Odlar register?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jullen
    Användare
    • March 2005
    • 628

citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

men de e väll bara å smälla upp en sån sida där varje odlare får välja själv om man vill registrera sig eller inte, det är ju inget tvång liksom. skapa odlar-web och se vad som händer typ
    Bra ide!
    mvh ville.

375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

Ja det är inte lätt att vara laglig

Kommentar

• jullen
        Användare
        • March 2005
        • 628

Nej det stämmer bra det
        mvh ville.

375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Pikkenix
          Användare
          • March 2005
          • 254

citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

men de e väll bara å smälla upp en sån sida där varje odlare får välja själv om man vill registrera sig eller inte, det är ju inget tvång liksom. skapa odlar-web och se vad som händer typ
          Är det någon som tar tag i det, annars kan jag göra det. Snart semester och då ska jag kunna fixa det mesta med en sådan sida. Har tid över efter jobbet också. Vill bara inte göra det i onödan om någon annan skulle sätta sig med det också.

SÄger ingen annan till så börjar jag isåfall med att pilla med det, ni får gärna maila mig idéer på funktioner och liknande som ni vill se. Ni når mig via mail på pikkenix@pikkenix.com.
          Mvh
          Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Tja, det går ju alltid att prova och se vad som händer. De som vill vara med får annonsera/göra reklam för sig och ta eventuella konsekvenser med myndigheterna, och de som inte vill vara med tiger stilla.

Får dock några funderingar... om nätverket blir så stort att de flesta får fatt i vad de vill av privata odlare, så kommer en del handlare (som t ex importerar VF-firrar) att få det tuffare att överleva. Vill vi ha det så? En del butiksägare jag pratat med har sagt att just sjöciklidförsäljningen har gått ned rätt bra, och det som inte säljer det slutar man till sist att hålla. Slutsats: färre handlare överlever, färre handlare håller sjöciklider och färre importerar VF?

Månne landar det i killivarianten, där det är ytterst få handlare som har något intressant. I Killiesällskapet har de också odlingslistor, och det kopplar jag - många arter är annars helt omöjliga att få tag i (om man inte åker och fångar dem på plats själv). För att dra det in absurdum: vill vi att sjöciklidintresset ska bli för initierat folk, ett hemligt sällskap där man måste känna folk och ha kontakter för att alls hitta skoj firrar?

Men jag vet inte. Kanske skiljer det sig med just pengarna - sjöciklider går ju ofta att ta lite betalt för till skillnad från killies. Samtidigt vill alla ha fina firrar så billigt som möjligt (även jag), så man köper där man får chansen. Hur vi nu än väljer (medvetet eller omedvetet) så får det konsekvenser på sikt. Kanske klokt att fundera lite över det.

Har annars ingen direkt uppfattning i frågan, är kluven mellan hur jag själv köper fisk och hur handlare ska överleva på det. Visst händer det att jag köper fisk hos handlare också, men då får det vara något extraordinärt. Dock köper jag en hel del annat av handlare... så nog vill jag ha dem kvar också.

Lurigt, sa Bull.

Funderar också över om jag verkligen måste gå kurs när jag flera gånger blivit tillfrågad om att vara "lärare" på just sådana kurser...

Hilsen,

/Patrik
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Jag kan köpa att det kanske skulle bli en liten skillnad i åtgång av odlad fisk i affärerna, men dom som idag köper VF slutar väl knappast köpa VF för att man kan köpa F2r av en odlare för 30:- ?

Ett tips ang sidan är att odlarna får fylla i någon slags profil där man kan se info om var de bor, om de skickar, vilka fiskar de håller osv.

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Sant, jag tror inte VF-köparfolket slutar köpa VF för det jag skrev ovan, men vilka ska ta hem VF om antalet handlare minskar? Kostar ju en del... och krävs bra kontakter.

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

Kasettbandet dödade musikindustrin!
                  fish r friend

Kommentar

• bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

Men med lite tur så kanske antalet akvarister öka när dom kan köpa sina odlade fiskar till bra pris.
                    Vilket leder till att dom förmodlingen för ett ökat intresse och vill ha VF.
                    Dom som handlar VF idag är med all sanolikhet sådana som kommer att fortsätta med det.
                    Det man köper odlat kan ju vara sådant som inte längre gå att få som VF ex. demasoni.
                    Jag tror inte odlare kan döda akvarihandlen genom att man upprätta en odlarlista.
                    Detta skulle inte bli ett större problem än att små privat odlare säljer sin fisk för 5kr till zoohandlen medans den store odlaren vill ha 15kr.
                    Men för att få andra ögon på frågan så vore det roligt att höra akvarielagrets syn på det hela.
                    Han kan ju repensentera zohandlen i denna fråga så får vi ju ett svar.

Genom att ha ett register så bli ju utbudet betydligt större än vad det är idag och kanske kan odlare byta med varandra för alla odlare känner ju inte varndra eller????

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

Daniel (pikken) och jag (ptja jag pratar mest å försöker komma med ideer å daniel e den som kan skriva ihop skiten) håller på för fullt.

Så inom en snar framtid finns det en version uppe att kolla lite på
                      fish r friend

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Alltså, så som jag själv köper fisk så hade jag utnyttjat ett odlarregister för ciklider till fullo. Se mig alltså inte som emot något sådant. Har bara funderat i handlarbanorna, då jag själv lurat på att starta butik. Rätt bra att sätta sig i handlarnas sits som omväxling - då är det faktiskt firrarna och tillbehören ni lever på, folk´s. Vill vi alltså ha kvar bra handlare så får vi gynna dem.

Lurar också lite på hobbyn som sådan. Om färre och färre handlare har sjöciklider till försäljning, hur ska då nya folk få kontakt med ciklidhobbyn? Redan nu får jag säga (trots attans lång akvaristisk erfarenhet) att jag inte insett en hel del cikliders fulla potential. För inte så längesedan började jag på allvar fördjupa mig i Tanganyikaciklider, och vill man ha verkligt bra snurr på dem så syns det bara inte i en akvariebutik (om de inte har showakvarier). Några enkla exempel är Cyps, Featherfins och sandciklider...

Well. Känns som om jag lägger ner min åsikt i detta, verkar redan ha gått såpass långt att sjöciklidförsäljningen i vanliga butiker har minskat (enligt de handlare jag har kontakt med). Någonstans vill jag ändå att fler intresserar sig för dessa firrar och att det inte blir för exklusivt och slutet. Svårt att sia om framtiden.

Bästa hälsningar till alla, i olika läger.

/P

Kommentar

• Daniel Odell
                          Användare
                          • January 2003
                          • 2437

Namnförslag mottages med tacksamhet, vinnaren får en kram.
                          fish r friend

Kommentar

• jullen
                            Användare
                            • March 2005
                            • 628

Odlarregistret
                            mvh ville.

375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

odla vadå, rosor?

nä men seriöst det är ju ett bra namn vi funderat på (odlarregistret), men vi letar efter nått mera klatshigt med lite humor ... fyndigt liksom.
                              fish r friend

Kommentar

• Belgarath
                                Användare
                                • February 2005
                                • 584

S.P.I.G.G. = Sveriges Privatodlares Intresseförenings Glada Gäng

Kommentar

Arbetssätt...