Lämplig mal till bladiga växter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Lämplig mal till bladiga växter

hej,
    jag håller på och startar upp mitt nya 450 och letar efter nån mal som platsar i karet.
    Dock funkar inte det självklara valet ancistrus eftersom dom senast jag körde SA kar käkade på växternas blad och gjorde dom fula. Så frågan är, vet ni nån mal som gillar käka grönalger, som inte är ancistrus och funkar ihop med lite tuffare sa som guldsöm och eventuellt nån ca firre?
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Ingen av mina malar käkar blad (aldrig sett i alla fall):
    L81,L07,L177,Hypostomus plecostomus,Liposarcus pardalis (L021,L023),Baryancistrus sp.(LDA33) och Panaque nigrolineatus (L190).
    Och alla äter alger.... de håller rent i alla fall!
    Dessa går med 30 cm stora centralare, Trimaculatum och Citrinellum.
    Nån lite större L-mal är alltså ett tips.... är den dessutom vacker så är det ju ett plus eller hur!
    Anders L

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Om du inte måste vara biotopenlig så är Siamesiska algätare (den äkta) allra bäst på alger. Suverän. Och rör inte växterna. Månne behövs det vara lite size på dem när du köper dem, men i allafall.

Klurar annars på någon större Otocinclus, men jag vet inte hur de är mot växter. Mindre Otos är dock ruggiga på alger de med, men blir nog mat åt större ciklider.

Har nu ingen stor erfarenhet av L-malar, men de jag sett käkar allt annat än alger...

Best wishes,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Nilssonnet
        Användare
        • March 2005
        • 102

Köpte en liten gibbiceps, den käkade upp mina fina anubias på några veckor. Sen dog den. Fiskskrälle. Mina ancistrusar och en pleco som jag har, samt en annan gibbi (inte den som dog...) har aldrig rört växterna, å andra sidan försöker jag se till att även malarna får hyfsat med mat.

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

citat:Ursprungligen skickat av anli

Ingen av mina malar käkar blad (aldrig sett i alla fall):
          L81,L07,L177,Hypostomus plecostomus,Liposarcus pardalis (L021,L023),Baryancistrus sp.(LDA33) och Panaque nigrolineatus (L190).
          Och alla äter alger.... de håller rent i alla fall!
          Dessa går med 30 cm stora centralare, Trimaculatum och Citrinellum.
          Nån lite större L-mal är alltså ett tips.... är den dessutom vacker så är det ju ett plus eller hur!
          Mina LDA 33r är grymma veganer, klipper t.om ner stora Anubior till pinnar över en natt. Stoppat jag ner en halv zuccini klipper de skalet direkt och låter sedan innanmätet vara kvar. Även svampfiltret har de gjort slut på. I karet (720) går även några stora L 075 o några L 18r men de har ingen chans att hävda sig.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• Gäst

Mina erfarenheter är att både Ancistrus & Gibbiceps käkar växter, om det inte finns tillräckligt med alger. De har till och med gnagt så hårt att en del av färgen på BTN-modulerna gått bort. Har några Vallisneria i karet och de käkar dom också, även fast det är en mycket kraftfull växt. Som sagt, ge dom några algtabletter som komplement, bäst är att lägga i tabletterna när det är släckt, så att de övriga firrarna inte upptäcker det så lätt.

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Verkligen olika erfarenheter
              Anders L

Kommentar

• Gäst

hehe, tack för alla synpunkter. De flesta L-malar då förutom 33or. Är det någon av er som har erfarenheter av Acanthicus adonis?

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Har inga erfarenheter av den, mer än att jag sett den fullvuxen vid flera tillfällen. Hoppas du har stor balja, den landar någonstans kring 50-60 cm... men den är himla grann som ungfisk.

Hilsen,

P

Kommentar

• Gäst

Jo den blir stor, men grymt snygg som liten. Nått konkret tips på L-mal som inte växer ur ett 450 kar och som funkar med resten av kraven?

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Nope, inget konkret tips. Om jag kopplar dina krav rätt så ska malen käka alger (och inga växter), inte bli för stor, vara snygg (och underförstått framme mycket)? Med ringa egen erfarenhet av L-malar så tror jag det är lurigt att hitta någon som stämmer in på alla de kraven. Har snackat runt en del och sett en del, och jag får säga att L-malar visserligen ofta är granna - men rätt trista i beteendet om man inte håller dem i artakvarium. Månne läge att kika igenom www.planetcatfish.com för mer info. Läs på artbeskrivningarna, alla är visserligen inte fullständiga men de som saknar text lär du knappast hitta i Sverige heller... *s*

Hilsen,

P

Kommentar

• Gäst

hehe, snygg och framme mycket är minst viktigt. vill slippa skrubba alger. klart det är bonus om den är snygg men lite väl mycket begärt kanske.

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

jaså... du har tangayikakar! Då får du skrubba istället
                          Anders L

Kommentar

• Gäst

hehe, jo jag har ett par t-lake kar. men denna mal är till ca/sa så nu får du hjälpa till anli!

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

citat:Ursprungligen skickat av cougar

hehe, jo jag har ett par t-lake kar. men denna mal är till ca/sa så nu får du hjälpa till anli!

Mne jag hävdar fortfarande, har aldrig sett eller märkt att några av mina malar har ätit växter. Visst käkare de squash å sånt. Mina malar har dock haft väldigt god tillgång på rötter å pinnar som de kan mumsa på. Kanske har de undvikit växterne på grund av det? ingen aning....
                              Anders L

Kommentar

Arbetssätt...