Odlar register?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

För egen del så räcker "Köp & sälj" alldeles perfekt. Mer har jag inte behov av. Uppdateringarna av ett odlarregister är minst sagt trixigt, räcker bra med att kolla på SKS, (Killieföreningen). Många medlemmar, många som odlar, men att anmäla det till listan är värre. Då pratar vi ändå folk som oftast är genuint intresserade av sina firrar, annars blir man inte killiot. Ciklidioterna är visserligen ofta också verkligt intresserade av sina firrar, men enligt min erfarenhet så har de en bit kvar upp till inbitna killioter...

Men, men. Idén är god så de får prova. Provar man inte så vet man ju inte. För NCS del tycker jag det verkar vara overkill med odlarlista när det finns "Köp & sälj". Men det är min alldeles egen åsikt, minsann. Möjligen en förteckning över de som har "lokal", hur nu det ska definieras. För min del handlar det då inte bara om att köpa fisk utan lika mycket om kontakter. Alltid skoj att komma på besök till folk som odlar en del.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

citat:Ursprungligen skickat av Micke

Vad jag inte riktigt förstår är varför ett odlarregister skulle vara bättre än "köp & sälj".
      På rak arm, här är några anledningar (finns säkert fler):

* Sökbarheten i ett dataregister. Köp och sälj har ingen sökfunktion. Man vill inte och bläddra igenom 300 sidor med annonser för att hitta det man är ute efter.

* Man kan finna personer som sysslar med liknande inriktning som en själv och utbyta erfarenheter.

* Det är lite "sport i" (och bra för hobbyn) att odla något som någon annan inte odlar.

Kommentar

• specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

ja köp & sälj är minst sagt lite omständig men va jag har hört så är en ny köp & sälj pågång. Men återigen! det ena behöver inte utesluta det andra..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

"Ett enkel sätt kunde vara, om det är praktiskt genomförbart, är att NCS sätter till en extra funktion i forummedlemmarnas profil där man kan bocka för att man "odlar"...och sedan bocka för vilken grupp, t ex "Malawi - haplichromis"."
          Vi har varit inne på detta när vi diskuterat det i styrelsen.

"* Sökbarheten i ett dataregister. Köp och sälj har ingen sökfunktion. Man vill inte och bläddra igenom 300 sidor med annonser för att hitta det man är ute efter."
          Bättre sökmöjligheter är på gång i "köp & sälj"

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

Kommer köp och sälj se ut som på den danska sidan att det är anonnser på 2 ställen eller kommer det att ligga allt i ett???

Jag tycker ett odlar register där odlan får presentera sin arter och lite fakta med en bild och kontakt info kan räcka.
            Sedan om man vill anonnsera kan man göra det i köp och sälj.

Kommentar

• discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

Med ett odlar-register så ser jag bara fördelar.
              1. Jag tror man lär sig känna fler små och stor odlare personligen, för jag tror att man kommer att utbyta erfarenhet via mail ochså vidare.
              2. Man kan få tag i lite udda arter.
              3. När man väl vill sälja ut lite udda/sällsynta arter så vill man att dom kommer till personer som vill fiskens bästa och inte ser just den sällsynta dyra fisken som en status grej i karet.

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

"Kommer köp och sälj se ut som på den danska sidan att det är anonnser på 2 ställen eller kommer det att ligga allt i ett???"
                Det kommer att bli två olika avdelningar.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Här kommer svar från zoorf
                  #148;Zoobranschens Riksförbunds utbildning/kurser, riktar sig i första hand till
                  zoofackhandlare och grossister - men är även öppen för andra intresserade,
                  ex. djurskyddsinspektörer och veterinärer. Erhållna meriter är personliga.#148;

Som bransch/intresseorganisation vänder vi oss uteslutande till den
                  yrkesmässiga handeln, och personer knutna till denna. Detta förutsätter
                  inregistrerad firma kopplad till branschen, alternativt att man står i
                  begrepp att ge sig in i branschen och tex får utbildningen betald via
                  arbetsförmedling eller liknande.

Vi kan mao inte erbjuda utbildningen till #148;renodlade#148; privatpersoner.

All övrig info (priser, kalendarium etc) finns att tillgå på våra hemsidor.

Skön Helg!
                  Mats Danielsson

Kommentar

• bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

Nu undra man ju zoorf kräver att man har firma lagen säger att fler än 5 akvarium kräver kurs alltså så stor man mellan två hötappa om man inte går hos någon annan

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Det står fortfarande inte något om att Zoorf kräver att man skall vara Zoorf medlem för att få gå kurserna, tvärtom så står det - "är även öppna för andra intresserade".

Det är inte Zoorf som beslutat om lagarna utan det är myndigheterna. Zoorf har däremot ett ansvar gentemot sina medlemmar och det är ju det som de fullgör genom att tav fram en utbildning.

Man kan ju tycka att myndigheten borde har ett ansvar gentemot de som på olika sätt drabbas av ett nytt beslut men så är det tyvärr inte.
                      De kan bara besluta att en godkänd utbildning krävs för att få fortsätta, men behöver inte ens ordna fram en sådan utbildning.

Kommentar

• Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

Det här är bra.Det börjar att röra på sig...
                        Jag vill bara klargöra några saker,så att grossister och zoo-handlare inte blir sugna på att
                        anmäla majoriteten av medlemmarna i NCS till länstyrelsen. För jag misstänker att flertalet av oss har fler än 5 akvarium..
                        ###Meningen/syftet skall vara att bevara okommersiella ciklid ,eller andra fiskarter; och därigenom främja tillgången utbudet.
                        Jag anser alltså att vi inte på något sätt kommer att gå i kollisionskurs med de etablerade handlarna; snarare tvärt om att de själva kan utnyttja kontaktnätet för eget syfte.
                        ######################
                        Daniel (pikken) och jag (ptja jag pratar mest å försöker komma med ideer å daniel e den som kan skriva ihop skiten) håller på för fullt.
                        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
                        En uppdelning av fisk-kategorier motsvarande den vi har här på NCS vore perfekt.
                        Så inom en snar framtid finns det en version uppe att kolla lite på ====BRA!
                        #########
                        Namnförslag mottages med tacksamhet, vinnaren får en kram. Varför inte detta nämnda förslag :
                        S.P.I.G.G. = Sveriges Privatodlares Intresseförenings Glada Gäng
                        #######
                        Det där att man främja hobbyn genom att gå kursen det håller jag inte med om jag ser det mer som att ta in pengar till kommunerna som har det lite dåligt ställt +att dom som¨vänder sina papper dokumenterar och kvalitetssäkrar får lite mer luft under sina vingar.ursäkta att jag gick ifrån ämnet men jag är så trött på det pappersvändande.
                        Sen har jag sett så många zooaffärer som sköter sina fiskar så dåligt så man blir mörkrädd, och dom har gått kurserna.
                        Men om vi odlare skulle sköta fisken så dåligt så skulle det bli ebberöds bank, alltså mer pengar ut än in.
                        Så jag ger inte ett skvatt för den kursen.mvhJanne
                        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
                        Jag håller med till 100% .Skall man däremot föra över hobbyn till proffesion skall man givetvis gå kursen.
                        Inte f¤¤¤n skall man behöva betala 10,000:- för att kunna fortsätta med en hobby,som t,ex jag har hållt på med i 33år !!!
                        (jag är 37).Så länge man inte överskrider skattmasens hobby-gräns,så är man en amatör! Och t.ex jag ligger långt från den gränsen.
                        ##########
                        Skulle behöva hjälp med att definera "odlare", avsikten är ju att odlare ska lägga ut annonser inte "privatakvaristen"...
                        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤
                        Jag håller inte med,syftet skall vara för alla som väljer att föda upp ovanligare akvariefisk. Snarare skall/bör vi främja
                        okommersiella intiativ dvs den "äkta" akvaristen.
                        ############
                        Jag tycker det kan vara en bra idé med ett odlarregister, för att man ska kunna bevara lite annorlunda arter som är i princip osäljbart till butiker, för att dom inte har någon färg som yngel. téx malawi dom mbunas som har bruna honor, det blir bruna yngel innan dom färg
                        ¤¤¤¤¤¤
                        Jag är helt på din linje!
                        ###############
                        -Mr.Fish-

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

Snälla Kjell använd glasögonen när du läser vad zoorf skrivit.
                          zoofackhandlare och grossister - men är även öppen för andra intresserade,
                          ex. djurskyddsinspektörer och veterinärer. Erhållna meriter är personliga.#148;

Som bransch/intresseorganisation vänder vi oss uteslutande till den
                          yrkesmässiga handeln, och personer knutna till denna.
                          Jag har nu skickat ett mail där jag skriver att privat personer behöver kurs över 5 akvarium så få vi se hur dom svara på det.
                          Tidigigare har det var blankt nej men det kan hända att du Kjell har fått dom till att ändra sig

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Mr Fish, själva hobbyaspekten blir faktiskt intressant här. Såvitt jag kopplat det är det helt ok att tjäna max 10 papp om året på sin hobby (då pratar vi vinst alltså). Misstänker att långt de flesta odlare ÄNDÅ går med förlust, och driver verksamheten just som - hobby. Även om man nu har 10-15 kar. Måste t ex biodlare gå kurs? I dunno. Misstänker att myndigheterna inte heller vet, då jag inte tror att frågan prövats rättsligt. Så folk´s, åker ni dit och blir anmälda, hävda att det är hobby och hala fram lite förlustkvitton. Inte särskilt svårt som akvarist, om ni bara sparar på vad ni köper in. Inte alls pejl på om ni blir frikända, men väl värt ett försök.

Pratar nu inte om själva djurhållningen - till och med den mest akvaristiskt okunniga kontrollant torde bli misstänksam inför kar med döda firrar i. Personligen tror jag inte någon medlem i NCS skulle råka ut för något sådant. Men i allafall.

Hilsen,

P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmo

Mr Fish, själva hobbyaspekten blir faktiskt intressant här. Såvitt jag kopplat det är det helt ok att tjäna max 10 papp om året på sin hobby (då pratar vi vinst alltså). Misstänker att långt de flesta odlare ÄNDÅ går med förlust, och driver verksamheten just som - hobby. Även om man nu har 10-15 kar. Måste t ex biodlare gå kurs? I dunno. Misstänker att myndigheterna inte heller vet, då jag inte tror att frågan prövats rättsligt. Så folk´s, åker ni dit och blir anmälda, hävda att det är hobby och hala fram lite förlustkvitton. Inte särskilt svårt som akvarist, om ni bara sparar på vad ni köper in. Inte alls pejl på om ni blir frikända, men väl värt ett försök.

Pratar nu inte om själva djurhållningen - till och med den mest akvaristiskt okunniga kontrollant torde bli misstänksam inför kar med döda firrar i. Personligen tror jag inte någon medlem i NCS skulle råka ut för något sådant. Men i allafall.

Hilsen,

P
                              Patrik För det första 10-15 kar räknas säkret till större omfattning. Iofs upp till den okunnige kontrollanten att bedömma

Biodling tror jag inte nämns i lagen. De måste missat detta.

Sen att bara bli inspekterad av någon som inte vet vad han skall inspektera är minst sagt ett myndighetsövergrepp. Till råga på allt får jag som vanligt betala för det. Det är som att ge snubben som dränker brevlådan med reklam dricks.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

• Mr.Fish
                                Användare
                                • May 2004
                                • 1403

"Mr Fish, själva hobbyaspekten blir faktiskt intressant här. Såvitt jag kopplat det är det helt ok att tjäna max 10 papp om året på sin hobby (då pratar vi vinst alltså). Misstänker att långt de flesta odlare ÄNDÅ går med förlust, och driver verksamheten just som - hobby. Även om man nu har 10-15 kar"
                                #########
                                Just så är det..Jag/Vi (Jag sköter inte lokalen själv längre).
                                Skulle det inte,just,vara för att att hjärtat brinner för hobbyn;
                                så är det KOSTSAMT att vara akvarienörd!
                                -MR-Fish-

Kommentar

Arbetssätt...