Venustusar kan ju vara ganska gröna också... Mina i alla fall, eller gav jag dem för mycket vegetabiliskt foder?
Grön Malawi?
Kollaps
X
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Peckers
Det finns ju Malawis i nästan alla 4 Grundfärger Gula, Röda, Blå Men ingen grön art?
Satt o tänkte på att det kanske inte finns några gröna fiskar men men kom på att våran egen gädda är ju grön till och med.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
Hmm, man får ha ganska mycket fantasi för att få P. flavus till grön.Kommentar
-
citat:grön är ingen grundfärg...grundfärgerna är blå, röd och gul. Blå + Gul = Grön
Fossorochromis rostratus ser rätt grön ut i min bok (fast det är ju en teckning förstås).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Tänkte väll det att grön var en grundfärg även om vi blandar gul o blå i skallen he he =)4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
Här får man inte sätta ut sin egna hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Kommentar
-
Är det inte så att grundfärgerna varierar beroende på om man räknar om ljus strålar genom färgerna eller om färgerna är solida? Err, jag kan ha fel, men som jag har förstått så kan olika yrkesgrupper, exempelvis konstnärer och tryckerier ha olika uppfattning om detta.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Christer T
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
Hmm, man får ha ganska mycket fantasi för att få P. flavus till grön.
Handelsnamnet som används ibland är "grön dinghani".
När jag köpte mina Flavusar av en odlare utanför Uppsala, så sa han att det var den enda malawi som gick i grönt.
Grundfärg eller inte, är inte den diskussionen meningslös iom att de färger vi uppfattar beror av vilka våglängder ljuset har som når våra ögon. Iaf om vi förutsätter infallande vitt ljus(alla färger) som får reflekteras mot fisken.
Kommentar
-
Mina Cynotilapia afra "green Mbweka" är hanarna tydligt gröna i botten men svartbruna ränder. Honorna är ngt mer diskreta i färgen men kan även dom skimra grönt ibland.
OveKommentar
-
citat:Grundfärg eller inte, är inte den diskussionen meningslös iom att de färger vi uppfattar beror av vilka våglängder ljuset har som når våra ögon.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Grundfärgerna är antingen additiva RGB ( rött, grönt blått) dessa färger används till TV:n och dataskärmen med andra ord projicerade färger. Sen finns det subtraktiva grundfärger CMY (cyan, magenta, gult) dessa färger plus svart användes till tryck, färger som reflekteras.
En grön fisk absorberar alla färger utom grönt, som reflekteras.
Komplementfärger: R-C, G-M,B-Y
Så, då har vi fått lite ordning o reda på färgspråket.
Hoppas ni har användning av detta i framtiden, världen är ju nu digital.Kommentar
-
Kommentar
-
Ja tänk vad man kan göra med lite photo shop. mvh Jannemalawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av ovsor
Mina Cynotilapia afra "green Mbweka" är hanarna tydligt gröna i botten men svartbruna ränder. Honorna är ngt mer diskreta i färgen men kan även dom skimra grönt ibland.
Bild --> http://www.wetthumbaquatics.com/Fish...fra%20jaro.jpg
Hur vanlig är den i handeln?4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar
Min Hemsida
Här får man inte sätta ut sin egna hemsida
På min Zoon
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
citat:Grundfärg eller inte, är inte den diskussionen meningslös iom att de färger vi uppfattar beror av vilka våglängder ljuset har som når våra ögon.
Det går att trixa lite med "färgen" hos ett föremål genom att inte använda infallande vitt ljus utan istället ta ett ljus som innehåller färre våglängder eller bara minskad intensitet för vissa våglängsintervall. Ola det här vistte du säkert, men min poäng är just att färgen uppfattas av betraktaren och ser fisken grön ut så gör den det. Låt betraktaren ha sin uppfattning.
Jag är fysiker/matematiker, så naturligtvis tycker jag att vetenskapligheten skall fram i diskussionerna ibland, men inte alltid. Ibland kan uppfattningar/känslor vara värda att beakta och så tycker jag att det oftast skall vara med min akvariehobby. Å det är kanske det som gör skillnad i färgdiskussionen intresseskaleplacering mellan oss. Låt oss ha lite olika uppfattningar och låt oss fortsätta skriva där vi tycker att det är intressant att skriva/diskutera. VH Gunnar
Kommentar
-
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen skickat av ovsor
Ja den såg riktigt grön ut =)
Hur vanlig är den i handeln?
Ok Peckers, tvivlare där, ge mig din e-post så skickar jag en eller två bilder så skall du få se. Köpte 4 st av Hans på Zoomässan i Kungsbacka, jävligt snygga faktiskt. Om han har några nu vet jag inte men jag har massa yngel ca 1,5 cm i storlek just nu. Du kan få ett par eller två om du är intresserad.
PS. Sticker till Varberg idag, kommer hem på ons igen DS.OveKommentar
Kommentar