Fiskar..?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

Låt oss säga att fiskarna trivs och kommer upp i vuxen storlek utan problem. Tänk dig då dessa 25cm bjässar i ditt 250l kar =) Det säger ju sig självt att karet är för litet. Satsa som de ovan säger på lite mindre (snyggare =) ) malawis. Varför inte S.Fryeri, Någon aulonocara och ett gäng golden simmande bland dom?

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

citat:Ursprungligen skickat av deelay

Andreas: Ett tips är att ALDRIG skaffa fiskar som växer ur ditt akvarium? Det tyder på ansvarslöshet och på att du inte tar hobbyn så seriöst. Sånt uppskattas inte hos mig iallafall.
      omg... ibland undrar man zaphi =)
      Vad är ditt problem deelay? Du tycker det är ok med oseriösa akvarister eller? På forumet försöker vi lära folk att sköta sina fiskar, inte missbruka dem. Om du har något att säga så säg det tydligt och med movitering, ditt inlägg är totalt meningslöst.

Akvaristik handlar om att ge fiskarna bästa möjliga levnadsstandard i en sluten miljö och det innebär inte att man skall ha rovfiskar i ett litet akvarium. Jag vill gärna se dig försvara det.
      Ok först så påstår du saker som jag inte sagt, sedan vill du att jag ska försvara det erhm... sluta me det tack, det var faktiskt du som rekomenderade rovfisk och inte jag. Angående om jag har problem... svar nej jag tycker bara du låter lite väl hård o aggresiv och det va det som jag syfta till... SÅ HÄR ÄR DET O DET MED BASTA!!! om du förstår va jag menar, självklart föredrar jag att folk är seriösa men alla har ju olika definitioner om vad som är seriöst, det går nog att hitta "fel" även i din lokal utefter någon annans definition angående vad som är seriöst. Akvaristik handlar ju även om att ha en viss känsla och inte bara gå på centimetrar o liter för skulle man gå på det ja vem skulle man lyssna på då eftersom det står olika i många böcker och väldigt många har sagt olika genom tiderna.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Bra, då skulle du skrivit det med en gång och inte sådana ìdiotinlägg som:

"omg... ibland undrar man zaphi =)"

Va är det för snack? Tycker du seriöst att det var ett intressant inlägg i sammanhanget? Jag tar gärna en strid med dig på forumet om du vill, eller så kan du ringa mig, inga problem, men jag vill höra kreativa svar och inget löst spontansnack i samband med personlig kritik.

Angående storfisk i småburkar så tycker jag det är fel att som nybörjare förutsätta att man skall köpa ett störra akvarium senare, JA. Då kan man väl skaffa det direkt då? Storfisk i småkar är ett tecken på att det kommer sluta illa och att man inte alls är intresserad av fiskarnas välbefinnande utan av att just ha den asfräcka supercoola ögonätaren från Malawisjön! Fryeri är en rovfisk, visst, jag borde kanske skrivit större rovfiskar. Nöjd?

Och till dig mrgreeed vill jag fråga varför jag skulle såga folk mer än någon annan bara för att jag säger vad jag tycker. Han får väl göra vad han vill med sina fiskar. Bara för att jag råkar använda hårda ord när andra saknar dem så betyder det väl inte att han måste lyda mig?
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

citat:
          Va är det för snack? Tycker du seriöst att det var ett intressant inlägg i sammanhanget? Jag tar gärna en strid med dig på forumet om du vill, eller så kan du ringa mig, inga problem, men jag vill höra kreativa svar och inget löst spontansnack i samband med personlig kritik.
          Haha påminner mig om tjafs i lunajchatten!

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Zaphi: ett råd, ödmjuka dig! Det tjänar vi alla på.

Mvh Jari

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Normalt sätt är jag relativt ödmjuk och korrekt, det tror jag nog kanske de flesta skulle hålla med om också, men sådana inlägg kan man bli jädrigt irriterad på. De är otroligt onödiga.

Egentligen skulle jag raderat det och glömt alltihop, men det är ju för sent nu, eller hur?

Kommentar

• mrgreed
                Användare
                • July 2002
                • 494

>Zaphi
                Jo det ska jag tala om för dig om du inte förstår det annars.
                Du säger i princip att alla akvarister som skaffar en fisk eller fiskar som kommer att växa ur akvariet man i början kommer att ha fisken eller fiskarna i är inte seriös enligt ditt och många andra seriösa akvaristers sätt att se på saken då förstås menar du..

Jag är övertygad att många som håller Central/sydamerikaner gör på detta vis.Man kanske skaffar en grupp fiskar men man kan inte ha kvar alla för att akvariet bara är stort nog för ett par.Och ett par kanske också är precis vad man vill ha.

Att skaffa ett urval på 6-8 fiskar gör att man har mycket större chanser att få ett stabilt par som trivs och inte då som du skulle föreslå att skaffa en hona och hane (eftersom det är allt det finns plats för i burken när dem är vuxna) som inte alls passar ihop och slår varandra sönder och samman.

Jag tycker inte heller det är speciellt oseriöst att skaffa en t.e.x American redtail och hålla den tills den växt ur akvariet för att sedan skänka bort den till någon med ett akvarium som passar dess gigantiska storlek.Bara man från början är införstådd med att man måste göra detta!

Jag gillar att byta fisk ofta och håller långt ifrån alltid mina centraler till vuxen storlek.
                Det gör att jag kan gallra och sälja vidare och prova på långt fler arter än om man skulle följa ditt exempel på hur en seriös akvarist håller fiskar.

Jag tycker däremot det är oseriöst om man inte gör något åt saken och låter ett alltför stort djur plågas i en alltför liten burk.

Mvh
                Danne

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Jag håller med mrgreed i sitt resonemang förutom när det kommer till redtail.

Paroonhajar och redtailmalar är för mig alltid oetiskt att skaffa, det finns helt enkelt inte underlag för dess framtida behov. Akvarierna som krävs finns helt enkelt inte. Det heter att man kan lämna dom när de växt ur men hur många i landet har 10 kubiks kar och större?, och i princip ingen vill ha dom när de är stora. Dessa två har ju ett rörelsemönster som kräver utrymme åt alla håll liksom.

En känd affärskedja här i norrköping envisas med att sälja redtail och paroonhajar, jodå jag håller med, de ser skitcoola ut när dom är små, speciellt redtailen. Vad jag önskar att inte affärerna hanterade dessa fiskar över huvudtaget.

Större centralamerikaner ex. går ju att husera med lite kunskap, där handlar det ju om att vara lyhörd för deras revirbeteende och trixa fram konstellationer som kan fungera. Men rent storleksmässigt så går det fortfarande husera dom i standardakvarier(icke specialbyggda).

Mvh Jari

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Jag tar gärna en strid med dig på forumet om du vill, eller så kan du ringa mig, inga problem, men jag vill höra kreativa svar och inget löst spontansnack i samband med personlig kritik.
                    Ta en strid om vad, dina eller andras defintioner på vad som är seriöst eller? Känns ganska meninglöst faktiskt eftersom det är ju en fråga om hur man uppfattar saker och vad man själv tycker verkar rimligt.
                    Kan säga så här, jag satt o tittade på mina phenochilusar och dom är nu ca 12-15cm och JAG tycker dom har blivit för stora för mitt 480Liters, känns inte som burken räcker till längre sammtidigt som det finns en del som har dom i 375Liter o tycker det funkar galant, så vem har rätt? personligen tycker jag faktiskt att alla burkar under 200X80X60 är för smått för "haplisar" men enligt böckerna har jag fel så det är som sagt en fråga om hur man uppfattar saker o ting, Aulonocarer eller mindre mbunas (max10cm) tycker jag verkar vara lagom till mitt 480L.

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

deelay: Nu diskuterar du iallafall på ett bra sätt. Det uppskattar jag. Alla tycker olika om akvariestorlekar, det är en självklarhet, men då kanske du borde fundera på att ge kreativa svar och inte kortfattade personliga åsiktspåhopp nästa gång du kommenterar något du inte håller med om.

danne: Jättebra att du kan fixa det på ett seriöst sätt. Dock är det så att många nybörjare inte vet vad de snackar om eller vad de ger sig in på och det är just de som vi vill hjälpa så att inte fattar förhastade beslut. Folk som vet vad de sysslar med och tar ansavar behöver vi ju inte rådgiva alls eller hur?

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

lite utanför nuvarande dialog men ang, stora "olämpliga" fiskar som ex. red-tail så undrar jag om det finns möjligheter för seriösa odlare att ta fram genom långvarig selektiv avel dvärgformer för stora arter!? som man gör med hundar, katter etc..i japan har man en gedigen tradition med dvärgträd sk.bonsai-träd, men det kanske inte finns en marknad för detta-vad tror ni?
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Zaphi
                          det va inget personligt påhopp utan mer en reaktion på den bryska tonen =)

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

bonsaiträd är inga dvärgträd. å ja håller med zaphi. skaffa fiskar som växer ur ens akvarier är ansvarslöst.
                            fish r friend

Kommentar

• Nyllet90
                              Användare
                              • October 2004
                              • 1133

Bonsai är vist dvärg träd på ett vis. Man beskär träd så att dm inte ska bli stora, och när man är nökd med dom så sätter man dom i små grunda krukor för att dom inte ska växa sig stora! Så på sätt och vis är dom dvärg träd.
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Mr.Fish
                                Användare
                                • May 2004
                                • 1403

Zaphi..Relaxa..Vi är alla kompisar och vi delar samma intressen,
                                Dellay o Nyllet är BRA akvarisster DET VET JAG!!!-Mr.Fish-

DIF-är ..

Kommentar

Arbetssätt...