Pseudoplatystoma fasciatum med discus?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

Varför inte skaffa två-tre stycken? Sorubim lima trivs bra med varandra, till skillnad från andra stora rovmalar.
    Hur stora mina blir ska bli intressant att se. Planet Catfish skriver 30 cm, men jag har sett uppgifter på över 50.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Gäst

Så stora rovmalar äter väl upp dina discusar tids nog?

Kommentar

• reecord
        Användare
        • February 2004
        • 341

Det har jag svårt att tänka mig.
        Sydamerika

Kommentar

• Gäst

citat:Ursprungligen skickat av reecord

Det har jag svårt att tänka mig.
          vuxna fasciatum kan ju väga upp emot 70 kg

från zoopet: "Köttätare som äter allt levande den kan få i sig"

Kommentar

• reecord
            Användare
            • February 2004
            • 341

jo visst men det är nog ganska svårt att svälja en discus.
            Sydamerika

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Lånar tråden lite då jag fick tag på 2 troliga P Fasciatum igår. De såldes som Tigershovelnosed mal på Hornbach utanför Malmö och nu går de som sagt i mitt 3m kar, skall bli kul att se hur de går för dem.
              Efter vad jag har sett i litteraturen så skall de bli rejält stora och är rovmalar men mycket mer står det inte.

Ni som har info om dem och vet några bra länkar, dela med er.
              Tack på förhand.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

www.waterwolves.com diskuteras TSN (Tiger Shovel Nose) mest hela tiden. Själv vet jag inte mycket om dem, mer än att de blir hiskligt stora men är mesiga som små, och kan lätt svälta ihjäl om de umgås med glupska fiskar.
                mvh Daniel
                ...som just ägnat en timme åt att (förgäves) försöka få en lite Brachyplatystoma juruense ta en räka. Sveriges odlare av småfisk kommer att bli rika!
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Nilssonnet
                  Användare
                  • March 2005
                  • 102

Har de sådana firrar på Hornbach? Jag trodde det mest var neontetror och sådana firrar de hade... har de altumskalarer?

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Jag blev själv överraskad när jag såg dem, men några altumscalarer har de nog inte. Enligt säljaren så skulle de ta in mer ovanliga fiskar til hösten.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Gäst

Eftersom en arowana tydligen var mellanmål för en Pseudoplatystoma fasciatum i Luleå tror jag inte att en discus är så mkt svårare.

Kommentar

• Felipe
                        Användare
                        • April 2002
                        • 327

Jag haller med Daniel; S.lima blir LATT over 30cm. om det nu inte ror sig om olika "populationer"....mina ar runt 50cm.
                        Ratt lugna pa dagen men betydligt mera aktiva pa natten....jag har dock inga fiskar ihop med dem som latt kan fangas (storre gymnos och Crenicichlor).
                        Pseudoplatystoma fasciatum blir verkligen stor...jag vet inte riktigt hur "vanligt" det ar....men forra aret fangades en del som vagde uppat 100 kilo (??).
                        Clarias eller P.gracilis ar ocksa roliga, latta och blir inte SAAAA stora.
                        Felipe

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

jinnarparen: Det finns inte så mycket bra info om P. fasciatum tycker jag, de flesta artiklar försöker bara få en att avstå att köpa dem, vilket iofs kan vara befogat, men det är trist att det är så få som förklarar hur de ska skötas då malen trots allt finns i handeln.
                          Min fasciatum var inte särskilt komplicerad att sköta om, den var väldigt lugn och stressade inte upp sig knappt för nåt, den var lugn även vid matningen, den hovrade liksom bara sakta fram till "bytet" och sög till. Jag hade turen att inga andra fiskar förutom fengäddan som gick i samma kar tyckte om rå fisk, så min matade jag med bitar av abborre och torsk, sedan tog den foderfiskar om jaggorna inte hann käka upp allt innan karet släcktes. Den jagade alltid på natten. Död mat åt den däremot när som helst om den var hungrig. Den käkade bara ett par gånger per vecka och låg sedan stilla någonstans och smälte maten, ingen fisk som livar upp karet direkt kan man väl säga... Men jag tyckte den var ball. Snygg var den ju också.

Hur som helst så såg man tydligt då den var hungrig eftersom den började simma längs framrutan eller högre upp i karet. Man kunde även se att den var hungrig om man matade jaggorna med frysfoder och malen kände vittringen av maten och började röra på sig. I så fall slängde jag i några fiskbitar också. Jag lyckades få min handtam hyfsat snabbt så det var rätt enkelt att mata den, den vande sig till slut att äta på detta sätt och då var det bara vifta lite med en torskbit uppe vid ytan så kom den dit och nöp den.

I början fungerade den kalasbra med jaggorna, malen var så lugn så jaggorna brydde sig inte ens om den låg och "sov" mitt i deras yngelmoln. Men då den blev större började jaggorna se den som ett hot och för att göra en lång historia kort så tvingades jag till slut plocka bort den pga detta.
                          Den är hyfsat lik paroonhajen i den bemärkelse att den inte verkar se särskilt bra, den tycks navigera sig fram med luktsinnet istället, så den vinglar ofta in i revir och yngelmoln utan mening vilket blev ett problem till slut.

Men min var inte så lättstressad som det står i diverse artiklar. Min var som sagt lugn som en filbunke och snarare för orädd för sitt eget bästa än lättskrämd och lättstressad som det ofta skrivs. Men den kunde ju inte försvara sig så det kanske hade varit en fördel om den hade varit lite mer nervis.

Du har väl rätt mycket ciklider i ditt kar så jag misstänker att det kan bli problem framöver, men samtidigt är karet stort så jag tycker malarna borde kunna hitta någonstans de kan vara i fred. Släng i så fall ner maten i närheten av där de ligger eller försök få dem handtama bara så de inte tar onödiga vändor in i ciklidernas revir.

I akvarium ska det vara sällsynt att de blir över 60cm, fortfarande en ruskigt stor fisk givetvis men du har ju ett stort kar och det tar också ett tag innan de blir så stora. Det brukar sägas att de växer mellan 1 och 2 tum per månad och det stämmer ganska bra med mina erfarenheter, min växte nog närmare 3cm per månad även i min lilla 375a.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
                            Användare
                            • October 2003
                            • 3615

Min TSN har aldrig varit stressad eller haft panikrusningar. Den är alltid lika lugn...

Tills jag såg till min fasa att j-veln hade slukat min 10 cm långa arowana på natten! Själva malen är 17 cm och jag kunde inte fatta att just arowanan som för övrigt var den dyraste fisken jag hade i karet. Varför högg den på arowanan? Kanske för att den var silvrig och allmänt virrig fisk? En kompis hade gädda i ett akvarium förut och den kunde lämna småabborrar tillsammans, men nöp till som en blixt när mört hamnade i karet.
                            finns det ett sammband att rovfiskar dras till blänkande silverfiskar mer än övriga?
                            Att den inte äter mina små-labbar (labiatum) som är hälften så stora som arowanan, men icke. De får gå i lugn och ro.

Men ska inte säga så mkt. Rätt som det är skördas nya offer.

Min rekomendation är alltså; Skippa diskus och P. Fasciatum!!
                            Mvh Alex

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

min erfarenhet av gäddan som sportfisk är att den nästan präglas av en viss typ av betesfisk-vissa insjögäddor äter bara grönaktiga fiskar som aborre medan andra endast vitfisk som mört sen finns det pelagiska sk.strömmingsgäddor så jag tror att det är så även med andra rovfiskar.
                              (Alexander-har skickat mail till dej!)
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

"Tills jag såg till min fasa att j-veln hade slukat min 10 cm långa arowana på natten!"

Något liknande hände faktiskt härhemma ikväll.
                                Den något större malen (15 cm) simmade helt plötsligt omkring med den mindre (10 cm) i munnen. Efter ett tag så spottade den ut den men då var det givetvis försent.
                                Under eftermiddagen var bägge framme och nosade på räkmixen men verkade inte acceptera den. Den stora malen kom senare på en bra lösning på hur man dämpar sin hunger.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...