petenia splendida

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirran
    Användare
    • December 2004
    • 186

    petenia splendida

    undrar lite hur många vi är som äger dessa fräcka fiskar och hur stora era är, lite erfarenheter om tillväxt utfärgning mm jag köpte mina nu i maj från simontorp de är nu ca 8-10cm och växer jätte snabbt men de har inga antydningar på någon färg ännu. men nu har jag en fundering ang könen kan det vara så som på jaggorna att honan inte har eller bara har lite fläckar undertill på buken och hannarna är mer mönstrade på magen, har 3 st som är lite större och en av dom har inget mönster alls på buken medans de andra 2 stora har mycket? vad tror ni? den fjärde är bara 5 cm så den är mörk över hela kroppen ännu.
    pirran
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Jag har fångat dom i Lago petenia och kan säga att man hittade vobblern i magen, men det var inte så svårt för man kan stoppa in hela kardan i munnen.
    När man odlar dom så var det mest förvånande att när man drar ynglen och dom är 10-15 cm, dom får svampproblem saltar ett kg på 300liter vad händer jo dom leker och vips ett förstagångsodlingsdiplom till
    (kan säga att en av dom mest envisa poliser i Petenia ville promt köpa mitt teleskopmetspö, men vänner emellan så sa jag att jag inte kan ta emot några pengar men vi kan byta du får mitt spö och jag får din rostiga puffra, han fick skämmas=ingen affär)
    snygga Eldbukar fanns det där.
    vänligen
    kan för övrigt ses


    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • May 2004
      • 2964

      #3
      Jag har 8 st från 7-12 cm, den största har fått röda fläckar runt huvudet,(nej det är ingen sjukdom!!) även ryggfenan börjar bli röd.
      Som sagt dom växer väldigt fort, det är en förvånansvärt lugn och lite feg ciklid tycker jag. Ska bli intressant att följa uppväxten av denna snygga firre.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      Arbetssätt...