Jonas, vad har du för malawi arter?
Funkar denna kombination?
Kollaps
X
-
-
ehhmmm....många =)
310:
10 Melanochromis interruptus VF
5 cynotilapia afra chewere VF
3 pseudotropheus elongatus chewere VF
20 golden
375:
6 cyrtocara moorii F2
3 sciaenochromis fryeri
3 placidochromis electra
5 aulonocara F1
10 goldens
10 copadichromis borleyi kadango F1
540:
12 rödzebra, vf hanne
2 tropheops chilumba red top
4 ps. demasoni
2 aulonocara jacobfreibergi otter point.
Alla i 540 utom aulonocara jacobreeibergi är till salu för tillfället, behöver mer plats till fisken i min 375:a.
Fiskar jag planerar att köpa:
Placidochromis phenochilus wihite lips "mdoka"
Labeotropheus fuelleborni katale mc/ob + normalfärgade
Labeotropheus trewavasae red top thumbi west, F1
En hel del malawi har jag här hemma. När jag tömt mitt 540 skall de flesta haplisarna ner i det för att få bättre plats./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
-
Fjärilscikliden!, -Har du helt slutat med Tropheus och isåfall varför?Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Jag har för tillfället:
28st Tropheus limespot masanza
7st tr. moorii kala island
14st Tr. duboisi maswa
3st Tr. ikola
Så jag har inte direkt slutat med tropheus, de har bara fått nöja sig med färre akvarium. Har masanzan i ett 250 (bara ungdjur på 4-5cm ännu), resten i ett 720 bland-tanganyika.
Men jag kan ju säga så att om jag bara hade haft ett enda stort akvarium hade jag haft Malawiciklider i det./Jonas
-
ok..ja har inte plats med så många akvarium som du (tyvärr), har 2 stora och nåra yngelakvarium, det ena har jag tropheus katonga och tropheus caramba, det andra akvariet gick sönder men är nu lagat så jag får se vad det blir men förmodligen blir det 20-30 vf Melanochromis Parallelus, 1+1 vf Copadichromims Trewavasae, 1+3 vf Pseudotropheus Flavus.Tropheus Duboisi halembe, so
-
Det är svårt med platsen, och det tar ju mycket tid. Så lite automatiskt vattenbyte på alla småakvarium hade inte suttit helt fel just nu
Skötseln tar rätt så mycket tid som jag skulle behöva lägga på annat så en nertrappning hade nog inte vart fel när man tänker efter. Men det vet ju alla att det inte kommer att hända. Så valet mellan alternativen trappa ner på akvarium eller skaffa automatiskt vattenbyte är ganska lätt/Jonas
-
automatiskt vattenbyte säger du!?, Förmodar då att du har karen i en lokal?, jag har mina i bostaden och ett sånt system är då inte aktuellt men tanken på en lokal är lockande och isåfall skulle jag nog satsa på nått sånt.Tropheus Duboisi halembe, so
-
jag har dem i mor o fars källare, så om man kan kalla det lokal, nja, är en tvättstuga där jag ringat in halva med akvarium./Jonas
-
ja det är väl samma sak, helt enkelt en lokal avsedd för akvarium..ska kontakta min värd ang. lokal, det finns en hel del outnyttjade "rum" i min källare, borde inte kosta så förfärligt mycket tror jagTropheus Duboisi halembe, so
-
Hur många Mbunas får man MAx ha iett 375liters? har ju btn-moduler i som tar lite plats oxå...filter modul r + a +u ...
kan man ha 30 i alla fall???
har 1+7 Vf Melanochromis auratus
1+7 f1 metraclima esterhe
2 synodontis njassae
1+1 Mc trevavase....
e det max eller kan man ösa i lite till ? eller blir det för trångt när dom e vuxna sen? vill att dom ska leka regelbundet oxå...det var tanken med så många honor..Mina kar
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333Kommentar
-
auratus och esterhe blir runt decimetern så de är ganska små, trewavasaen lite större så du kan eventuellt ha nån mer art,jag skulle välja nån Pseudotropheus som Ps.Polit.Tropheus Duboisi halembe, so
-
Nja, min erfarenhet av rödzebra är att dom kan bli riktigt stora. hade ett tiotal för några årsedan var av de 2 största var 15-17 cm.
Av de Trewasae jag har haft (är en av mina Malawi favoriter) så blev ingen så stor. Dessutom är det stor skillnad mellan hanar och honor i storlek honorna når ofta inte en längd som är mer än 8-9 cm.
Trewasaen har även en mer cylindisk kroppsform än rödzebran varför jag uppfattar den som mindre.//RobertKommentar
-
citat:Nja, min erfarenhet av rödzebra är att dom kan bli riktigt stora. hade ett tiotal för några årsedan var av de 2 största var 15-17 cm.
Blir dom 15-17cm så får dom nog lite för mycket mat..Kommentar
-
ja röd zebra ligger runt decimetern i vilt tillstånd samma sak med auratus-i handeln har ja sett auratusar på 15-20 cm!, övermatade missfoster som inte har nånting gemensamt med arten som helhet, vissa personer matar sina fiskar som galningar för att få dom så stora som möjligt-ett råd till dessa är att skaffa arter som blir STORA och inte förstöra små arter-det här problemet var värre förut men det är fortfarande ett problem-titta på dom odlade som finns idag-oerhört mycket skräp tyvärr.Tropheus Duboisi halembe, so
Kommentar