varge år a´ 3500kr, jag tycker det är tight redan när både el och vatten +skatter går upp.
      Sedan tror jag att ni är en så smal grupp så det påverkar inte zoohandlarna nämnvärt,gnäller gör dom ändå. Nu skrev jag ni, för att jag tycker att det är för stor risk,för att jag har ingen lust att gå dom kurserna.mvhJanne
      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• jullen
        Användare
        • March 2005
        • 628

Bra att det uppskattades
        mvh ville.

375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

Belgarath: hehehe bra ide där, sånt vill ja se
          fish r friend

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

COF

Anonymt och bra. Gäller att minska uppmärksamheten, tror jag. Personligen.

COF - Ciklidioternas Odlar Forum

/P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Belgarath
              Användare
              • February 2005
              • 584

Den bjuder vi på [:p]

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

jo ja tror på anonymitet ja med, men inte att det skall vara begränsat till ciklider dock.
                fish r friend

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Förmodligen är inte många odlare registerade föratagare vilket gör att det är svarta pengar.
                  Varför är man då rädd att synas i ett register det räcker ju att grannen vet vad man gör så är det kört eller???
                  Vi ska väl främja hobbyn och det gör man ju genom att man gått kursen.
                  Men det inte sagt att man är en dålig akvarist för att man inte gått kursen men det visar ju åtminstone något.
                  Men jag förstå att kursen är en pengabörda jkag skulle själv gått den om det inte varit för annat som tagit mina pengar men kursen ska jag gå så fort extra pengar finns.
                  Varför inte göra två register så det inte bli gnäll.
                  Där butiker kan presntera sig med sina erbjudande som dom gör på den danska sidan för en liten månadskostand så generera det pengar till sidan.
                  Sedan ett där man presentera odlare som vill vara med.
                  Jag tycker att man ska ha namnet som är klickbart där odlren kan lägga in en bild på sig och sin lokal och en presentation om sig och sina fiskar.
                  Sedan har odlren en lista som han kan skriva in vilka sorter han håller.
                  Bäsata hade ju varit om odlren själv kunnat gå in och skriva vilka yngel han har för tillfället så att odlren är lite aktuell.

Kommentar

• jan olof
                    Användare
                    • December 2002
                    • 254

Det där att man främja hobbyn genom att gå kursen det håller jag inte med om jag ser det mer som att ta in pengar till kommunerna som har det lite dåligt ställt +att dom som¨vänder sina papper dokumenterar och kvalitetssäkrar får lite mer luft under sina vingar.ursäkta att jag gick ifrån ämnet men jag är så trött på det pappersvändande.
                    Sen har jag sett så många zooaffärer som sköter sina fiskar så dåligt så man blir mörkrädd, och dom har gått kurserna.
                    Men om vi odlare skulle sköta fisken så dåligt så skulle det bli ebberöds bank, alltså mer pengar ut än in.
                    Så jag ger inte ett skvatt för den kursen.mvhJanne

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

OFF dårå. Odlarnas Fisk Forum... då är det inte begränsat till ciklider.

Lurar lite på om det är verklig kvalitet att ha gått kursen. bmwpower och jan-olof har ju båda sina poänger. Man kan ju ha gått kursen och skita stort stycke i det efteråt. Håller helt med om att en del butiker sköter sina firrar åt helvete. Andra är exemplariska. Lurigt. Men kurs borde ju vara någon slags kvalitetsgaranti, det är ju syftet med hela grejen. Månne går jag i framtiden, trots att jag redan nu är mer än "skyldig" att gå den. Misstänker dock att jag håller mina firrar betydligt bättre än många akvariebutiker, samt att jag dessutom kan mer om mina firrar än många handlare. Klurigt var det.

Hilsen,

P

Kommentar

• bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

Ja kursen är dyr men samtidigt känns det skönt att veta att man upplyser kunden om rätt saker istället för att anta att man vet.
                        Jag tycker det är helt naturligt att gå en kurs,för på ett vanligt jobb får man ju gå kurser för att uveckla sig och försäkra sig om vad det är man gör trots att man kan sin sak.

Satt och funderade det med konkuransen.
                        Skulle en handlare tycka att han förlora kunnder när ciklid.se lägger upp registret kanske han gör en större kraft anträngning i sin butik för att återvinnar dom förlorade kunnderna med antingen större sortiment eller intresantare saker.
                        Då får ju butikerna en morot att bli bättre,jag tror odlrna är så utspridda i landet att det inte slå så hårt mot butikerna.

Kommentar

• jan olof
                          Användare
                          • December 2002
                          • 254

Jomen Lennie det här med att zoohandlaren upplyser kunden vad som är rätt eller fel det tror jag inte någon kurs i hela världen kan råda bot på,
                          Jag har varit på en del zooaffärer och jag har hört en massa saker vad man ska göra eller inte, men framförallt dom som är lite försäljare dom har prackat på den stackars okunniga nyblivna akvaristen div vattenberedningsmedel och tester som man måste ha.
                          Så det med att upplysa kunden vad som är rätt eller fel det känns faktiskt att det kommer i andra hand, om dom nu kan det.
                          MALAWIJANNE I VERKLIGHETEN mvh Janne

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Mm, jag har också hört en del handlare "sälja in saker" som man bara måste ha. På ett sätt kopplar jag, eftersom jag själv lurat på att bli handlare. Vad tjänar jag som handlare på att tipsa om billiga gör-det-själv-trix? De flesta har ett kar, punkt slut. De vill få det karet att funka. De kommer inte att köpa mer prylar/fisk vad jag än gör. Klart jag som handlare kränger så mycket jag kan då. Däremot går det för långt när handlare rekommenderar lombardoi till sällskapskar (jo, det är sant!!). Där går min gräns.

Men visst. Lite känsla får man ha. Är det en akvarist man har framför sig och inte någon som har akvarium så får man "kränga" annorlunda. Rätt nyttigt att tänka sig själv som handlare ibland, och se det handlaren säger som ens levebröd. Inte alltid sant, eller behövligt, men ur handlarens synpunkt bra.

Hilsen,

P

Kommentar

• Pikkenix
                              Användare
                              • March 2005
                              • 254

Skulle behöva hjälp med att definera "odlare", avsikten är ju att odlare ska lägga ut annonser inte "privatakvaristen"...
                              Mvh
                              Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• bmwpower
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1934

En odlare är ju en kille som har mer än 5st akavrium enligt lagen

Kommentar

Arbetssätt...